Spørsmål: Hva skjer ved en «smell»?

Etter smell-innlegget hvor jeg viser et bilde av hvordan jeg ser ut etter en periode jevnlige høyFODMAP-utskeielser, fikk jeg en kommentar jeg fikk lyst til å svare på i et eget innlegg:

– Hei.

Så flott at du deler nedturer med oss. Det er det ikke mange som gjør :) Motgang og nedturer er viktige deler av livet det og, men det glemmes lett i nettverden.

Jeg savner mer om hva som skjer når du får en “smell”. Oppblåst mage i treningstøy gir vel ikke hele bildet av hva som skjer ved en “smell”…??

Jeg strever veldig med å holde meg 100% innenfor LAV FODMAP, og har så langt bare korte gode perioder. Enhver lille utskeielse merkes på doturer og ikke minst, et energinivå som er i kjelleren (trening kan jeg bare drømme om). Jeg føler jeg er i startfasen HELE TIDEN. Selv om jeg stadig lærer, kommer “smellene” veldig tett (1x pr uke).

Er dette vanlig? Med to små og full jobb, er kostomlegging krevende. Men gir ikke opp. Boka er kjempefin, og gir oppmuntring.

Ja, det er nok mer bak en «smell» enn en oppblåst mage. Min oppblåste mage representerer ubehag, luftsmerter og ikke minst et behov for å slippe luft. I tillegg er avføringsmønsteret ute og kjører og energinivået ikke helt der jeg ønsker at det skal være. Dette er mine klassiske IBS-symptomer under dårlige perioder.

Vi har nok alle forskjellige måter å mestre plagene våre på. Selv velger jeg å ikke la plagene stoppe meg fra å gjennomføre hverdagens planer og gjøremål. Derfor gjennomfører jeg treningsøkten selv om sofaen frister mest, gjør mine arbeidsoppgaver, lager mat og spiser mine måltider. For meg er dette en måte å komme meg raskere gjennom en dårlig periode. Jeg har lenge nok latt dårlige perioder styre hverdagen, og det lar jeg bare ikke skje lenger. Min mestringsmetode er å ta kontrollen.

IBS kommer i forskjellig alvorlighetsgrader, og for noen setter plagene større begrensninger i hverdagen enn for andre. Selv har jeg en relativ enkel hverdag hvor jeg foreløpig bare har meg selv og en samboer å ta hensyn til. Selvsagt blir det hele mer utfordrende når det er barn inne i bildet. Det er ikke enkelt å følge et lavFODMAP-kosthold når man har andres timeplaner å ta hensyn til, i tillegg til å måtte sørge for mat til flere i familien.

Både Kari og jeg ønsker å høre din erfaring med å følge et FODMAP-redusert kosthold i kombinasjon med en hektisk hverdag med barn eller andre hensyn. Legg igjen en kommentar i kommentarfeltet eller send meg en melding på facebook. La oss inspirere hverandre!

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Silje - februar 8, 2015

Hei

Vi har ingen problemer med å ha lavfodmap for hele familien. Det er vel egentlig bare middagen vi må spise felles, og der finnes det jo mange gode og næringsrike retter som ungene elsker. Mannen kutter grønnsaker og jeg lager maten. Går raskt og fint. Prøver å lage litt ekstra hvis det er noe jeg kan ha som lunsj dagen etterpå

Reply
Anonym - februar 11, 2015

Hei igjen, jeg stiller deg stadig spørsmål, håper det er ok:)

Jeg lurer på hva du synes om såkalte IgG-medierte matvareintoleransetester? Og er det noen kosttilskudd du anbefaler oss med irritabel tarm? Etter sykehusets anbefaling tar jeg probiotika, samt at fastlegen anbefalte glutamin (500 mg, 2 tbl morgen og kveld). Jeg er veldig motivert til å gjøre alt jeg kan for å bli mest mulig symptomfri, så jeg tar imot alle tips med åpne armer. Følger selvsagt lav fodmap-dietten til punkt og prikke.

Reply
    Julianne - februar 17, 2015

    Hei :) Det er vanskelig for meg å si hva du kan gjøre for å bli mest mulig fri for symptomer, da vil jeg trenge en dypere samtale med deg ;) Matvareintoleranse-tester er jeg i utgangspunktet litt skeptisk til, da mange ender opp med å kutte ut flere matvarer enn det de egentlig må. Dette gjelder slett ikke alle, for noen kan slike tester være nyttige. Eliminering og reintrodusering er etter min mening en god måte å finne ut om man tåler en matvare eller ikke. Probiotika og glutamin kan være gode tilskudd i kombinasjon med å redusere på maten som trigger symptomer :)

    Mvh Julianne

    Reply
Ragnhild - februar 13, 2015

Hei!

Eg har utruleg god effekt av lavfodmap og lagar all mat frå bunnen av. Boka di er min bibel!
Eg er streng med meg sjølv, men det hender at det sklir litt ut(spesielt sosiale sammenhengar). No har eg derimot fått ein smell uten at eg heilt forstår kvifor. Eg har vore streng med dietten, eg lagar all mat frå bunnen og held meg langt unna mine verste høgfodmappar(melk, løk, hvetemel, rug og bygg). Eg tenker at det kanskje kan ha sammenheng med at eg har spist speltrundstykker til både frukost og lunsj(1 1/2 rundstykke totalt). Eg passar på mengden brød, og et frukt, grønsaker eller nøtter i stadenfor den ekstra skjeva eg tidlegare ville spist. Kan det vere tilfellet trur du?

No skal eg ut å reise og er veldig spent på korleis dette kjem til å gå. Men eg planlegg godt på forhånd og har ein kjærast som kanskje er enda strengare enn meg sjølv når det kjem til utskeielsar – så eg håpar det går bra!

Ragnhild

Reply
    Julianne - februar 13, 2015

    Hei Ragnhild :)

    Så godt å høre at du opplever god effekt av lavFODMAP. Det er litt vanskelig for meg å si hva som skaper trøbbel for deg om dagen, men om du føler du blir dårlig av å spise speltrundstykker til både frokost og lunsj, kan du alltids bytte ut et av måltidene med noe annet og se om det går bedre. Vær også obs på mengden frukt og nøtter per måltid – om du bruker det som en substitutt for brød.

    Kroppen er rar, det er så mye vi ikke vet og så mye vi ikke kan styre. Det er blant annet ikke alltid maten som er skyld i at vi opplever symptomer. Av og til går det dypere enn som så – bekymringer, uvante opplevelser, stress, endringer i rutiner osv. Det er fantastisk at du har en kjæreste som støtter deg og at du er god til å planlegge. Smeller går over, bare vær tålmodig :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Ragnhild - februar 20, 2015

    Hei igjen!

    No er eg komt tilbake frå London, og det gjekk svært bra! Eg baka rundstykker før eg for, og fant fleire restaurantar kor det var lett å få lavfodmap mat, deriblant ein «fastfood»-kjede som heite Leon restaurants. Der var kylling og quinoa-salat ein av fleire salatar eg kunne ete(minus ertene som var i), og alle rettane var merka for at allergikarar skulle vite kva dei inneholdt(WF, DF, GF, nuts, etc.) Alt bakverk var glutenfritt, og eg fant også ein kaffebar kor dei brukte Bensoy soyamelk, den einaste lavfodmap-godkjente soyamelka eg har funne. Med andre ord, ingen magetrøbbel på ferien, det føles heilt fantastisk!

    Reply
    Julianne - februar 21, 2015

    Det høres ut som en vellykket tur! Godt å vite at London er en magevennlig storby å reise til :) Takk for gode tips, Ragnhild!

    Mvh Julianne

    Reply
Siv - februar 13, 2015

Hei takk for fin blogg med masse inspirasjon. Har nettop oppdaget fodmap å må si at det så langt er til stor hjelp. Etter mange år med mageplager har jeg gått ganske mye ned i vekt. Har rett og slett vert redd for å spise. Nå prøver jeg derfor å legge på meg de tapte kiloene men synes det er vanskelig å finne mat som er rik på kalorier og samtidig fodmap og sunn. Har du noen tips? Har tidligere spist avocado 2-3 ganger daglig. Men det gikk jo ikke så bra:( reagerer lett på kornprodukt så frokost og lunch måltider blir litt reduserte reagerer også på syrlig mat så jeg må være litt forsiktig med citrus og yougurt tupe mat da dette gir meg halsbrann…. Grrr at det skal være så vanskelig..

Reply
    Julianne - februar 13, 2015

    Hei Siv :) det høres ikke enkelt ut! Hvordan tåler du fett? Oljer og nøtter f.eks? :)

    Mvh Julianne

    Reply
    Siv - februar 13, 2015

    Tåler fett bra men nøtter er verre. Mandler går greit andre må jeg være litt forsiktig med.

    Reply
    Julianne - februar 14, 2015

    Tåler du godt fett ville jeg ha brukt en god olivenolje til hvert måltid. Det er både sunt og ikke minst ekstremt kaloririkt. Tåler du frø? Det er også en god kilde til kalorier og fett + mye mer :)

    Reply
    Siv - februar 14, 2015

    Får prøve det da ja, tusen takk for svar. Olivenolje er noe av det beste jeg vet:)

    Reply
    Julianne - februar 14, 2015

    Så flaks! Da kan du bruke det med god samvittighet :) Ha ei god helg!

    Reply
Anette - februar 16, 2015

Jeg tror mye av grunne til at man ikke leser så mye om hva som skjer ved en «smell» er vel at folk ikke er så komfortable med å skrive eller snakke om luft i magen, do-vaner etc. Det er et sosialt tabu, og ikke akkurat noe man har så lyst til å snakke om.

Men for oss er det ikke tabu, det er hverdag. Selv har jeg Ulserøs kolitt, og mageplager og do-besøk har vært min hverdag i seks år nå.

Jeg har lært mer om å leve med sykdommen de siste seks ukene enn jeg har gjort på seks år. Det er nettopp takket være deg og andre tøffe personer som står frem og snakker om sin hverdag med IBS og IBS-relaterte sykdommer.

Jeg har lært at de plagene jeg har, mine «smeller», er helt vanlige. Jeg har fått tips om hvordan andre henter seg inn, hvordan andres hverdag er – og jeg har begynt å forstå hva som fungerer for meg.

Spesielt var det fint å lese at flere opplever at kroppen slår seg vrang selv om mang gjør alt rett. Det rettet meg opp fra kjelleren den dagen.

Så, takk for alt du deler. Du er tøff !

Reply
    Julianne - februar 17, 2015

    Hei! Takk for dine gode ord, Anette! :) Du har nok rett i at IBS er en tabubelagt lidelse, og det er nettopp derfor jeg velger å snakke åpent om det. Det er så godt å høre at min åpenhet virkelig hjelper andre. Takk :)

    Mvh Julianne :)

    Reply
Kirsten - mars 1, 2015

Jeg har de senere år brukt en diett som heter Genenes favorittdiett som er forsket frem på NTNU. Den har vært til stor hjelp for leddbetennelser. Må holde meg helt unna sukker og hvitt mel bl.a. Har alltid vært plaget med magen, og etter at jeg kjøpte boken din stemmer det godt med en del av matvarene som jeg vet at jeg ikke kan spise. Men det er veldig vanskelig å gå på to dietter. I den ene kan jeg spise poteter, i den andre søtpoteter o.s.v. Men jeg er veldig takknemlig for boka di. Jeg skjønner mer og mer hvorfor kroppen reagerer som den gjør.

Reply
    Julianne - mars 5, 2015

    Hei Kirsten! Jeg kan virkelig forstå at det er vanskelig å gå på to dietter med forskjellige rettningslinjer. Det handler nok mye om å prøve seg fram slik at du finner det kostholdet som passer for deg og dine plager. Kanskje er en kombinasjon av lavFODMAP-diett og færre raske karbohydrater en rettning å gå? Ellers må jeg si tusen takk for gode ord om boken :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x