Uke 6: LavFODMAP-ukemeny

Denne uken har jeg planer om å bruke opp noe av maten jeg har liggende i både matskuffer og i fryseren. I det jeg åpner matskuffen finner jeg både hirse, quinoa, forskjellige typer ris og melsorter (som jeg aldri har prøvd) liggende. I tillegg er fryseren full av både fisk, kjøtt og tofu! Jeg hater å kaste mat, derfor må jeg rett og slett ta tak. Hehe. Så denne uken får både et miljøvennlig og økonomisk preg – og det gjør seg en gang i blant! Det betyr at vi kun handler inn råvarer vi alltid trenger, som melk, yoghurt, egg, pålegg, frukt og grønne saker. Kanskje du også har mye mat liggende som du burde ha brukt opp? :)

IMG_1409
Ukens FODMAP-vennlige ukemeny ser slik ut:

Mandag: Stekt laks med lun quinoasalat

Tirsdag: Studentnudler med svinekjøtt fra godt.no
Tips: Bruk risnudler, dropp hvitløk eller bruk hvitløksolje, løk- og hvitløksfri hønsebuljong og den grønne delen av vårløken for lavFODMAP.

Onsdag: Fylte bokhvetepannekaker med kylling, salat og karridressing

Torsdag: Sitrusbakt torsk med hirse-couscous fra Monas kjøkkenskriverier
Tips: Bytt ut cous cous med hel hirse for lavFODMAP.

Fredag: Tacosalat

Lørdag: Squashlasagne

Søndag: Havets skattekiste (oppskrift i boken)

Planlegger du ukens middager og hva står på din ukesmeny? :)

Ha en fortsatt fin kveld!

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Åse - februar 3, 2015

Sitter å koser meg med boka de, endelig etter 15 år kjenner jeg bedring etter jeg begynte med lavfodmap. Lurer bare på en ting, sukrin er det en fodmap? Evt høy?
Hilsen Åse

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Åse :) Takk for hyggelig kommentar. Det er så godt å høre at du er på bedringens vei!
    Sukrin absorberes i utgangspunktet godt i tynntarmen, og er derfor – alene – ikke høy FODMAP. Spises det derimot sammen med mat som inneholder fruktose, kan søtstoffet i sukrin forstyrret fruktoseopptaket som kan føre trigge symptomer. Mitt tips er å prøve deg fram, men om du gjennomfører eliminasjons- og reintroduksjon ville jeg ha holdt meg unna i denne perioden.

    Mvh Julianne

    Reply
Thyra Grimstad - februar 3, 2015

Fikk boken din i posten for noen uker siden og synes den er super, med både informasjon og oppskrifter :) Selv om jeg alt har gått på lav fodmap diet i en lang stund er det kjempekjekt med en bok med oversikt, som i tillegg er på norsk med norske produkter!
Blir likevel litt usikker på enkelte matvarer. Mais står oppført som høy fodmap (noen steder moderat), mens maismel virker til å være greit? Lurer også litt på yoghurt, i forhold til melkesyrebakterier, hvis du vet noe om dette. Øker yoghurt mengden bakterier i magen litt sånn som fodmaps eller blir det annerledes. Har vært litt usikker på å spise noe særlig yoghurt.
Deler noe sjokoladetips også. Disse jeg kom frem til mens jeg unngikk laktose, samtidig som jeg reagerte veldig på høy kakaoinnhold. Både monolitt og mandelstang inneholder kun melkefett (ikke melkesukker), dette gjelder også den mørke kokesjokoladen på coop (46% kakao). Ellers har after eight vært veldig trygt, kanskje på grunn av peppermynteoljen. :) Håper det kan være til hjelp for noen når sjokoladehungeren melder seg

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Thyra :) Det er godt å høre at boken er til nytte for deg! Kjempekjekt!

    Spørsmålet om mais er noe som går igjen. Søt mais – den maisen som vi kjøper i boks på butikken og som brukes i salater og til taco er høyFODMAP. MEN, husk at symptomtrigging er avhengig av større mengder, det vil si at en ss søtmais til et måltid ofte vil gå bra, så fremt alt annet du spiser i måltidet er lavFODMAP. Maismel er basert på en annen maistype, som har et lavere innhold av FODMAPs enn søtmais.

    Når det gjelder yoghurt så finnes det flere yoghurtvarianter – vanlige og de som er beriket med melkesyrebakterier (som biola, activia osv). Om du har funnet ut at laktose ikke er et problem for deg, kan du spise vanlig yoghurt tilsatt melkesyrebakterier. Melkesyrebakteriene er ikke et problem, men det kan derimot tilsatt prebiotika være – altså: Frukto-oligosakkerider og inulin i disse yoghurtene. Dette er FODMAPs! Disse finner du gjerne i yoghurt uten fett og sukker.

    Kjekt med sjokoladetips! Tusen takk :)

    Mvh Julianne

    Reply
Katarina - februar 3, 2015

Hei! Jeg leste et sted at man kunne spise cornflakes under lowfodmap, men det er jo byggmalt (er ikke det gluten da?). Lurte på om du visste noe om dette:-) Vet man kan få tak i glutenfri cornflakes også, men de har det ikke her jeg bor:)

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Katarina :) Cornflakes som inneholder byggmalt er lav, så det kan du trygt spise på lavFODMAP-diett.

    Mvh Julianne

    Reply
    Katinka - februar 5, 2015

    Hei.

    Så man kan f.eks spise kellogg’s cornflakes? Jeg har spist glutenfrie foreløpig fordi jeg trodde kellogg’s sine ikke gikk, men hvis man kan spise de så er jo det mye billigere(og smaker bedre)!

    Har du sett den nye artikkelen fra monash om trafikklysene? http://fodmapmonash.blogspot.com.au/2015/02/talking-about-traffic-light-system.html
    Fikk noen gode tips der ja… Føler meg en god del tryggere på mengder, og at man faktisk kan spise masse forskjellige «grønne» sammen, har vært litt usikker på hvor mange forskjellige man faktisk kunne ha sammen.

    Fortsett med ukemenyene, de er supre!

    Lurte på en ting. Jeg har enda ikke fått begynt på reintroduksjon, og kommer ikke til å gjøre det før til sommeren for da er det skolefri. Lurte derfor på å ta en time hos deg når den tid kommer. Men ville du anbefale å ha før reintroduksjon, eller etter slik at jeg kunne fått hjelp til å tilpasse det nye kostholdet etter hva jeg tåler og ikke tåler? Nemlig det jeg tror jeg trenger hjelp til :-)

    Mvh
    Katinka

    Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei :)

    Ja, Kelloggs kan du spise. Takk for linken, den har jeg faktisk ikke sett. Fint at Monash kan bekrefte mine synspunkter på dietten ;) Godt å høre at du føler deg tryggere nå, Katinka.

    Det er bare å bestille time hos meg, jeg er her vet du. For at jeg på best mulig måte skal kunne hjelpe deg, vil det være nyttig at du kommer inn både før og etter reintroduksjonen slik at vi kan legge en plan for gjennomføringen for deretter å sette sammen et kosthold tilpasset dine toleransegrenser. Dette er helt opp til deg! Jeg hjelper deg gjerne.

    Mvh Julianne :)

    Reply
    Katinka - februar 5, 2015

    Takk, da bestiller jeg før og etter. Men blir som sagt ikke før det nærmer seg sommerferie :-) Har ikke tid til å bli ordentlig dårlig hvis det er noe jeg ikke tåler ;-)

    Reply
    Julianne - februar 6, 2015

    Det forstår jeg! Jeg er på klinikken, og du bestiller time når du har behov for det :) Ha ei riktig fin helg, Katinka!

    Mvh Julianne

    Reply
Silje - februar 4, 2015

Hei

Jeg ville bare si tusen takk for ukemenyene. De er gull verdt! Mitt største slit er at jeg ikke tåler egg, så må tilpasse alt. Men det går seg vel til det også! Ikke slutt med menyene og bloggingen. Da er keg fortapt :-)

Reply
    Julianne - februar 5, 2015

    Hei Silje :) Tusen takk for kommentaren din! Det er godt å høre at du setter pris på ukemenyene, da fortsetter jeg selvfølgelig :)
    Jeg forstår utfordringen med å ikke kunne spise egg, spesielt på lavFODMAP-diett! Men hva erstatter du egg med, Silje?

    Mvh Julianne :)

    Reply
    Silje - februar 8, 2015

    Jeg erstatter ikke egg. Holder meg bare unna mat som må inneholde egg. Blir med andre ord lite bakst og kaker :-) Men det går helt greit. Det finnes jo erstatningsprodukter man kan bruke, men de har jeg ikke benyttet meg av på et års tid. Savner omelett og pavlova da, men skitt au! Alt går!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x