Uke 11: LavFODMAP-ukemeny

Tenk at vi er i uke 11 allerede! Her i Oslo er snøen smeltet og flere steder er fortauene blåst fri for grus og strøsand. Tørre asfaltflekker er jo definisjonen på vår, og jeg vet ikke med dere, men de lyse dagene bringer virkelig energien og humøret fram i meg! Årstidene må være noe av det beste med å bo i Norge :) Da er jeg klar med en ny ukemeny som denne gangen består av mye fisk. Senere denne uken vil jeg dele oppskrift på laksemiddagen på bildet – et raskt, sunt og velsmakende fiskemåltid!

IMG_5278

Pannestekt laks med ris og tzaziki

UKE 11: 

Mandag: Fylte bokhvetepannekaker

Tirsdag: Laks i grønnsaksform fra godfisk.no
Tips: Dropp løk (erstatt med mer gulrot) og bruk kun det grønne av purreløken for lavFODMAP

Onsdag: Rask svinewok 

Torsdag: Torsk med tomat og paprikasalat fra godfisk.no

Fredag: Kremet kyllingpasta med soltørkede tomater og basilikum (oppskrift i boken s. 157)

Lørdag: Moussaka

Søndag: Pannestekt laks med ris og tzaziki (oppskrift kommer!)

Hva står på din middagsmeny denne uken?

God søndag videre!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Katarina - mars 8, 2015

Hvilken pasta bruker du?

Og jeg fant en liste på nettet hvor det sto at iste gikk ann på drikke på lowfodmap-diett. Men så fant jeg ut i helgen at det ikke var lov med fersken iste.. Hvilken iste er lov da? Lime?
Husker dessverre ikke siden jeg fant listen på.. Men den henger på kjøkkenet her.

Reply
    Julianne - mars 9, 2015

    Lys glutenfri pasta fra barilla er min favoritt :-) Hva slags iste tenker du på? Har du en ingrediensliste så kan jeg vurdere den for deg!

    Mvh Julianne

    Reply
Katarina - mars 9, 2015

Iste fra tine.
Fersken: Vann, sukker (8,3 %), surhetsregulerende middel (sitronsyre og natriumsitrat), ekstrakt av sort te, konsentrat av fersken- og sitronjuice og aroma.

Lime: Vann, sukker (8,8 %), konsentrat av sitron- og limejuice, surhetsreguleredemiddel (sitronsyre og natriumsitrat), ekstrakt av grønn te og naturlig aroma.

Og takk for pasta-tips! Brukte den fra semper, men fant ut at det var soya i den :(

Reply
    Julianne - mars 12, 2015

    Hei igjen! Om du skal drikke iste, ville jeg ha holdt meg til kun ett lite glass per måltid. De er begge laget av fruktjuice av konsentrat noe som ikke er anbefalt på lavFODMAP-diett. Det beste valget er nok lime- og sitronvarianten om du vil ha tips til å velge!

    J. :)

    Reply
Eli Mari - mars 11, 2015

Hei, jeg er relativt ny på lav FODMAP-dietten, og faktisk nå inne på dag 3. Enn så lenge mener jeg selv å merke forbedring, kan det virkelig gå så fort? Uansett, takk for at du setter et søkelys på temaet, det er en motivasjon!

Jeg prøver å finne gode erstatninger, og kom over de allergivennlige pølsene til Gilde. Uten melk, gluten eller løkpulver, hva jeg kan se. Er disse ok å spise?
Jeg lurer også på om det er en måte å lese på næringsinnholdindeksen over innholdet av fodmap i matvarer, eller er det noe man lærer seg etterhvert?
Har du for eksempel tips til en god app?

Og til sist, har du noen tips til å spise ute??
Leste du anbefalte sushi, som jeg også tenkte meg fram til, men vet er det noen annen måte å ta forhåndsregler på når man er på ulike restauranter? Regner med det er få kokker som tar hensyn til at man ønsker en matrett uten hverken hvitløk eller løk :-/

Reply
    Julianne - mars 13, 2015

    Hei Eli Mari! Så flott at du merker forbedring allerede, det kan faktisk gå så raskt ;) De fleste spørsmålene finner du svar på i boken jeg har skrevet, den vil jeg absolutt anbefale deg om du er ny på dietten. Der lærer du både hvordan du kan lese ingredienslister og hvordan du enklere kan spise ute på restaurant når du følger lavFODMAP-dietten.

    Last ned «the monash university low FODMAP diet app» for oppdaterte FODMAP-lister er det første du må gjøre når du setter i gang med lavFODMAP. Den er et must :)

    Når det gjelder lavFODMAP-pølser er Leiv Vidars wienerpølser uten bode løk og hvitløk og kan trygt spises på lavFODMAP-diett :)

    Mvh Julianne

    Reply
Anita - mai 25, 2015

Jeg er ny i forhold til FODMAP, og veldig sensitiv i forhold til løk. Men elsker løk av alle slag, dessverre. Så jeg har naturlig nok bitt meg merke i «det grønne på purreløken». Jeg har hagen full av etasjeløk og gressløk, som jo er «grønne» nærmest fra topp til tå. Er disse brukbare erstatninger, og vil de bli verre eller bedre av å evt. tørkes først? Tørket gressløk er jo ikke sååå godt – men noe av smaken vil jo være der.

Reply
    Julianne - mai 25, 2015

    Hei Anita :) Gressløk kan du bruke, både fersk og tørket! Det er lavFODMAP. Etasjeløk kjenner jeg ikke til, men du kan eventuelt teste og vurdere hvordan magen din tåler det? Lykke til videre med lavFODMAP! Mvh Julianne

    Reply
Amina - august 25, 2016

Hei!
Eg er veldig glad for at eg kjøpte boka di! Savner noko godt og kaldt å drikke…
Er ganske ny på LAVFODMAP og synes det er ganske vanskeleg… Så langt har eg funne ut at eg kun kan drikke 1 glass tranebærjuice i følge Mounash appen. Men er det per dag? Er ikkje så glad i te.. Og er det greit å drikke limonade?

Reply
    Julianne - august 26, 2016

    Hei :) Mengden tranebærjuice gjelder i teorien per måltid, men jeg ville ha vært forsiktig med for store mengder under eliminasjonsfasen av dietten. 1 lite glass 2-3 ganger i løpet av dagen kan være en fin løsning. Du kan alltids lage din egen limonade med sitron søtet med sukker eller stevia?

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x