Uke 14: LavFODMAP-ukemeny

Nå håper jeg de fleste av dere er klar for en lang og avslappende påskeferie! Jeg kjenner jeg lengter etter noen dager fri selv, men jeg har fremdeles noen dager igjen før jeg tar turen hjem til kjære Molde. Jeg kan ikke huske sist jeg tilbrakte påskeferien hjemme. Siden jeg satt i gang med ernæringsstudiene, har jeg enten vært bosatt i Spania, eller så har det vært en eksamen, bacheloroppgave eller master som måtte jobbes med i løpet av påskeuken. Slik er det heldigvis ikke i år, så nå ser jeg virkelig fram til noen rolige påskedager hjemme med familie og venner :)

I dag er det søndag, og jeg har nok en gang satt sammen en enkel, magevennlig middagsmeny for den kommende uken:

IMG_5647

Indisk kyllinggryte

 

UKE 14 – PÅSKEUKEN 2015 

Mandag: Rask wok med svinekjøtt 

Tirsdag: Sashimi fra matprat.no

Onsdag: Squashlasagne 

Skjærtorsdag: Torsk i tomater (oppskriften finner du i boken s. 133)

Langfredag: Indisk kyllinggryte med raita

Påskeaften: Lammelår i skiver med middelhavssalt fra matprat.no
Tips: Bytt ut rødløk med det grønne av vårløken for lavFODMAP

1. Påskedag: Laks med ananassalsa 


Hva er dine planer for påskeuken? :-)

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

S - mars 31, 2015

Jeg har over en lengre periode holdt meg til et FODMAP-vennlig kosthold, og merker at jeg begynner å bli litt «matdeprimert», kjenner spesielt på dette i disse påsketider. Tanken på aldri å skulle kunne kose seg med en Kvikk lunsj på tur, en is når vår og sommer kommer, et vanlig knekkebrød med smør og brunost osv osv gjør meg ganske trist. Lurte derfor litt på hvordan du takler dette, blir det noe Kvikk Lunsj eller annet ikke-FODMAP vennlig kos i påsken?

Reply
    Julianne - april 15, 2015

    Hei S, beklager sent svar! Nå har det seg slik at jeg har fulgt lavFODMAP-prinsippene lenge og har etterhvert funnet ut hva magen min tåler og hva jeg helst må unngå. Jeg skeier ut med både litt for mye sjokolade og en deilig kanelsnurr en gang i blant, og av og til går dette fint, mens andre ganger blir jeg rimelig dårlig. Dette kommer gjerne an på om jeg har en god periode eller ikke. Har du gjennomført reintroduseringen av lavFODMAP-dietten nå? Det er ikke vanlig at alle FODMAP-gruppene er et problem i små mengder.

    Mvh Julianne

    Reply
Helene - april 3, 2015

Hei! Takk for utrolig hjelpsom og fin blogg (og ikke minst bok, som jeg nettopp fikk i bursdagsgave og leste ut samme kveld!).

Jeg lurer på om du kanskje kan skrive litt om tilskudd/vitaminer her på bloggen. Jeg ser du har skrevet litt om det i boka, men jeg lurer på om det er noe mer du mener er essensielt for oss med IBS? Omega3, kalsium osv. Jeg er selv en av de som har brukt mye tid og penger på «mirakel»-tilskudd som ikke har hjulpet noe særlig, og jeg har derfor sluttet med det. Det jeg lurer på er derfor hvilke «vanlige» tilskudd en bør ta (og om det er noe en kanskje ikke bør ta?).

I tillegg lurer jeg på hva du kom fram til i masteroppgaven din om melkesyrebakterier? Anbefaler du at man tar det? Jeg har noen VELDIG dyre (VSL#3), og jeg er frem og tilbake på om jeg skal kjøpe nytt lass eller ikke. Kan jeg likeså godt kjøpe noen billigere (men da med mye lavere innhold)?

mvh Helene :)

Reply
    Julianne - april 15, 2015

    Hei Helene! Tusen takk for hyggelig kommentar, det er godt å høre at både bloggen og boken faller i god jord hos deg :)

    Jeg var sikker på at jeg svarte deg på denne kommentaren i påska, men jeg tror ikke den kom gjennom! Når det gjelder kosttilskudd, så er dette veldig individuelt. De fleste har behov for et omega-3 tilskudd og vitamin D her til lands, men ellers er det foreløpig ikke en anbefaling generelt for IBS-pasienter. Mange opplever bedring av å ta melkesyrebakterier, og dette var også noe jeg kom fram til i bacheloroppgaven min. Men igjen var det også god effekt hos pasientgruppene som tok placebo-tilskudd – det viser at «troa» har veldig god effekt. Du kan vurdere om du skal gå over til et rimeligere melkesyrebakterietilskudd som inneholder mindre doser, om du føler at dette er noe som har effekt hos deg.

    Håper dette var til hjelp!

    Mvh Julianne

    Reply
Anita - april 15, 2017

Hei. Både boken og bloggen har vært til god hjelp, men er litt usikker på vitaminer og kosttilskudd under elimineringsfasen. Jeg tar både jern, b, c, d, vegetabilsk omega 3, melkesyrebakterier og e- vitaminer. Det av de jeg helst ikke bør kutte ut er jern, d og omega 3, da jeg er vegetarianer, og synes alltid magen fungerer bedre med melkesyrebakterier, men de andre klarer jeg meg uten for nå. Det jeg ser er at tablettene inneholder både isomalt, sukrose og kolekalsiferol (D), xylitol, isomalt, cellulose, metylcellulose, fruktooligosakkarid, melk, antiklimpemidler, aroma, glukose, pyridoksinhydroklorid og tiaminmononitrat pluss diverse melkesyrebakterier (idoform), og omega3 og jern er tilsølt så der har jeg ikke ingredienslistene, men ser de er lange. Kan jeg ta kosttilskuddene mine under lavfodmapkur? Vennlig hilsen Anita

Reply
    Julianne - april 16, 2017

    Hei! Isomalt, xylitol og fruktooligosakkarider kan trigge plager, men det kommer selvsagt an på mengden tilsatt. Mengden laktose som er tilsatt i et kosttilskudd er gjerne veldig liten, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Ellers kan jeg ikke si noe om hva du bør ta og ikke ta uten å kjenne til deg, ditt kosthold og dine ernæringsmessige behov. Håper dette var til hjelp :) Mvh Julianne

    Reply
Anita - april 18, 2017

De står helt fremst på ingredienslisten, hvilket jo vil si at det er overvekt av de ingrediensene, men kan ikke tenke meg at det er så mye i en liten pille at det kan ødelegge hele eliminasjonsfasen min? Er så usikker. Vil ikke ende opp med mangelsykdommer, men vil heller ikke at elimineringsfasen skal være forgjeves. Hvor lenge er det forresten passelig å eliminere? Til magen føles bra eller er «flat», eller må det være 6 uker? Hadde litt flere spørsmål enn jeg først trodde, og skjønner at jeg nok må kjøpe boka di sånn at jeg har den tilgjengelig når jeg lurer på noe – tidligere har jeg bare lånt den.

Reply
    Julianne - april 19, 2017

    Hei Anita! Det er snakk om svært små mengder tilsatt i en pille, så fortsett å ta tilskuddene du har behov for. Jeg anbefaler boken min Godt for Magen, for å få svar på hvordan gjennomføre dietten. Det er et godt verktøy som du vil få mye glede av :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x