Frisk pust uten FODMAPs

Jeg er nok en av dem som har måttet trappet kraftig ned på sukkerfrie pastiller og tyggegummi etter at magen min fant ut at FODMAPs var noe som skapte trøbbel for den. Før kunne jeg lett hive i meg en pakke läckerol eller en pakke tyggis om dagen. Det å ha noe å tygge på var veldig nødvendig! Det var muligens en liten avhengighet inne i bildet og jeg måtte sette meg selv på sukkeralkohol-avrusning. Hehe. Det tok noen år før det ble naturlig å ikke tygge så mye tyggis, men for deg som var som meg – det blir enklere ;)  Jeg tygger fremdeles litt extra, men i motseting til før, holder det med en pakke i uken. Dette føles absolutt bedre for magen.

tyggegummi

Polyoler/sukkeralkoholer inkluderer: 

  • Maltitiol (E965)
  • Mannitol (E421)
  • Lactitol (E966)
  • Sorbitol (E420)
  • Xylitol (E967)
  • Polydextrose (E1200)
  • Isomalt (E953)

På baksiden av drops- og pastillesker finner du ofte setningen «overdrevet inntak kan ha lakserende effekt».

Friskere pust uten polyoler/sukkeralkoholer

Alternativene jeg viser fram i dag inneholder sukker, så med tanke på både tann- og generell helse, vil jeg ikke anbefale å spise disse i store mengder.

LavFODMAP: Tic Tac, IFA, stupedama, wrigleys spearmint, wrigleys juicy fruit.

shop_tictac_200x2998587 british-wrigley-s-juicy-fruit-chewing-gum-7-stick-pack-case-of-14-packs-23034-p

HøyFODMAP: Läckerol, Dent, Extra tyggegummi og andre sukkerfrie varianter.

web-vane-collage-forside 14554_NIDAR_AS_EXTRA_SWEETMINT_14G_1

 

Det finnes flere varianter som går under både lav og høyFODMAP, så les ingredienslisten nøye før du velger dropsesken din – spesielt om du er i gang med lavFODMAP-eliminasjonsdiett. Alternativer til halspastiller kommer i et senere innlegg :)

Del gjerne dine erfaringer rundt dette :)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Anonym - mars 17, 2015

«MODERAT FODMAP: Havregryn og havremel (maks 25 g per måltid)»

Betyr dette at jeg ikke burde ha vanlig havregryn m melk til frokost, har ca 1,5 -2dl gryn

Reply
    Julianne - mars 18, 2015

    Hei :) Dette er en veldig liten mengde havregryn, men min erfaring er at mange tåler større mengde. Hvis magen din tåler så mye som 1,5-2 havregryn med melk, så fortsetter du med dette. Alternativt kan du redusere mengden havregryn (til 1 dl) og lage grøt framfor å spise havregryn med melk. Kokt havregrøt blir ofte enklere å fordøye.

    Hilsen Julianne

    Reply
TonjeMAa - mars 18, 2015

Åh, jeg er sikker på at tyggis er noe av det som gjør magen min mest tullete, men jeg er heeeeelt avhengig. Går endel pakker om dagen, dessverre. For noen år tilbake fikk jeg diagnosen panikkangast og slet lenge med veldig angst. I terapi fikk jeg tips om å tygge på en tyggis etc når jeg kjente angstfølelsene kom (for å tenke på noe annet? avledningsmanøver? hvem vet…) det var da eg virkelig begynte å tygge konstant. skulle gjerne vendt meg av med denne uvanen, for jeg blir virkelig dårlig og jeg ønsker ikke å være avhengig av å ha noe å tygge på. Har du noen tips til hvordan du vendte deg av med dette?

Fantastisk blogg forresten – og en fantastisk bok! kjøpte den for noen uker siden og den har allerede gjort hverdagen min enkere! Stå på! :)
Hilsen Tonje

Reply
    Julianne - mars 22, 2015

    Hei Tonje! Det er ikke umulig at mengden tyggis gjør magen din dårlig – et tips kan være å kutte gradvis ned på mengden: Hva med å ta en halv tyggis om gangen istedet for en hel? Da får du i det minste i deg færre polyoler sammenlagt, samtidig som du får tygget tyggegummien. Det var slik jeg fikk til å redusere mengden FODMAPs fra tyggegummi i begynnelsen! Ta det gradvis, det gjør det sannsynligvis enklere!

    Takk for gode ord, kjempegodt å høre at hverdagen din har blitt enklere :D

    Vennlig hilsen Julianne

    Reply
Halspastiller med lite FODMAPs | LYNGSTAD ERNÆRING - mars 24, 2015

[…] forrige uke postet jeg et innlegg om pastiller og tyggegummi uten FODMAPs. Vanligvis finner vi FODMAPs i form av sukkeralkoholer/polyoler i slike produkter. Disse kan bidra […]

Reply
Tone - april 6, 2015

Exstra reagerer ikke jeg på men jeg tygger knapt en pakke på 2 uker. Fisherman’s friend mint sukker fri reager jeg ikke på men flere andre blant annnet lacriol. Fisherman’s er søket medsorbitol og aspartan

Reply
Monica N. Stenberg - april 12, 2015

Hei!
Har gjennomført hele Lavfodmap dietten, og har blitt mye bedre i magen. Din bok er super !! Har funnet ut at jeg reagerer på hvitløk og tørkede aprikoser ved reitroduksjonsplanen din. Går ut fra at det er flere matvarer som gå inn under fruktaner og polyoler? Hvilke matvarer er det?

Reply
    Julianne - april 16, 2015

    Hei Monica! Så flott at magen din er bedre! Det stemmer, har du lastet ned Monash Appen? Der vil du finne oversikten over hvilke matvarer som er under hver FODMAP-gruppe – MEN, jeg skal oppdatere FODMAP-listen som inkluderer FODMAP-gruppe, den kommer snart :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x