Uke 13: LavFODMAP-ukemeny

Puh. Rart å tenke på at hovedstaden var preget av converse, tynnere vårjakker og solbriller i går, mens snøen labber ned i dag. Her er det om å gjøre å ikke ta våren på forskudd! Uansett er det noe koselig med en styggværsdag. I dag har jeg kost meg på kjøkkenet og fylt opp knekkebrød-boksen. Det vil si at jeg har et trygt, magevennlig alternativ å spise resten av uken. Jeg lagde en variant av oppskriften jeg postet tidligere denne uken, men denne gangen byttet jeg ut havregryn med hirseflak og speltmel med quinoamel. De ble kjempegode! Om noen ønsker oppskriften, poster jeg den gjerne :)

Her er ukens magevennlige middagstips:

IMG_2898

UKE 13:

Mandag:  Fylte bokhvetepannekaker med kylling og karridressing

Tirsdag: Rask omelett-wrap

Onsdag: Gulrot og ingefærsuppe med svin (oppskriften finner du i lavFODMAP-boken s. 123)

Torsdag: Ovnsbakt laks med parmesanlokk og tomatsalat fra godfisk.no
Tips: Dropp rødløk i denne oppskriften, erstatt evt. med det grønne fra vårløken.

Fredag: Moussaka

Lørdag: Kyllingsalat med kapers og valnøtter fra matprat.no (evt. minus kapers)
Tips: Bruk kun det grønne av vårløken for lavFODMAP.

Søndag: Laks med drue- og fetasalat 

Ønsker dere en god uke!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Anette - mars 23, 2015

Som jeg gleder meg til boka di kommer i posten. Men, enn så lenge så har jeg mye god informasjon her på bloggen og :) Jeg starter fjerde uke nå der jeg har kuttet ut alt av FODMAPs. I går klarte jeg å gå på en «smell» dessverre og hadde veldig vondt. Ble litt for mye melkesjokolade og ekstremt mye havregryn. Hvordan er det når man går på en «smell» i denne perioden?

Reply
    Julianne - mars 23, 2015

    Hei Anette :) Takk for hyggelig kommentar! Når du går på en smell, er det viktig at du kommer deg raskt på riktig spor igjen. Skeier du kun ut én dag, trenger du ikke begynne på nytt med de fire ukene. Skeier du ut i en lengre periode, bør du sannsynligvis starte på nytt for best mulig resultat.

    Lykke til videre!

    Mvh Julianne

    Reply
Anette - mars 24, 2015

Hei igjen :) Takk for svar! Det var kun litt på søndag, og ikke i så store mengder. Skjerpet meg for fullt etter måltidet jeg gikk på smellen så da satser jeg på at det går bra!

Reply
Katrine - april 23, 2015

Ble veldig glad da jeg fant denne siden med ukesmenyer. :) I en hektisk hverdag med to barn er det så lett for å kjøpe mat som går fort og enkelt å lage, som ofte er halvfabrikater med mye «fyfy». Føler noen ganger at det er umulig å klare å unngå FODMAPs, men nå er jeg så lei og dårlig at jeg vi grine, så skal virkelig prøve å se på menyene dine her! :)
Jeg tror også at hele kroppen «henger sammen», så at muskulære plager og migrene/hodepine kan gjerne skyldes kosthold, men vet ikke om dette er tilfelle med IBS og FODMAP’s?

Reply
    Julianne - april 30, 2015

    Hei Katrine :) Så flott at ukemenyene er nyttige! Det er helt riktig at IBS ofte kommer i selskap med andre plager: tretthet, lite energi, muskel- og skjelettlidelser, dårlig hud og mer. Min erfaring er at mange opplever bedring på flere plan enn kun mage ved kostholdsendringer :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x