Uke 5: LavFODMAP-ukemeny

God søndagskveld! Dette med ukemeny synes jeg er en kjekk ting. Etter at boken ble ferdig, ble jeg litt sløv med å prøve ut nye retter. Det var så godt å slippe å planlegge en periode, og omelett er jo både sunt, godt, raskt og magevennlig ;) Nå er jeg derimot sulten på noe nytt og spennede og bruker derfor mer tid på å la meg inspirere til nye matretter. Bloggens ukemeny tvinger meg dessuten til å faktisk gjøre det – ikke bare tenke på at jeg kanskje burde vurdere å gjøre det. Hihi. Jeg samler mye matinspirasjon på min lavFODMAP-pinterest-tavle, så om du ønsker enda mer inspirasjon, kan du følge meg der også :)

Ukens eksterne oppskrifter stammer fra Anita fra Kvardagsmat.no og fra Trines Matblogg.

IMG_3843

Mandag: Grønnsakspai med salat fra Cooking with July (min tidligere matblogg)
Tips: Ta utgangspunkt i paibunnen, velg lavFODMAP-grønnsaker til fyll. Lag en stor porsjon og ha til lunsj dagen etter!

Tirsdag: Kremet fiskesuppe (oppskrift i boken)

Onsdag: Kylling- og quinoasalat fra kvardagsmat.no
Tips: Erstatt honning med lønnesirup for lavFODMAP

Torsdag: Spaghetti bolognese

Fredag: Laks med ananassalsa

Lørdag: En deilig hamburger fra Trines Matblogg
Tips: Lag eltefrie hamburgerbrød av spelt for en mer FODMAP-vennlig variant

Søndag: Torsk med potetstappe og bacon

Jeg håper du er inspirert til å lage gode, magevennlige middager denne uken!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Katinka - februar 1, 2015

Hei.

Jeg lurte på noe angående fiskesuppe. I oppskriften så står det fond, men de du har listet opp er bare kylling og okse. Hvilke av de bruker du da til fisk ? :-)

Ser også på monashbloggen at de har forsket på nye ting som kommer i neste oppdatering på appen :-)

Lurte litt på bokhvetemel, kikket på appen og det eneste som stod var bokhvete «kjerne» og den var på gul, men grønn ved 27g. Men er bokhvete lavfodmap? Har prøvd ut bokhvetepannekakene to ganger og blitt dårlig begge gangene. Men kan det ha noe med mengden? Eller kan det være uflaks?

Håper virkelig ikke at jeg ikke tåler det, for gledet meg til å teste bokhvetegrøt osv…

I kveld står rundstykker til langtidsheving, og gleder meg til å se hvordan de blir.

Mvh
Katinka :-)

Reply
    Julianne - februar 1, 2015

    Hei Katinka!

    Jeg bruker kyllingfond i fiskesuppen, det går helt fint. Du må gjerne lage din egen fiskefond – da blir den enda bedre!
    Monash-forskningen fortsetter og listene vil oppdateres og mest sannsynlig endres etterhvert. Slik er det bare :)
    Det er ikke umulig at bokhvete kan være et problem for deg. Det kommer også an på hvor mye du spiste og hva du hadde spist tidligere den dagen. Du kan alltids prøve en liten porsjon bokhvetegrøt? :) Håper rundstykkene ble suksess!

    Mvh Julianne

    Reply
    Katinka - februar 2, 2015

    Rundstykkene ble en suksess! Endelig gode rundstykker… Veldig lettvint også :-) Tusen takk!

    Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Så gøy, Katinka :) Takk for tilbakemelding!

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x