Cecilies IBS-historie

Dette er Cecilies historie og tanker rundt IBS-diagnosen. 

Jeg har lest historiene til andre som har skrevet her. Mange har hatt mye mer plager enn meg. Jeg kjenner meg likevel igjen i veldig mye, både det fysiske og det psykiske. Opp i alt er det likevel godt å vite at man ikke er alene. For dette er et tema man ikke deler med så mange ellers. 

Jeg er en voksen dame på 43 år. Mine plager begynte da jeg var barn. Jeg husker jeg hadde smerter av luft helt opp i skuldrene da jeg gikk hjem fra skolen. Jeg lærte meg lure måter å slippe luft ut på slik at ingen merket det. På ungdomskolen gikk mine tanker ofte på hvordan jeg skulle finne på en unnskyldning på å få gå hjem hvis det ble for ille. Jeg husker også at min venninne tømte søppelet, fordi det luktet sånn. Så var det bare meg. Da sa jeg ingenting. Hun lurte også på hvilke tabletter jeg hadde i lommen. Det var siloxan (idoform), men jeg sa det var min søster som må ha puttet dem dit. Hun har heldigvis blitt en veldig god venninne og kjøpte en drøss siloxan til meg når jeg ikke turte å gå på apoteket selv. Hun har også prøvd å finne mat som passet meg. Nå er hun min forlover når jeg skal gifte meg i sommer.

På videregående gikk jeg ofte ut i timene for å sitte på do. Var ikke enkelt å få ut luft på komando, så dobesøkene hjalp lite. Men min mor tipset om plutostillingen og jeg lå ofte på magen i sengen. Min mor prøvde å hjelpe meg mye med ulike kosttilskudd og karve. Hun bestilte også time til lege. Men jeg skulle heller vært foruten den timen. Han endte opp med å konkludere med at jeg hadde spiseforstyrrelser, siden jeg var så redd for hva jeg skulle spise og rumling og luft i magen. Jeg gikk med bøyd hode ut og i den sårbare alderen man er i ten- og tyve-årene, så begynte jeg nesten å tenke at det var mine tanker det var noe galt med. Det er klart å ha vondt i magen og måtte endre sin adferd på grunn av det blir lett til noe psykisk. Og jo lenger man går uten å få endret dette, jo mer venner man seg til disse tankene. Slik at selv når magen er i orden, så gruer man seg for sosiale situasjoner der man ikke ubemerket kan gå på do eller at det er stille sammen med andre.

Senere begynte jeg på høyere utdanning, med samme plager. I løpet av den tiden mistet jeg en venninne fordi jeg noen ganger hadde unnlatt å møte opp på avtalte sammenkomster. Ellers «lammet» jeg magen min ved å drikke alkohol. Men dagen etter ble alt bare verre.

I løpet av denne tiden fant jeg ut at oppblåstheten økte like før mensen og akkurat da mensen kom, var jeg på det beste. Det gjorde at jeg kunne planlegge litt mer. Det var herlig å bare kunne sitte og nyte en rolig mage. Etter utdaninngen flyttet jeg sammen med min gode venninne og det var i denne tiden jeg fant min utkårede som etter hver hver også «fikk del i hemmeligheten». Jeg oppsøkte lege igjen i 30-årene for å ta alkens prøver. Men ingen utslag. Han sa at dette var noe mange hadde og at det ville gå over når jeg ble gammel. Visste han om IBS uten å si noe?

Helt tilfeldig skulle jeg prøve Fedons diett i den tiden det var populært. Jeg oppdaget at magen min ble bedre. Men ved bare spise kjøtt og proteiner, visste jeg at kroppen ikke fikk det varierte kostholdet som var viktig å ha. Og jeg fikk vite at om man ikke hadde gluten-intoleranse, så burde man ikke holde seg unna hvetemel.

Jeg ble gravid med min utkårede og min største bekymring var luften under fødselen. En dag før termin bakte jeg horn og kake for å ha i fryseren til barselbesøk. Jeg kunne jo ikke dy meg og smakte på hornene. På ettermiddagen fikk jeg kjente magesmerter og trodde det var bakerverket. Men det var riene som var i gang. Senere har jeg skjønt at luftsmerter kan være like vondt som rier. Så jeg gikk videre i livet med oppblåst mage, men hadde likevel funnet trikset ved å spise kjøtt dagen før og samme dag jeg skulle på kurs eller lignende.

Jeg kjøpte masse bøker i julegave denne jula og fikk nyhetsbrev jevnt og trutt fra Haugens bok. Det var det reklamert for en bok med noe merkelig jeg aldri hadde hørt om før. Jeg tok en titt og etter hvert skjønte at jeg hadde funnet en gullgruve. Det var Juliannes bok.

Jeg skjønner automatisk hvilke grupper mat jeg må holde meg unna. En annen liten overraskelse er at man skal kunne tåle øl med IBS. Men det gjør ikke jeg. Da sitter jeg på do hele dagen og får vondt i hodet. Bare av én flaske. Så her skjønner jeg at det må være gluten jeg ikke tåler. Fikk høre at tester på legekontoret ikke alltid slår ut på lavere glutenintoleranse. Så jeg har kuttet ut gluten der jeg kan og er i ferd med å handle inn masse spennende eksotiske glutenfrie alternativer til hvete og havre. Til salaten i lunchen, holder jeg meg unna løk, blomkål, eple, pære og tørkede frukter. Jeg merker allerede bedringer.

Så en stor takk til Julianne som forsker på dette og deler informasjon.

Og en trøst til alle som sliter med dette. Spesielt til dere som er ungdom og i tyve-årene. Hold ut. Det finnes håp og dere er ikke alene!

Cecilie


Ønsker du også å dele din historie? Send en mail til lyngstadernaering@gmail.com merket «IBS-historie» :-)

Les flere IBS-historier ved å trykke her.

Ønsker dere en fin uke, og en spesiell takk til Cecilie som deler sin historie.

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Ida - mai 18, 2015

Hei! Jeg skal nå begynne å innføre matvarer igjen i kostholdet mitt. Jeg lurte på om du kunne skrive et innlegg hvor du sorterer de ulike matvarene, som vi har kuttet ut i flere uker, inn i de ulike gruppene karbohydrater. Hvis jeg har skjønt det riktig er det slik at vi som sliter med irritabel tarm kanskje reagerer på en eller flere av de karbohydrattypene vi har kuttet ut av kostholdet gjennom denne dietten. Hvis jeg finner ut at jeg reagerer på fruktaner for eksempel hadde det vært veldig kjekt med en liste som forteller meg hvilke matvarer som inneholder fruktaner, slik at jeg vet hva jeg skal være obs på å spise i framtiden. Har søkt litt rundt, men har ikke funnet en slik liste, så håper du kan hjelpe meg med det!
Ha en kjempefin dag videre :)

Reply
    Julianne - mai 19, 2015

    Hei Ida :) Helt riktig – og en slik liste har jeg laget, men den skal bare få seg en liten finpuss før jeg publiserer den. Følg med på bloggen :) Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x