Havre- og hirsegrøt (lavFODMAP)

Jeg har virkelig fått smaken på hirse i det siste. Hirse er helt uten gluten, rik på kisel (silisium) og inneholder også mye magnesium, fosfor, kalium, jern og fluor. Selv er jeg veldig glad i havre, det kan jo brukes til så mye! Desverre kan for mye havre i løpet av en dag trigge mageplager, og det er derfor jeg har fått mer og mer interesse for andre, mindre brukte lavFODMAP-alternativer. I dag gir jeg en enkel oppskrift på havre- og hirsegrøt! Du kan godt kun bruke hirseflak i denne oppskriften.

Typic


Havre- og hirsegrøt (lavFODMAP)

Ingredients

  • 0,5 dl havregryn
  • 0,5 dl hirseflak
  • 2 dl vann
  • 0,5 dl laktosefri melk
  • En klype salt
  • Litt vaniljepulver (valgfritt)

Instructions

  1. Ha havre og hirse i en kasserolle sammen med vann og melk på medium varme. Jeg synes grøten blir best når den får koke opp sakte, men sikkert framfor raskt og brutalt på høy varme. Rør i grøten underveis slik at den ikke brenner seg.
  2. Tilsett en klype salt og litt vaniljepulver mot slutten av koketiden.
  3. Grøten på bildet er toppet med kanel, én ts økologisk peanøttsmør, jordbær, lønnesirup-sukker og gresskarkjerner.
https://lyngstadernaering.no/2015/04/16/havre-og-hirsegrot-lavfodmap/

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Marte - april 16, 2015

Hei Julianne!

Lagde faktisk hirsegrøt med nesten lik oppskrift her om dagen – supergod! :-)
Jeg tenkte jeg skulle tipse deg om en lavFODMAP-kjøleskapsgrøt jeg har blitt veldig glad i og som er ganske lik oppskriften ovenfor:
– 0,5 dl hirseflak
– 0,5 dl havegrøt
– 1 ts chiafrø
– 1 ts linfrø
– 1 ss solsikkekjerner
– 1 ss laktosefri yogurt (naturell eller med smak)
– 1 dl laktosefri melk
– Litt salt og kanel etter ønske

– Bland sammen og dekk til med plast. Sett i kjøleskapet over natten, så har du frokosten klar på null komma niks neste morgen! Topp med f.eks. banan og peanøttsmør :-)

Reply
    Julianne - april 16, 2015

    Hei Marte!

    Tusen takk for oppskriften, den skal jeg teste ut allerede i morgen :D
    Kjøleskapsgrøt er favoritten, så godt og enkelt!

    Julianne :)

    Reply
    Marte - april 17, 2015

    Så gøy! Gleder meg til å høre hva du synes :D Bare å dele den på bloggen hvis du vil!

    God helg! :-)

    Reply
    Julianne - april 19, 2015

    Den ble kanongod! Jeg deler oppskriften i kveld :) tusen takk for inspirasjon, Marte :D

    Håper helgen din har vært fin så langt :)

    Julianne

    Reply
Marianne Kristiansen - april 16, 2015

Jeg har også kommet fram til omtrent den samme oppskriften selv, og det er så utrolig godt! Jeg pleier som oftest å bruke kokosmelk i stedet for melk, da får jeg en kremete og god grøt med smak av kokos, noe som passer mine smaksløker. Ble virkelig positivt overrasket over hvor god smak og konsistens hel hirse har :)

Reply
    Julianne - april 16, 2015

    Det høres veldig godt ut, Marianne! Kokosmelk bruker jeg mest i kjøleskapsgrøt, men jeg skal absolutt teste det i varm grøt også. Hel hirse er veldig mild og god på smak, helt enig!

    Julianne :)

    Reply
    Marianne Kristiansen - april 19, 2015

    Hehe, nå ser jeg at oppskriften din inneholder hirseflak og ikke hel hirse som jeg skrev om. Jeg er tom for hel hirse nå, så da skal jeg prøve med flak istedet, og håper det er like godt :)

    Reply
    Julianne - april 19, 2015

    Hehe, ja! Blandet med havre er det ikke så verst, Marianne :) Grøt av kun hirseflak har jeg ikke fått helt smaken på ennå.. :P

    Reply
Ragnhild Skarseth - april 17, 2015

Hei Marte og Julianne.
Tusen takk for «grøttips». Men Marte, du mene sikkert 0,5 dl havregryn (ikke 0,5 dl havregrøt? )

Reply
Anonym - april 18, 2015

Du er så flink!! Hvordan er det med kosttilskudd og low-FODMAP? Står ingenting i boka di om det(som jeg forrsten ELSKER! Hadde aldri klart denne dietten uten deg….) Vet du om man kan ta dette produktet? http://careandrepair.no/products/haircare/?utm_source=idawulff&utm_medium=blogg&utm_campaign=haircare

Reply
    Julianne - april 19, 2015

    Hei :) Takk, det er hyggelig at du liker boken! Når det gjelder kosttilskudd på lavFODMAP-diett, så er det ingen generelle anbefalinger som gjelder for IBS-pasienter. Tilskudd til kosten bør baseres på den enkeltes behov. Ja, dette er et kosttilskudd du kan bruke.

    Mvh Julianne :)

    Reply
Næringsrik kjøleskapsgrøt (lavFODMAP) | LYNGSTAD ERNÆRING - april 19, 2015

[…] er inspirert av en hyggelig leser, Marte, som ga meg tips i kommentarfeltet under oppskriften havre- og hirsegrøt. Kjøleskapsgrøt er virkelig noe du kan eksperimentere med, og det gjør det ekstra spennende å […]

Reply
Trude - april 24, 2015

Nettopp prøvd grøten og den var ikke dum :)
Glemte å salte den, så da (mens jeg stod i andre tanker) strødde jeg likegodt masse havsalt oppi grøtbollen.
Haha, salteste grøten jeg har spist noen gang :D :D

Reply
Bjørg ANNE - april 29, 2015

Hei. Kjøleskapsgrøten skal den kokes etter en natt i kjøleskapet? Aldri hørt om d før

Reply
    Julianne - april 30, 2015

    Hei :) Nei, det trenger du ikke. Den er veldig god kald :)

    Reply
Lillian Jeffery - oktober 20, 2015

Hvor får en kjøpt hirse ?

Reply
    Julianne - oktober 20, 2015

    Hei du! Helsekost eller større matvareforretninger som Meny, Ica, Centra o.l selger hirseflak, hel hirse eller hirsemel.

    Reply
Helga Husevåg - oktober 30, 2015

Anbefaler grøt av like deler havre, hilse og quinoa (flak).

Reply
Malena - januar 18, 2016

Hei Julianne! Gler meg til å ønske meg den nye boka di til bursdagen, den ser super ut! Bra jobba! Og så lurte eg på ein ting, når eg vil lage kjøleskapsgraut med heil hirse, må hirsen kokast først? Eller kan den brukast «rå» akkuratt som havregryn?

Reply
    Julianne - januar 18, 2016

    Hei Malena! Så kjekt å høre at du ønsker deg boka, jeg håper du liker den :D Jeg ville ha kokt hel hirse før du lager kjøleskapsgrøt med den. Hirseflak kan du derimot bruke på samme måte som havregryn (men de trekker ikke til seg like mye væske, så hold igjen litt på yoghurt/melk) Hilsen Julianne :)

    Reply
    Malena - januar 18, 2016

    Så greit å vite! Tusen takk for kjapt svar!

    Reply
Irene - november 19, 2016

Hei. Nå har jeg kokt grøt av hirseflak,,,men fikk en ekkel bitter smak på grøten. Står ikke på pakken at slike flak skal skylles? Kan det være feil på produktet?

Reply
    Julianne - november 20, 2016

    Hei :) Jeg mener hirseflak er behandlet på en måte som gjør at du ikke trenger å skylle det. Men det smaker annerledes, det er helt klart. Jeg liker det best blandet med havre :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x