Frisk salat med kokte egg (lavFODMAP)

Dette er et raskt og sunt måltid som passer godt nå som det går mot lysere tider. Jeg er veldig glad i salater, og jo flere farger den inneholder – desto bedre! En salat kan varieres i det uendelige, bruk det du har tilgjengelig i kjøleskapet eller har lyst på. Denne salaten ble til etter forrige ukes storhandel, derfor inneholder den en haug med friske, fine råvarer :) Passer perfekt til kjøttfri mandag!

IMG_5813

Dette trenger du:
Mengdene beregner du etter hvor mange som skal spise

1 -2 egg per person

Crispy salat

Ruccola

Tomater

Gul paprika

Agurk

Røde druer

Det grønne av vårløken

En god olivenolje

Litt salt og nykvernet pepper

Valgfritt (men passer godt til)

Pinjekjerner, gresskarkjerner eller hakkede valnøtter

Fetaost (i blokk, ikke i marinade)

Balsamicoeddik

Slik gjør du: Kutt opp salatingrediensene i mindre biter og ha de i en passende stor salatbolle. Bland godt og ringle over litt olivenolje. Avslutt med nykvernert salt og pepper.

Kok deretter eggene. Ta fram en kasserolle, ha i eggene og fyll på med vann til eggene er dekket. Skru på platen og kok opp. Koketiden har betydning for om du får bløtkokte, smilende eller hardbokte egg. I følge matprat.no er reglene slik:

Bløtkokt egg: 3-6 minutter
«Smilende» egg: 6-8 minutter
Hardkokt egg: 8-10 minutter

Skyll eggene i kaldt vann etter koking. Skrell eggene og kutt de opp i mindre biter ved hjelp av en kniv eller eggedeler.

Salaten er god som den er, men kan også pimpes opp med flere ingredienser og sunt fett med f.eks. pinjekjerner, gresskarkjerner eller hakkede valnøtter. Fetaost er også godt til, spesielt sammen med en god balsamicoeddik! Litt spekeskinke gjør seg også godt i denne. Nei, nå ble jeg sulten… :)

IMG_5851

 Håper det smaker!

Julianne 

Følg meg også på instagram @juliannelyngstad

Click Here to Leave a Comment Below

Uke 18: LavFODMAP-ukemeny | Julianne Lyngstad - april 26, 2015

[…] Mandag: Frisk salat med kokte egg  […]

Reply
Karoline - april 26, 2015

Denne salaten såg skikkelig god ut! Ingenting er så godt som en god salat om sommeren (jo, kanskje reker), og det er så genialt at ein kan tilsette det ein vil :-) Eg drømmer om spekeskinke og cantaloupesalat, så denne uken skal salat definitivt stå på menyen :-) Kjekt med inspirasjon fra deg :-)

Reply
    Julianne - april 26, 2015

    Takk :D Ja, spekeskinke og canaloupemelon er jo himmelsk sammen! Godt med litt lettere mat framover :)

    Reply
Uke 20: LavFODMAP-ukemeny | Julianne Lyngstad - mai 10, 2015

[…] Mandag: Fargerik salat med kokte egg og skinke […]

Reply
Wenche Christoffersen - mai 10, 2015

Hei!
Jeg lurer på en ting: er bedt på pølsefest 17.mai.
Det er vel ikke så lurt, men har du noe forslag?
Kanskje jeg bare tar med en salat?

Reply
    Julianne - mai 12, 2015

    Hei Wenche! Pølsefest på 17. mai. Hm. Det finnes noen pølser som er lavFODMAP: Wiener og grillpølser fra Leiv Vidar f.eks! Ta deg en tur i butikken og les ingredienslister, plutselig dukker det opp en pølsevariant uten løk/hvitløk/hvete/melk. Om du tåler litt spelt, kan speltlomper være en idé. Idun ketchup har mindre løk/hvitløk enn heinz og sennep går bra. Supplér gjerne med en salat :) Skal dere grille, kan du kanskje ta med noe annet enn pølser, som rent kjøtt eller fisk av noe slag :) Ha en fin 17. mai!

    Mvh Julianne

    Reply
Sylvi Jørgensen - mai 29, 2015

Hei!!!
Liker boka kjempegodt! Har ikke noen plager, men har akkurat slutta å røyke. Trenger sunn mat. Mvh. Sylvi

Reply
    Julianne - mai 30, 2015

    Så flott, Sylvi! :D Takk for hyggelig kommentar :) Hilsen Julianne

    Reply
Uke 23: LavFODMAP-ukemeny | Julianne Lyngstad - mai 31, 2015

[…] Mandag: Frisk og fargeglad salat med kokte egg og spekeskinke  […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x