Frozen yoghurt med blåbær (lavFODMAP)

Vel. Denne tittelen lyver vel litt. Dette er egentlig ikke ekte frozen yoghurt, men frosne blåbær i yoghurt som gjør at den minner litt om is, om du forstår hvor jeg vil med dette. Jeg har også i litt cottage cheese for å gi måltidet et lite proteinløft. Denne er som alltid veldig enkel, og veldig god! Den egner seg godt som lunsj også: Lag den i en boks/glass med lokk. De frosne blåbærene sørger for at lunsjen din holder seg kald ;)

IMG_2857

Dette trenger du: 

Ønsket mengde laktosefri yoghurt naturell 

2-3 ss cottage cheese 

3 ss frosne blåbær (eller andre frosne bær) 

Litt lønnesirup eller annen søtning

Toppes med f.eks banangranola eller hakkede nøtter 

Slik gjør du: Bland sammen yoghurt, cottage cheese og frosne blåbær. Ringle over litt lønnesirup og strø over banangranola, hakkede valnøtter eller lignende. La den gjerne stå i noen minutter litt slik at blåbærene får tinet litt før du spiser :)

Håper det smaker!

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

5 magevennlige lunsjtips (lavFODMAP) | LYNGSTAD ERNÆRING - februar 20, 2015

[…] på skole eller jobb. De frosne bærene hjelper nemlig å holde lunsjen din kald en stund! Oppskriften finner du her! Ha gjerne med en liten boks med banangranola eller en blanding av gresskarkjerner, hakkede […]

Reply
Anette - februar 21, 2015

Mange gode tips til lunsj her :) men lurer på hvorfor du har cottage cheese med, siden det ikke er laktosefritt? Tenker du at litt går greit? Jeg tåler nemlig veldig dårlig melkeprodukter og må ha laktosefritt.

Reply
    Julianne - februar 22, 2015

    Hei Anette! Cottage cheese har et naturlig lavt innhold av laktose og er klassifisert som lavFODMAP. Det er derfor jeg bruker det i moderate mengder. 2-3 ss går greit for de fleste, men som du også sier, ikke for alle :)

    Mvh Julianne

    Reply
Karoline Kilsti - mars 3, 2017

Denne er også veldig god med laktosefri kesam! Jeg bruker å fordele innholdet i en boks over i to beholdere, ha i chiafrø, havregryn og frosne blåbær. Da har jeg alltid deilig mat klar til å ta med om morgenen når jeg må løpe ut døra (for det hender jo en gang i blant). Bruker også å variere med frosne bringebær eller skogsbærmiks. Har man mulighet til å ta med en banan i hånden samtidig er det absolutt diggbar mat.

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x