Spørsmål og svar om lavFODMAP-dietten

Hei dere! I dag vil jeg dele noen spørsmål og svar jeg fikk fra en leser i et eget innlegg. Det som tar tid ved å drive denne bloggen er å svare på spørsmålene som legges igjen i kommentarfeltene. Er du ny på lavFODMAP-dietten, vil jeg absolutt anbefale deg å ikke bare lese innleggene jeg skriver, men også kommentarene som legges igjen. Her er det MYE å lære, og jeg er sikker på at en del av det du lurer på om IBS og lavFODMAP-diett er å finne svar på her :)

questionmark

Spørsmål:

Hei!

Takk for en super side, har lært mye om ibs her, som jeg nylig fant ut at jeg har. Har kommet frem til dette på egen hånd, etter årevis med store mageproblemer. Jeg har påvist cøliaki og har gått på glutenfri diett flere år, uten noe særlig bedring av plagene. Har gått på Fodmap-dietten bare et par dager nå og ser for første gang på lenge ikke høygravid ut etter middag ;)


Jeg håper du kan svare meg på noen spørsmål:

 

1. Hvis man har stekt kjøtt med hvitløk/løk i ovnen – vil det da holde å plukke vekk disse igjen fra kjøttet, eller vil saften også inneholde høy fodmap?


Svar:
FODMAPs er vannløselig og vil sannsynligvis lekke ut i kjøttets kraft/saft. Bruk gjerne en hvitløksolje eller stek kjøttet raskt i stekepannen i en
hvitløksinfusert-infusert olje før du steker kjøttet videre i ovnen.


2. Jeg er nesten avhengig av brødet Toasty Fiber fra Semper, og spiser flere skiver om dagen. På Monash Universitys hjemmeside leste jeg at man må unngå produkter med epleekstrakt, noe dette brødet har (både eplefibre og epleekstrakt). Men på en annen nettside som listet opp Fodmap-vennlig mat sto likevel brødet som godkjent. Vet du? Har du ev. noen tips til andre glutenfrie brød/knekkebrød dersom Toasty Fiber-brødet ikke er ok?


Svar:
Toasty fiber fra Semper inneholder eplefiber og sukkerroefiber som kan skape trøbbel. Om du er i gang med eliminasjonsfasen av dietten, ville jeg ha holdt meg unna dette brødet. Klikk her for min liste over trygge hurtigløsninger.



3. Jeg pleier ofte å reagere lite på morgenen når jeg spiser mat med høy FODMAP. Etter lunsj reagerer jeg noe mer, men etter middag reagerer jeg nesten alltid voldsomt. Vet du hva det kan komme av at jeg alltid reagerer kraftigere om kvelden? Kan dere være at noen ingredienser bruker lang tid på å «slå ut»? Eller hvor lang tid pleier det å ta fra man spiser noe til man får en reaksjon?


Svar:
Det er veldig individuelt hvor lang tid det tar før man får en reaksjon. Noen reagerer umiddelbart, mens andre får reaksjoner flere timer etter. Selv merker jeg effekten av høyt inntak av FODMAPs etter omtrent tre timer, men det kommer gjerne an på om jeg har spist meg stinn eller om jeg har spist normale mengder. For IBS-pasienter generelt er ikke uvanlig å være fin i magen på morgenkvisten og bli verre utover dagen. FODMAPs har en additiv effekt, det vil si at det er den samlede mengden FODMAPs du spiser som avgjør om du opplever symptomer eller ikke. Litt høyFODMAP-mat i løpet av en dag går ofte bra, men jo mer høyFODMAP-mat du spiser – desto større er sjansen for at du reagerer.


4. Jeg har lest at man skal teste Fodmap-dietten i ca. 6-8 uker, for så å innføre en og en matvare. Men hva om man går på en smell og får i seg noe med høy Fodmap i diettperioden. Vil man da måtte starte fra scratch igjen?

 

Svar: Det stemmer at du bør gjennomføre en streng eliminasjonsdiett i 6-8 uker for deretter å reintrodusere matvarer fra de forskjellige FODMAP-gruppene systematisk. På den måten vil du finne ut om det er noen FODMAP-grupper du tåler bedre enn andre og i hvor store mengder disse kan inkluderes i kostholdet ditt igjen. Det er ikke anbefalt å følge en strikt lavFODMAP-diett over lang tid, da vi foreløpig ikke kjenner langtidseffektene et kosthold lavt på FODMAPs. Går du på en smell under eliminasjonsfasen (slikt skjer, vi er mennesker) er det viktig at du kommer raskt tilbake til streng eliminasjonsdiett. Du må ikke begynne fra scratch, men muligens følge eliminasjonsdietten noen dager ekstra. Ingen stor fare :) Jeg vil anbefale deg å lese deg godt opp og/eller gjennomføre dietten sammen med en lege eller ernæringsfysiolog, slik at du er godt forberedt på potensielle smeller og utfordringer som kan oppstå når du følger lavFODMAP-dietten. 

 

På forhånd tusen takk for svar!

 

Bare hyggelig, håper dette var til hjelp :-)

 

PS: Jeg svarer omtrent alt som kommer inn, men noen ganger tar det litt lenger tid å få svar enn andre. Bloggen er min ubetalte deltidsjobb, og det er det ikke alltid at kroppen, magen og hodet har overskudd til å prioritere :-)

 

Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Ann Hedvig - juli 24, 2015

Bare ett lite spørsmål, i butikkene finnes det hvitløksolje, men jeg har forstått det slik at vi ikke kan bruke denne, at det må være hviløksinfusert olje, stemmer det?

Reply
    Julianne - juli 24, 2015

    Ja, det stemmer. Det er vanskelig å finne hvitløksoljer som egner seg på LFD i norske butikker, nettopp fordi oljene er tilsatt hvitløksekstrakt og ikke hele hvitløksfedd. Du kan alltids lage din egen hvitløksolje ved å forsiktig varme opp olje og hvitløk i en kasserolle i noen minutter. Avkjøl oljen og oppbevar den på et tett glass i kjøleskapet. Bør brukes innen en uke :)

    Reply
Magnus Skogen - juli 25, 2015

Hei. Har diskutert FODMAP litt en jeg kjenner som har irritabel tarm. Jeg har stor forståelse for at han vil gå på en Lav-FODMAP fordi han synes det hjelper. Men for meg så høres det ut som denne dietten omgår problemene i magen ved å lindre symptomene. (Gass i tarmen.)

Ut i fra det lille jeg har lest om mage tarm og bakteriefloraen der nede så tenker jeg at de som har irritabel tarm eller cøliaki trenger å få orden på tarmfloraen og «lekk tarm» først og så forsøke å tilvende seg mat som favoriserer god tarmflora. Og der ser det for meg ut til at Lav-FODMAP er nesten stikk motsatt av det man ville kalle en prebiotisk diett med mye fiber. Har man en gunstig bakterieflora så er det etter hva jeg har lest og erfart på egen kropp helt topp å spise magne av disse FODMAP matvarene med oligosakkarider slik som bønner, linser, løk, kål og matvarer som inneholder inulin.

Jeg er ingen ekspert men jeg ser at det finnes to skoler her? :-)

Reply
    Julianne - juli 27, 2015

    Hei Magnus,

    IBS-pasienter er mer sensitive for FODMAPs og prebiotiske matvarer enn friske mennesker, det er bevist gjennom kliniske studier. Men det er flere faktorer som spiller inn i sykdomsutviklingen ved IBS, noe som gjør IBS komplekst og vanskelig å finne en løsning på. Maten er en faktor, men IBS kan også ofte være et resultat av psykiske faktorer (stress, angst, misbruk, depresjon) som påvirker/utvikler seg til fysiske mageplager. Hos IBS-pasienter har man også sett forstyrrelser i tarmens muskulære bevegelser, endret tarmflora (du er inne på noe der) og at gener spiller en stor rolle. Alt dette gjelder ikke for alle, men det viser at det ikke bare finnes én enkel løsning for alle IBS-pasienter. Men når det gjelder kosthold har LavFODMAP-dietten kommet som en liten revolusjon for mennesker med IBS, hvor opptil 75 % opplever symptomlindring. Fram til i dag har rådene vært å spise mer fiber, grove kornprodukter, frukt og grønnsaker for en velfungerende fordøyelse – altså en del prebiotiske matvarer – som for mange har ført til forverring. De fleste av mine pasienter har levd med IBS i nesten hele sitt liv, prøvd alt av råd, behandlinger, medisiner og kosttilskudd uten vesentlig bedring. Et FODMAP-redusert kosthold behandler ikke årsaken til IBS, men mens vi venter på løsningen, er dette kostholdet et godt alternativ. Den gjør i alle fall hverdagen til mange mageplagede særdeles mye lettere. Det er nå vi lever, er det ikke?

    Jeg vil understreke at det ikke anbefales å følge en streng lavFODMAP-diett utover eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av dietten. Vi kjenner ikke til langtidseffektene av å redusere prebiotisk mat/FODMAPs, derfor oppfordrer vi til å inkludere så mye høyFODMAP-mat som mulig uten at det trigger symptomer.

    PS: Det er ingen gode holdepunkter for at mennesker med IBS eller cøliaki har en såkalt «lekk tarm». Cøliaki er en alvorlig sykdom og kan ikke sammenlignes med IBS.

    Mvh Julianne :-)

    Reply
Ragnhild Skarseth - juli 26, 2015

Hei og ei god vel overstått helg (jobbhelg for min del) på sjukehus.
Men da jeg kom fra seinvakt fredag, hadde min snille hyggelige nabo overraskelse til meg: en nydelig anrettet tallerken med suschi, og jeg spiste det for 1. gang !! Og det var godt.
Men med tydelige sympt på IBS, lure jeg på om det er ok å spise det og i tilfelle hva ikke? Er klar over at med suschi som mye annet, mange varierte «oppskrifter» og variere etter ønske.
Du Julianne el andre som har erfaring og gode råd ang suschi???
Er så flott å lese alle innleggene her- jeg jobbe med meg sjøl for å «bli flink» å spise «det rette». Har selvfølgelig boka di som info kilde.
Hilsen Ragnhild Skarseth som ønsker dere ei ny fin sommeruke

Reply
    Julianne - juli 27, 2015

    Hei Ragnhild :) Takk for hyggelig kommentar. Håper jobbhelgen din var fin og rolig :)

    For en god nabo du har, det må jeg si! Sushi er noe av det tryggeste man kan spise, i og med at det som regel består av ris (blandet med litt eddik og litt sukker) og ren fisk. Av og til kan sushi-bitene inneholde høyFODMAP-ingredienser som f.eks avocado, det hvite av purreløk/vårløk o.l – selv om det ofte skal en del til før mengdene blir stor nok til å trigge symptomer. Det kan jo alltids være at du reagerte fordi du spiste sushi sent på kvelden; tenk over hva du spiste tidligere den dagen – kan det ha vært den samlede dosen FODMAPs i løpet av dagen som trigget symptomene dine?

    Stå på videre, Ragnhild. Ta et steg om gangen :) God sommeruke til deg også!

    Julianne

    Reply
Ingunn Meland - august 25, 2015

Du har tidligere i listetet opp laktosefrie melkeprodukter, men laktosefri Biola ble ikke nevnt. Er den ok for personer med IBS?
Mvh
Ingunn Meland

Reply
    Julianne - august 26, 2015

    Hei :) Laktosefri biola inneholder konsentrat av blåbærjuice og solbærjuice som er grunnen til at jeg ikke nevner den laktosefrie biolaen som et trygt alternativ. Et lite glass tenker jeg går fint for de fleste, men unngå store mengder for sikkerhetsskyld. Er du ferdig med eliminasjonfasen kan du prøve deg litt frem med større mengder. Hilsen Julianne

    Reply
Renate - september 30, 2015

Hei
Fant ut at tannkremen min inneholder sorbitol. Må jeg bytte ut denne under eliminasjonsfasen? El går det greit med tanke på at det bare er tannkrem og blir i munn?

Reply
    Julianne - oktober 1, 2015

    Hei du :) Nei, det må du ikke. Så lenge du ikke svelger tannkremen, så skal ikke tannkrem med sorbitol gjøre utslag.

    Mvh Julianne

    Reply
Linn - oktober 12, 2015

Hei!
Jeg har et spørsmål angående laktose. Jeg har fått diagnosen IBS og startet på eliminasjonsdietten i dag. Legen har utelukket at jeg har laktoseintoleranse, og ikke har jeg melkeallergi. Må jeg da utelukke laktose? Jeg har prøvd å finne ut om det med laktose kun gjelder de med intoleranse eller alle de med IBS, men har ikke funnet noe ordentlig svar på det. Håper du kan gjøre meg litt klokere der! Det er kjedelig å skulle utelukke laktose hvis det ikke er nødvendig.

Mvh Linn

Reply
    Julianne - oktober 13, 2015

    Hei Linn, om du er 100 % sikker på at du ikke reagerer på laktose så kan du inkludere laktoseholdige produkter under eliminasjonsfasen av dietten. Om du er litt i tvil, kan du gjennomføre eliminasjonsfasen med laktosefrie produkter for deretter å teste laktoseholdig melk i reintroduksjonsfasen for å se hvordan magen din reagerer.

    Mvh Julianne

    Reply
Edda Rykken - mars 26, 2016

Hei😊
Jeg er helt ny på dette, fant nettopp siden din som forteller om høy og lav fodmap. Jeg har alltid hatt problemer med magen, legen sa i 90 tallet at jeg hadde psykisk mage, de fant ikke ut av noe. Etter siste fødsel i 1999 har jeg ikke hatt smerter, men har likevel oppblåst mage, når jeg foreksempel spiser pizza med fin gjærdeig, når jeg er på ferie, ikke har de faste rutinene osv. I 2011-12 fikk jeg divertkulitt, meget smertefullt.. Er redd for å få dette igjen.. Et par ganger kjennes det ut som om det er i ferd med å blomstre litt opp igjen…Spørsmålet mitt er; er dette en diett jeg burde følge?

Reply
    Julianne - mars 29, 2016

    Hei Edda! Så leit å høre at du sliter med magen. Mennesker med IBS har faktisk større risiko for å utvikle divertikler, som også er din erfaring. Om du bør begynne med lavFODMAP-dietten eller ikke bør du først og fremst diskutere med legen din, men siden du forteller at legene ikke kan finne en direkte årsak til plagene dine, er det absolutt en sjanse for at kostholdsendringer som lavFODMAP kan redusere luftplagene dine. Jeg ønsker deg lykke til! Mvh Julianne :)

    Reply
    Edda - mars 30, 2016

    Takk for svar! :) Det er vel hverftall ikke farlig å gå på den dietten? så tror nok jeg velger å prøve, men ønsker å lese boken som er bestilt først:) Men et annet spørsmål, jeg holder på med å ned i vekt, går på 5:2 dietten ( akkurat nå har jeg litt problem med magen, så vet ikke helt om dette er en diett for meg… gått på den i snart 2 mnd) om jeg fortsetter, kan jeg spise produkter med lav fodmap, og ikke, at jeg ikke følger diett, men tenker over hva jeg spiser? Blir kanskje litt » hummer & kanari»?
    Vennlig hilsen Edda

    Reply
    Julianne - april 1, 2016

    Det er ikke farlig å gå på dietten, men sørg for at du leser deg godt opp før du setter i gang :) Du kan helt fint kombinere 5:2 dietten med å spise mat som har lite FODMAPs, det skal gå helt fint :) Lykke til, Edda! og ha en riktig fin helg :D

    Hilsen Julianne

    Reply
Kristina - mars 28, 2016

Hei Julianne! Takk for super blogg! Jeg er gravid (første trimester) og har IBS. Kan jeg fortsette med lav-fodmap gjennom graviditeten, eller vil det kunne ha uønskede konsekvenser?

Reply
Alice - september 21, 2016

Hei

Jeg startet på dietten for en uke siden. De først dagene opplevde jeg en stor forbedring i magen men plutselig slo den seg vrang uten at jeg er helt sikker på hva som utløste det. Har vært kjempestreng og bare spist det som er på grønn side på listen. Så toppet det seg i dag da jeg dummet meg ut med at jeg spiste granateple, som jeg etter at jeg fikk veldige smerter i magen så at jeg skulle ha veldig lite av. Så nå sitter jeg her og ser høygravid ut med mer vondt i magen enn det jeg hadde før dietten og lurer på to ting.
For det første, er det vanlig at magen er litt trøblete i starten? Og hvordan kan jeg reagere sterkere på bittelitt mer granateple enn det som er «tillatt», enn jeg var på det gjevne på vanlig kosthold? Blir magen ekstra vár på en måte?

Tusen takk for en kjempebra blogg forresten! :)

Reply
    Julianne - september 25, 2016

    Hei Alice :) Det er ikke godt å si hvorfor du opplevde at du reagerte sterkere på høyFODMAP-mat nå enn før diett-start. Det er ikke uvanlig at det tar litt tid før magen balanserer seg når man setter i gang kostholdsendringer. Flere erfarer dette, før de blir bedre. Jeg ville ha gitt dietten mer tid for å se om effekten kommer. Jeg håper magen din roer seg! Stå på :) Hilsen Julianne

    Reply
Marita - september 22, 2016

Hei!
Jeg har akkurat startet med eliminasjonsfasen av lav-fodmap dietten. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før man eventuelt merker noen forskjell i magen. Skjønner at det kan være veldig individuelt, men som ei utålmodig jente lurer jeg på hvor lang tid jeg må å holde på før jeg kan begynne å forvente noe resultat.

Hilsen Marita

Reply
    Julianne - september 25, 2016

    Hei Marita :) Så flott at du er i gang med kostholdsendringene. Det varierer hvor lang tid det tar før man opplever bedring. For noen tar det noen dager, mens andre trenger noen uker før magen effekten viser seg. Gi dietten noen uker og ta en dag om gangen. Stå på videre!

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x