Halspastiller med lite FODMAPs

I forrige uke postet jeg et innlegg om pastiller og tyggegummi uten FODMAPs. Vanligvis finner vi FODMAPs i form av sukkeralkoholer/polyoler i slike produkter. Disse kan bidra til magetrøbbel om de spises i for store mengder. Det samme gjelder også  halspastiller, da de fleste av disse enten er søtet med sukkeralkoholer eller beriket med honning. Til vanlig er det nok mulig å holde seg unna de sukkerfrie pastillene, men hva gjør man når halsen er så sår at det eneste man ønsker seg er en sterk og lindrende halspastill? Her skal jeg vise deg noen alternativer:

Halspastiller uten polyoler/sukkeralkoholer

LavFODMAP: Doc original og mint (ikke de sukkerfrie variantene), Repsils Double Action, Fisherman’s friend original (inneholder sukker):

8572902525_largeFishermans-Friend

 

HøyFODMAP: Sukkerfrie varianter som Doc sukkerfri halspastiller, sukkerfri Fisherman’s friend, de fleste fra Repsils, Curamed, Fribol (inneholder polydextrose), Ricola, halslinser tilsatt honning (Doc Honning Lakris/Eucalyptus)

bekjemp-produkt-innholdfishermans_friend_mint_sf_loz_25g52493_Nidar_doc_honning_lakris_1

 

Legg gjerne igjen en kommetar om du har tips til flere FODMAP-vennlige pastiller mot sår hals :-)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Annelise - mars 25, 2015

Takk for en fin oversikt Julianne!

Jeg lurte på om du kjenner til om det finnes en oversikt av FODMAPs å unngå i medisiner, eller oversikter over lavFODMAP medisiner?

F.eks. 2 medisiner jeg bruker er Paralgin Forte som inneholder mannitol, og Ibux (fra Weifa) som inneholder makrogol 4000.

Mannitol er listet som høy FODMAP, så må jeg klare meg med mindreverdig smertebehandling de neste ukene. Greit nok.

Makrogol 4000 er polyetylenglykol. Glykol er høy FODMAP, men jeg har ikke kunnskap nok til å forstå hvorvidt det er forskjell på polyetylenglykol og glykol, og om det utgjør et problem for en lav FODMAP diett.

Reply
    Julianne - mars 26, 2015

    Hei Annelise :)

    Når det gjelder medisiner, bør du ikke kutte disse under en eliminasjonsdiett for å redusere på FODMAPs. Snakk med legen din om dette før du eventuelt reduserer på medikamentbruk.

    Mvh Julianne

    Reply
Elisabeth - mars 25, 2015

Hei!
Takk for mye nyttig informasjon på siden din! Jeg har kuttet ut det meste av FODMAP ut i fra listen din, må også holde meg unna egg og melkeprotein, så det er veldig fint å ha noe sted og finne tips til hva en kan finne på å spise ;-)
Tips til sukkertøy har jeg – Hockey Pulver – pose med sukkertøy fra Totte Gott. Ut i fra hva som står bak på posen kan jeg ikke se at det er noe vi ikke skal ha oppi.
Leste akkurat på NHI sine sider at soyamelk kjøpt i Norge er høy FODMAP – dette var jeg ikke klar over. Vet du om dette gjelder for Alpro soyayoghurter også? Lever på det for tida.. Lurte også på – det står også nevnt fruktjuicer er FODMAP – gjelder dette all type juice uansett hvilken frukt de er laget av?? Rart om det skulle være forskjell på å spise en appelsin og å drikke juice :-)

Reply
    Julianne - mars 26, 2015

    Hei Elisabeth, takk for tips om lavFODMAP-snop :)

    Ja, soyamelk og soyayoghurt her til lands er laget av avskallede soyabønner, noe som gjør at de inneholder FODMAPs (Galakto-oligosakkarider). Når det gjelder fruktjuice, er det noen juicer som egner seg bedre enn andre – blant annet er appelsinjuice lavFODMAP inntil 1 dl per måltid. Én appelsin er lavFODMAP per måltid, og det er det som er grunnen til at større mengder fruktjuice blir høyFODMAP. Du får ikke mye appelsinjuice fra én appelsin :-)

    Mvh Julianne

    Reply
    Elisabeth - mars 27, 2015

    Takk for svaret ditt :-) Vet du om noen type soya yoghurt som er bedre? Evt hvor man kan få tak i dette? Jeg kan ikke spise melkeprodukter, heller ikke egg, så dette blir en meget tynn diett..
    Elisabeth

    Reply
    Julianne - mars 27, 2015

    Jeg vet foreløpig ikke om en soyayoghurt som ikke inneholder FODMAPs her til lands, desverre. Vi får være på jakt! Nå er ikke havreyoghurt testet for FODMAPs, men det kan være verdt et forsøk? Havregurt heter det vel :-) Ellers kan du prøve deg på chiapudding/chiagrøt for å få inn et alternativ til yoghurt?

    Julianne

    Reply
Emmie - mars 25, 2015

Renée Voltaire har tre typer pastiller ,blant annet en med ingefær. Ganske sikker på at de er lavfodmap, de inneholder vanlig sukker. Disse er ikke primært laget for såre halser, men de er likevel gode å suge på hvis man er sår i halsen, da det ofte hjelper bare å få økt spyttproduksjon :)

Reply
    Julianne - mars 26, 2015

    Hei Emmie! Tusen takk for tipset, disse dropsene tror jeg at jeg har sett blant annet på Røtter på st.hanshaugen! Skal testes :-)

    Reply
Ida Ofrim - mars 25, 2015

Hei Julianne!
Jeg har nettopp startet på et lav fodmap kosthold, for å prøve og forbedre mageplager jeg har hatt i mange år. Jeg kom over denne bloggen når jeg søkte litt rundt om dette kostholdet, og du er virkelig til stor hjelp! Det er ikke så lett og finne gode løsninger og alternativer til ulike produkter jeg har vært vant til å spise nå i startfasen, så jeg har noen spørsmål jeg håper du kan hjelpe meg med :)
1. Jeg liker veldig godt ostetypen «Taffel skinkeost» som pålegg. Det står at det er en halvfast smelteost laget av Norveiga og Jarlsberg. Det står at den inneholder blant annet hvitost, skinke, smørolje og melkeprotein. Jeg blir usikker når det står melkeprotein, kan jeg spise denne osten?
2. På oversikten over hva jeg kan og ikke kan spise, som jeg fikk av legen min, står det at jeg kan spise smøreoster i moderate menger. Jeg har lest på ingrediensene på to ulike kremoster, og det står at de inneholder melk og fløte blant annet, betyr dette at jeg ikke kan spise dem? Er veldig glad i kremoster, så håper det finnes noen jeg kan spise :)
3. Anbefaler du å ta noe tilskud av vitaminer og/eller mineraler når man går på denne dietten?

På forhånd, tusen takk for hjelpen!
Mvh. Ida Ofrim

Reply
    Julianne - mars 26, 2015

    Hei Ida :-) Takk for hyggelig kommentar. Det er godt å høre at du finner siden min nyttig. Taffel skinkeost kan du fint spise på lavFODMAP-diett. Den er så godt som laktosefri. Det er karbohydratet laktose vi unngår på lavFODMAP-diett, ikke proteiner. Det vil si at du fint kan spise denne osten som inneholder melkeprotein. Du kan helt fint spise smøreost i moderate mengder, de har et naturlig lavt innhold av laktose. Vær obs på smøreoster med krydder (de kan inneholde FODMAPs fra hvitløk og løk blant annet) og sørg for å ikke spise det i store mengder. Om du har behov for ekstra vitaminer og mineraler kommer an på hvor variert kostholdet ditt er og om du får i deg nok mat. I utgangspunktet skal det ikke være behov for å ta noe ekstra, så fremt du er nøye på å få i deg et bredt utvalg matvarer.

    Håper dette var til hjelp, Ida!

    Mvh Julianne

    Reply
    Ida - mars 29, 2015

    Hei igjen! Tusen takk for veldig gode svar :-) De har vært til stor hjelp allerede. Jeg har et par spørsmål til jeg håper du kan hjelpe meg med.
    Jeg har hatt noen lange turer på butikken for å prøve å finne produkter jeg kan spise, noe som innebærer mye lesing av ingredienser på ulike varer. Jeg har da oppdaget noen tilsetninger jeg lurer på om jeg kan spise eller ikke.
    – Epler er noe vi ikke kan spise på lav fodmap dietten, men hvordan er det da med eplefiber?
    – Det er ganske mange matvarer som inneholder melkepulver (blant annet ostepop), er dette greit eller ikke greit å spise?
    – Kondensert melk er også en variant jeg har sett og lurt på om jeg kan spise eller ikke.
    – Jeg har også prøvd å finne noe godteri jeg kan spise nå i påsken, og glukosesirup eller glukose- fruktosesirup er noe som går igjen. Vet du om dette er greit å spise?

    Takk for gode råd :-)
    – Ida

    Reply
    Julianne - mars 29, 2015

    Hei! Skal vi se:

    – Eplefiber bør du unngå.
    – Melkepulver bør du også unngå.
    – Kondensert melk inneholder laktose og bør også unngås.
    – Glukosesirup er lavFODMAP, mens glukose-fruktosesirup er jeg ikke 100 % sikker på. Det viktige her er at balansen mellom fruktose og glukose er 50:50, eller at det er mer glukose enn fruktose. Det synes jeg er vanskelig å finne ut av! Spis mørk sjokolade (70%), non stop, dronningsjokolade, melkefri sjokolade, popcorn, salt potetgull eller salte tortillachips. Det finnes flere alternativer, så les ingredienslisten nøye. Ikke overdriv inntaket av snop under eliminasjonsperioden, det er veldig fort gjort at tarmen overbelastes av sukker og du får symptomer. Velg kvalitetssnop i mindre mengder framfor store mengder billig smågodt ;)

    Mvh Julianne

    Reply
    John Midtdal - mars 30, 2015

    Hva med skaldyr og skalldyrprodukter?
    Hva med oljer? Hvilke kan man bruke, og hvilke ikke?

    Reply
    Julianne - april 5, 2015

    Hei :) Skalldyr går fint så lenge de ikke er marinert med noe som inneholder FODMAPs. Er det et spesielt skalldyrprodukt du tenker på? :)
    Oljer kan du også bruke, dette er 100 % fett og inneholder derfor ingen FODMAP-karbohydrater. Vær obs på oljer tilsatt FODMAPs i form av f.eks løk og hvitløksekstrakt. Disse bør du styre unna på lavFODMAP-diett.

    Håper dette var til hjelp!

    Mvh J. :)

    Reply
Jannicke R Godvik - april 6, 2015

Hei :-) Doc eukalyptus (den grønne) innholder ikke den honning? Mvh Jannicke

Reply
    Julianne - april 8, 2015

    Hei Jannicke! Det vet jeg ikke, gjør den det? Det må vi finne ut av :)

    Reply
    Jannicke R Godvik - april 9, 2015

    Ja jeg har sjekket nå :-) står honning. Men mint og original er uten :-)

    Reply
    Julianne - april 9, 2015

    Så flott! Takk, Jannicke. Det skal jeg notere :)

    Julianne :)

    Reply
Renate - september 28, 2015

Mener at ricola tranebær er uten å…

Reply
    Julianne - september 28, 2015

    Hei du :) Jeg måtte undersøke denne nærmere. Ingredienslisten til Ricola tranebær er som følgende: Fyllstoff (Isomalt), syre (sitronsyre), konsentrat (0,6%) av saft fra amerikanske tranebær, ekstrakt (0,5%) av Ricolas urteblanding, konsentrat av aroniasaft, søtstoffer (aspartam, acesulfam-K), naturlig smak av tranebær, mentol, naturlige smaker.

    Første ingrediens er isomalt, en FODMAP som faller innenfor gruppen Polyoler. Denne bør derfor unngås.

    Julianne

    Reply
    Renate - oktober 7, 2015

    Ja, jeg sjekket opp nærmere etter jeg skrev og så det samme. Nå er jeg i en forkjølelse med voldsom hoste…fikk meg en aha opplevelse under apotekbesøket da jeg skulle skaffe noe hostedempende. Så mye som inneholder søtningsmiddel. Off..men tablettene noskapin inneholder kun noskapinhydroklorid så jeg tok de. Er dette ok? Jeg er under eliminasjon, så passet så dårlig å bli syk nå..men sånn er det på høsten. DOC original lindrer halsen så det er jeg glad for at jeg kan bruke. Men syns det var noen som pratet om Ibux? Tar Ibux og Paracet før jeg legger meg spesielt nå med små feber og hodepine..har ikke studert ingredienslista..kan jeg ikke bruke de?

    Reply
    Julianne - oktober 8, 2015

    Hei! Det passer aldri å bli syk, men det er typisk at man blir det når det passer minst! Hostedempende kan du nok fint ta :) Nå må du først og fremst fokusere på å bli frisk fra forkjølelsen din, så gjør du så godt du kan med kostholdet underveis. Det kan hende du bør fortsette en uke eller to til på elimineringsfase om du føler smertestillende, hostedempende og halstabletter påvirker magen din. Det viktigste er at du er noen lunde fri for symptomer når du skal sette i gang med reintroduseringen! God bedring til deg, Renate :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Alexandra - februar 23, 2016

Hei Julianne! Jeg lurer på om Doc sitrus er safe eller ikke? Den inneholder ikke honning, men jeg ble usikker pga eplesyre.

Reply
    Julianne - februar 23, 2016

    Hei Alexandra :) Jeg er litt usikker på ingredienslisten til Doc sitrus, jeg finner den ikke på nett! Har du den foran deg så kan jeg gi deg et bedre svar :) Men eplesyre skal du ikke bekymre deg for!

    Reply
    Alexandra - februar 23, 2016

    Jeg har den her :) Ingredienser: sukker, glykosesirup, acerolapulver, syre (eplesyre), mentol, farger (E100, E141, E160a), aromaer og overflatebehandlingsmidler (bivoks, palmeolje, palmekjerneolje).

    Reply
    Julianne - februar 24, 2016

    Flott! Med hensyn til FODMAP, er disse helt ok :)

    Reply
    Alexandra - februar 25, 2016

    Takk for svar :)

    Reply
Cesilie - april 8, 2016

Jeg bruker original IFA, og original Ricola, den i pose som er «ordentlig» sukker i. Ellers finnes det to Halls-typer uten sukkeralkoholer, jeg fant dem på apoteket.

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x