Uke 8: LavFODMAP-ukemeny

Hei! Da er jeg klar med ukens magevennlige middagsmeny. Denne uken gleder jeg meg spesielt til bokhvetepannekakene, derfor starter jeg uken med disse. Mest sannsynlig lager jeg en enkel tomatsuppe i tillegg til pannekakene, da det i følge min samboer er en tradisjon å kombinere disse to :) Oppskrift på lavFODMAP-tomatsuppe finner du i boken på side 124. Jeg har som vanlig lagt til noen eksterne oppskrifter for å inspirere dere til å se mulighetene i oppskrifter som med enkle grep kan gjøres lavFODMAP.

IMG_2892


Ukens FODMAP-vennlige ukemeny ser slik ut: 

Mandag: Bokhvetepannekaker med blåbær og stekt bacon

Tirsdag: Fiskepakke med lavFODMAP-grønnsaker

Onsdag: Gulrot og ingefærsuppe med svin (oppskrift fra boken s. 123)

Torsdag: Laks med kremet spinat og quinoa fra Kvardagsmat.no
Tips: Dropp hvitløken eller lag hvitløksinfusert olje 

Fredag: LavFODMAP taco

Lørdag: Sitrongress kylling med squashspaghetti, en spennende lavFODMAP-oppskrift fra foodrenegade.com

Søndag: Hjemmelagede fiskekaker med brun saus,  kokte poteter og raspet gulrot
Tips: Bruk laktosefri melk og fløte for lavFODMAP 

Ønsker dere en fin uke!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Ida - februar 16, 2015

Jeg har akkurat oppdaget bloggen din og jeg må si at jeg ble utrolig glad da jeg fant den. Jeg har slitt med magen i alle år og har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært inn og ut av sykehus for å finne ut av dette. Jeg har alltid vært plaget med ekstremt mye luft, enten veldig hard eller veldig løs mage og generelt veldig mye ubehag. Har lest mye om irritabel tarm og tror det er nettopp det jeg har. Uansett – jeg gleder meg veldig til å lese enda mer på bloggen din, teste ut oppskrifter og lære masse mer om akkurat dette. Jeg syns det er helt supert at du har laget ukemenyer, det vil hjelpe meg masse ihvertfall! Jeg har også et lite ønske å komme med – hadde det vært mulig å lage en slags ukemeny med frokoster også? Jeg sliter så veldig med å variere frokosten min, og jeg er nesten helt sikker på at jeg de to siste årene har spist havregrøt til frokost 355 av 365 dager .. Er så glad for å ha oppdaget bloggen din og kjenner at jeg er superduper ivrig etter å komme i gang!!

Reply
    Julianne - februar 17, 2015

    Hei Ida :) Takk for hyggelige ord. Jeg kan skrive et innlegg om magevennlige frokoster, selvfølgelig. Takk for at du etterspør ;) Jeg håper virkelig at du opplever lindring av å følge lavFODMAP!

    Mvh Julianne

    Reply
Janne - februar 18, 2015

Hei,
Hvordan lager du brun saus? Uten buljong får jeg ikke til god smak, og fond klarer jeg ikke smaken av :(
Gleder meg til å prøve fiskekaker!

Reply
    Julianne - februar 18, 2015

    Hei Janne :) Normalt sett bruner jeg smør og speltmel (du kan helt sikkert bruke annet glutenfritt mel, som f.eks rismel – uten at jeg har prøvd det selv) og sper på med fond uten løk og hvitløk. Da jeg lagde disse fiskekakene forrige uke, lagde jeg kraft av fiskerestene som jeg brukte i sausen. Mye arbeid, men verdt det :)

    Hvilke fond er det du ikke liker? :/

    Fiskekakene kan fint spises uten brun saus, for meg er det bare litt tradisjon i akkurat den varianten :)

    Julianne :)

    Reply
Katarina - februar 19, 2015

Hei. Må først og fremst si tusen, tusen takk for at du svarer på spm. her! Det er veldig snilt at du vil hjelpe (gratis!) andre som sliter litt.. :D

Jeg lurte på om man kan drikke Capri Sonne når man går på lavfodmap-diet. Ettersom det er appelsin, og at man ikke kan drikke appelsinjuice. Må bare være sikker før jeg hiver innpå:-) Ingrediensene er: kildevann, sukker, appelsinsaft, sitronsaft, limesaft, naturlig aroma fra appelsin, vitamin C (fremstilt av konsentrat)

Og jeg leste en kommentar av deg for en stund siden hvor det sto at Doc original var lavfodmap-vennelig. Og hvis det er den med lakris (står original foran iallefall), så står det Mentol i ingreisenser. Trodde det var noe vi ikke burde få i oss?

Setter pris på svar! :-) Ha en fin dag videre!

Reply
    Julianne - februar 20, 2015

    Het Katarina! Du sier noe der, det er ikke sikkert jeg svarer på spørsmål gratis for alltid. Det tar mye tid :)

    Capri sonne er appelsinjuice laget av konsentrat. Velg helst en appelsinjuice som ikke er laget av konsentrat om du følger eliminasjonsfasen. Da er mengden 1 dl per måltid.

    Mentol er ikke et sukkeralkohol, men blir brukt som aroma i drops for å få den sterke smaken. Det går helt fint på lavFODMAP!

    Ha en fin dag du også :)

    Mvh Julianne

    Reply
Katinka - februar 19, 2015

Hei.

Vet du om de cottage cheese lappene kan fryses? :-)

Katinka

Reply
    Julianne - februar 20, 2015

    Hei Katinka! Det har jeg ikke prøvd, men jeg vet at de holder seg noen dager i kjøleskap :)

    Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x