Uke 21: LavFODMAP-ukemeny

Det ble ingen ukemeny fra meg i går, da jeg var opptatt med å feire Norges nasjonaldag :) Håper dere også hadde en fin dag med mye god mat og godt selskap. Jeg åt meg som vanlig fordervet, og bunadstakken ble heist høyere og høyere opp på magen etterhvert som magen este ut. Ettervirkningene kjenner jeg i dag og vil nok sitte i noen dager, men det får gå! Av og til er utskeielser verdt det, og jeg kjenner faktisk at jeg trenger det for å holde meg til et sunt, magevennlig kosthold til hverdags. Jeg nøt blant mye, mye annet tidenes deiligste italienske is med smak av sjokolade og pasjonsfrukt. Halleluja, is er det beste jeg vet! Men nå er det på tide å komme inn i gode rutiner igjen, og hva er vel bedre enn å planlegge ukens middager? Her er ukens middagsmeny :)

IMG_0852
UKE 21

Mandag: Spaghetti bolognese 

Tirsdag: Laks med ananassalsa 

Onsdag: Rask wok med kylling 

Torsdag:  Torsk med grønnsaker og eggesmør fra godfisk.no

Fredag: Thaisalat med appelsin og strimlet svinekjøtt fra matprat.no

Lørdag: Magevennlig taco

Søndag: Ovnsbakt torsk med valnøttpesto fra kvardagsmat.no
Tips: bytt ut rødløk med det grønne av vårløken


Hvordan var din 17. mai feiring? :)

Ha ei nydelig uke!

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Lisbeth - mai 19, 2015

Hei Julianne, vel overstått! :-) Jeg blir bare bedre og bedre i magen – har noen tilbakefall fra tid til annen, men et nytt liv … Og en ny vektklasse, ser det ut til. Ingen bunad på meg i år, jeg har lagt veldig på meg … Det må være de magevennlige potetene og risen og at jeg spiser for mye god mat. Har du tips til hvordan holde vekten etter en lykkelig bedring? For jeg er sulten støtt … :-)
Ha fortsatt gode vårdager! I morgen begynner jeg å så i min nye grønnsakshage. Mye salat, men ingen løk …

Reply
    Julianne - mai 19, 2015

    Hei Lisbeth! Så flott å høre at magen din er bedre og at du nyter mye god mat! Men leit at bunaden ikke passet like godt i år og at du er sulten støtt :)
    Det er vanskelig å gi deg personlige råd for vektnedgang, men et generelt råd er at proteiner og fett holder deg mett lenger enn karbohydrater. Reduser mengden raske karbohydrater fra hvit ris og poteter til fordel for mer magert kjøtt eller fisk, samt mer grønnsaker (de mengdene magen din tåler). Spis sunt, variert og unngå store mengder sukker ;) Godt jobba med magen, Lisbeth! Kos deg med den magevennlige grønnsakhagen – skal si du er heldig! Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x