Magevennlig 17. mai-frokost (lavFODMAP)

17. mai er dagen hvor mange møtes for en hyggelig frokost blant gode venner og familie. Det vanlige er nok å gå inn for et spleiselag hvor alle tar med litt mat hver. For dere som er i gang med eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av lavFODMAP-dietten er dette en anledning hvor dere kan stå ovenfor en utfordring: Her gjelder det å ta med selv/velge mat som er trygg på lavFODMAP-diett! Det er heldigvis ikke så vanskelig :) Her er er mine tips for en magevennlig 17. mai-frokost:

Brødmat: 

Klikk på bildene for oppskrift!

 Hjemmelagede, glutenfrie knekkebrød

Sprø knekkebrød som gjør seg ekstra godt til spekemat, eggerøre og gode oster.

IMG_5594

 

Eltefrie speltrundstykker (FODMAP-redusert)
 Tåler du spelt, kan du alltids ta ansvar for å ta med noen hjemmebakte rundstykker? Da foreslår jeg disse langtidshevede, eltefrie speltrundstykkene. Sett deigen kvelden før, og bak de ut på morgenen 17. mai. Du kan også bake ferdig før, fryse de ned og tine rundstykkene på 180 grader (varmluft) like før servering. Jeg synes faktisk rundstykkene smaker enda bedre da :)

IMG_1488

Fiberbrød fra det glutenfrie verksted

Et godt, glutenfritt brød er etter min mening sjelden vare. Fiberbrødet fra det glutenfrie verksted er derimot det beste glutenfrie brødet jeg har smakt hittil og det er i tillegg basert på lavFODMAP-ingredisener. Et saftig brød som minner litt om grovt, dansk rugbrød. Bakes i en fei også!

IMG_5862
Loff fra det glutenfrie verksted

Disse kan også lages som lyse rundstykker :)

FullSizeRender

Hurtigløsningen

Om du ikke orker å bake til denne dagen og bare har deg selv å ta hensyn til, kan du kjøpe med deg disse glutenfrie, FODMAP-vennlige rundstykkene fra Hatting.

Glutenfrie havrerundstykker fra Hatting

HA Glutenfri Havrestykker web

Så! Til det som faktisk betyr noe – jeg spiser heller mer deilig pålegg enn brød denne dagen ;)

Egg og annet deilig pålegg
Eggerøre laget med vann eller laktosefri melk/fløte 
Deilig eggesalat
Røkt eller gravet laks
Spekemat
Enkel salat med gode tomater, agurk og paprika
Roastbiff
Majones
Harde hvite oster
Honningmelon
Cantaloupemelon
Jordbær
Druer

Er det noe vi skal tilføye?

Se også flere alternativer på listen over lavFODMAP-pålegg her.

Til dere som ønsker et glass med bobler – les mer om alkohol på lavFODMAP-diett her.

Etter å ha fulgt lavFODMAP-prinsippene i to år nå, kjenner jeg min toleransegrense for FODMAPs godt og vet omtrent hvor mye høyFODMAP-mat jeg tåler før magen slår seg vrang.  Jeg planlegger å stå i lang kø for en deilig porsjon italiensk is 17. mai, derfor sørger jeg for at min toleransegrense for FODMAPs ikke fylles opp tidligere den dagen.

Ønsker deg en nydelig 17. mai!

IMG_0190

Hilsen Julianne i finstasen ved Sinsenkrysset, 2013. :P

Hurra!

Click Here to Leave a Comment Below

Hanne - mai 16, 2015

Må bare fortelle at en ny (og bedre) verden har åpnet seg etter at jeg oppdaget fodmap og boka di! Har prøvd det meste av «gode råd» de siste tjue årene, uten særlige resultater, men etter tre uker på moderat fodmap- diett er magen utrolig mye bedre! Dette er neste for godt til å være sant, spesielt når det er så mye som er tillatt! Så, tusen takk!

Reply
    Julianne - mai 19, 2015

    Hei Hanne :) Tusen takk for hyggelig kommentar! Så godt å høre at magen din er i bedre form :D Det er mange muligheter på lavFODMAP-diett, så det er flott at du ikke fokuserer på begrensningene! Stå på videre :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Anette Lønberg - mai 18, 2016

Hei.
Er det noen forskjell på ost og smeltet ost? Jeg føler at jeg flyr mer på do om jeg spiser smeltet ost…kan det stemme?

Reply
    Julianne - mai 20, 2016

    Hei Anette! Vet du, det kan jeg dessverre ikke svare på. Merker du forskjell fra om du spiser en kald brødskive (magevennlig) med ost og skinke og et oppvarmet ostesmørbrød med samme pålegg? Eller kan det være noe annet du spiser når du spiser ost i smeltet form?

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x