København :-)

Da er min lille ferieuke over for denne gang, og jeg er på nytt klar for å logge på og jobbe igjen. Det var veldig deilig med et miljøskifte for noen dager sammen med min kjære. København leverte også! Selv om turen startet med sjøsyke og oppkast for min del… Vi tok nemlig verdens mest fascinerende fremkomstmiddel til København: Danskebåten! 

Typic

1. Nyhavn 2. Asiatisk kyllingsalat (eller gassgenerator) 3. Økologisk burger 4. Lekkert bygg!


Å reise med denne båten er virkelig spesielt, men med et åpent sinn blir det både underholdene og gøy. Hehe. København var uansett en veldig koselig by, og vi fikk sett mye det drøye døgnet vi var der. Jeg fikk også handlet litt i Strøget (hvor det var masse fine klær på salg, hoho) og spist mye god mat. Jeg skeiet mye ut med maten under denne turen, noe bildene over viser. Det er ingen hemmelighet at det er en utfordring å finne mat som er lavFODMAP når man er ute, spesielt ikke uplanlagt. På bildet over skimtes en asiatisk kyllingsalat som jeg omsider gikk for en av dagene. Til min store overraskelse, inneholdt den veldig mye løk, noe som ikke stod angitt i menybeskrivelsen. Det er tydelig at løk noen ganger er en så «vanlig» ingrediens at det ikke nevnes – så der lærte jeg at det beste er å spørre for sikkerhetsskyld! Jeg plukket ut det meste av løken, spiste opp maten og tenkte på hvor heldig jeg er som faktisk har muligheten til å spise meg mett :) 

Det er ikke bare høyFODMAP-mat som kan skape uro på ferie. Uregelmessige måltider spiller også en viktig rolle. Selv merker jeg at det fort kan gå litt for mange timer mellom måltider. Dette gjør at jeg ofte spiser for fort og for mye når jeg først spiser, noe som igjen går ut over magen. Jeg tar fremdeles konsekvensene for utskeielsene, for både magen og energinivået spiller ikke helt på lag om dagen. Jeg vet heldigvis hva som skal til for å få kontroll på magen igjen ;)

Turen hjem igjen med danskebåten ble heldigvis en bedre opplevelse enn turen til Køben. Med en flott lugar med store vindu, nøt vi både solnedgangen, hverandre og sesongens siste episode av Greys anatomy fra sengen. Det ble også en oppgradert, lekker frokost i rolige omgivelser dagen etter. Tipp topp! Nå er det tilbake til vanlig hverdag, mer magevennlig mat, rutiner og bedre kontroll på magen :)

Julianne 

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x