Uke 20: LavFODMAP-ukemeny

Denne ukemenyen inneholder en del lette middagsretter, med friske salater, fisk og kylling. Søndag er jo selvelse 17. mai og den dagen går nok med til å spise kontinuerlig uansett? ;)  Jeg gleder meg i alle fall mye til den store dagen! Her er ukens middagsmeny:

IMG_5932

Salat med torsk og bacon fra Klikk.no (uten kapers, med dill og søte cherrytomater) – Anbefales! 

UKE 20 

Mandag: Fargerik salat med kokte egg og skinke

Tirsdag:  Salat med laks og druer

Onsdag: Fylte bokhvetepannekaker

Torsdag: Salat med torsk og bacon fra klikk.no (bruk laktosefri lettrømme for lavFODMAP)

Fredag: Lasagne med salat 

Lørdag: Indisk kyllinggryte med raita

Søndag: 17. mai! Jeg foreslår grilling av rent kjøtt, en god salat eller grillede lavFODMAP-grønnsaker. Hva foreslår du? :-)


Nå har jeg trukket ut en vinner blant dere som delte IBS-historien deres i April under IBS-awareness month. Vinneren er:

IMG_5921

 Gratulerer! Jeg har kontaktet Helene på mail :)

Tusen takk for alle bidrag! Jeg vet at historiene har vært til god hjelp for mange. Les alle IBS-historiene her.

Ha ei fin uke!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Henriette - mai 11, 2015

Spørsmål: kan man ta kosttilskuddet Fruktogfiber? Sliter med langvarig forstoppelse og ønsker et naturlig middel,har fått lei av apotekets midler og vil helst klare meg uten.finnes det en type mat som får fart på systemet?sposer nå bare lav-fodmap på 2 uken og er mye bedre,men ser nå at fruktogfiber som jeg tar hver dag faktisk inneholder både fiken og daddel.ver du noe om dette?takk for super blogg,er veldig inspirert!

Reply
    Julianne - mai 19, 2015

    Hei Henriette! Frukt og fiber er en høyFODMAP-terning, og kan skape magetrøbbel ved inntak. Hvordan føler du at du selv reagerer? Om magen din er treg, vil jeg absolutt anbefale deg å teste chiafrø blandet i vann eller i yoghurt/grøt eller annet – men pass i tillegg på at du drikker nok vann i løpet av dagen. Treg mage er mitt hovedsymptom også, og chia har hjulpet meg veldig. Det er både naturlig og næringssrikt! Alternativt kan du også prøve linfrø eller linfrøolje som naturlig kan sette fart på systemet :) Mvh Julianne

    Reply
    Henriette - mai 20, 2015

    ok, godt tips. Håper jeg snart er helt ferdig med apotekets hjelpemidler, er lei av å måtte ta noe, selv om jeg synes fruktog fiber funker bra. Jeg bruker linfrøolje allerede og drikker mye vann. Skal prøve chiafrø også, godt tips. Er igang med boken din og føler meg mye bedre, elsker den fisk i folie med grønnsaker- oppskriften. Tok med rester på jobb til lunsj, nam det var godt!
    Hjelper å bruke god tid når man spiser også, ikke stresse. Takk for tips!

    Reply
    Julianne - mai 20, 2015

    Det er godt å høre, Henriette :) Stå på videre! Hilsen Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x