Uke 16: LavFODMAP-ukemeny

Da var det søndag igjen gitt! Dagene flyr virkelig avgårde og snart står vel julaften og banker på døra..? :) Jeg er uansett klar med ny ukemeny som denne gangen er preget av flere gjesteinnslag. Håper dere finner noe som frister!

IMG_2554

Laks med ananassalsa

UKE 16: 

Mandag: Frittata med gulrot, spinat og fetaost og en enkel grønn salat

Tirsdag: Laks med ananassalsa

Onsdag: Wok med kylling og sursøt-saus fra matprat.no

Torsdag: Torsk på purreseng fra godt.no
Tips: Bruk laktosefri matfløte og kun det grønne fra purreløken for lavFODMAP. Sørg også for å velge et karripulver uten hvitløk (f.eks fra merket Hindu eller Toro) 

Fredag: Fredagspizza med speltbunn eller pizzabunn fra det glutenfrie verksted (anbefales!)

Lørdag: Indisk kyllinggryte med raita 

Søndag: Sitrusbakt torsk med hirse-couscous fra Monas kjøkkenskriverier
Tips: Bytt ut cous cous med hel hirse for lavFODMAP.


Ta også en titt på mine tidligere ukemenyer her!

Følg meg på instagram for mer lavFODMAP-inspirasjon og hyppigere oppdateringer – @julilyng

Ha ei nydelig uke!

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Inger Margrethe Sørensen - april 13, 2015

Takk for flotte tips

Reply
Malene - april 14, 2015

To korte spørsmål:D
1. Byggris, er det fodmap eller ikke? Skulle spise ris i går og tenkte automatisk at jeg skulle koke bygbris fordi det er sunnere (i hvertfall i mitt hode), i så fall gikk jeg på en smell..
2. Er det vanlig at magen er utrolig trøblete i starten av elimineringsfasen? Min er i hvert fall helt ute av system, haha.

Reply
    Julianne - april 15, 2015

    Hei :)

    1. Byggris er veldig høyFODMAP.
    2. Ja, det er ikke uvanlig. Vær tålmodig, så vil sannsynligvis magen din roe seg ned etterhvert :)

    Lykke til videre!

    Mvh Julianne

    Reply
Bente - april 14, 2015

Hei :-) takk for gode tips og veldig fin og informativ bok. Jeg lurer på noen ting ifb med middag. Kan jeg spise alt av kjøtt, jeg blir feks ganske dårlig av lammekjøtt. Hva med sjømat som reker, krabbe, hummer og kongekrabbe? Når det gjelder reker blir jeg feks dårlig av frosne men ikke ferske. Fint om du kunne informere litt mer vedr middager :-). Ha en fin dag :-)

Reply
    Julianne - april 16, 2015

    Hei Bente :) Takk for hyggelig kommentar!

    Du kan spise alt av kjøtt på lavFODMAP-diett, men noen med IBS kan reagere på fett – så det kan hende det er derfor du har problemer med lam. I tillegg opplever mange at kjøtt er vanskeligere å fordøye enn f.eks fisk. Sjømat går helt fint – det samme med andre animalske proteinkilder som egg, kylling, storfe, viltkjøtt osv :)

    Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x