Oppfølgeren er snart klar!

Som mange av dere vet, ga jeg ut min første bok om lavFODMAP-dietten i januar 2015 (Frisk Forlag). Boken har vært en stor suksess og hittil har over 15 000 mennesker lavFODMAP-boken på kjøkkenet sitt, noe som er helt uvirkelig. Forhåpenligvis har de fleste også blitt fått en bedre hverdag med mindre mageplager og økt matglede :-) Boken lanseres nå også på dansk i oktober med den herlige tittelen «Glad mave med low FODMAP» :-)

 
Grunnen til at det har vært stille på bloggen den siste tiden er fordi jeg har jobbet på spreng med bok nummer to! Oppfølgeren gis ut med Gyldendal i januar 2016 og vil inneholde overraskende mange nye magevennlige oppskrifter til både frokost, lunsj, middag og snacks. Mindre spelt og mindre havre denne gangen, men likevel enkle og smaksrike oppskrifter. Jeg vil også inkludere flere tips og triks basert på min kliniske erfaring med IBS-pasienter som du og magen din kan dra nytte av. Jeg gleder meg enormt til å dele den nye lavFODMAP-boken med dere! 

 
For tiden jobber jeg derfor hovedsakelig hjemmefra og har kjøkkenbenken som kontor. Handling, matlaging, prøving og feiling, skriving, styling og matfotografering er det dagene består av. Nå har jeg en drøy måned igjen før det meste skal være i boks. Puh, puh, puh. Så hvordan har magen det oppi alt dette? Ikke så verst egentlig. Det beste er jo å kunne styre dagene selv, men jeg kjenner det skal bli godt med noen feriedager snart ;-) 

 

IMG_8430

Så nå vet dere det! Jeg vil dele mer av prosessen framover med dere, og beklager at jeg har holdt det for meg selv en stund. Jeg var helt ærlig litt usikker på om jeg ville klare det. Flaks at god innsats og hardt arbeid gir resultater! Bare et lite tips :-)

I løpet av de nærmeste dagene skal vi ta coverbilder til boken, det er jeg veldig spent på! Følg meg på snap, så skal du få være med på fotoshoot og siste del av mitt magevennlige kokebokprosjekt: juliannesfodmap.


Julianne :) :) :) :)

Click Here to Leave a Comment Below

Julie - august 24, 2015

Dette var gode nyheter 🎉 Oppskriftene dine er en favoritt på kjøkkenet hjemme hos meg 😃 Gleder meg til bok nr. 2 kommer ut for salg 😉 Lykke til med innspurten 👊

Reply
Cecilie - august 24, 2015

Gratulerer! Gleder meg til å se i nyboka!

Reply
Ida - august 24, 2015

Kjempegøy, du er flink! Kjenner jeg misunner deg som jobber hjemmefra, det er jo det beste for magen :) Lykke til med bok nummer to!

Reply
    Julianne - august 24, 2015

    Tusen takk, Ida :) Ja, helt sant. Magen fungerer best når jeg får styre hverdagen selv, men så blir det innmari ensomt etterhvert også, så jeg setter pris på dagene jeg er på klinikken og får se folk :)

    Reply
Linda - august 24, 2015

Så flink du er:)

Reply
Gerd Irene Velle - august 25, 2015

Hei! Det blir spennende med en oppfølger😊😊!! Gleder meg! Mvh Gerd Irene

Reply
    Julianne - august 26, 2015

    Hei Gerd Irene! Så kjekt å høre :D Jeg er veldig spent selv :) Hilsen Julianne

    Reply
Karoline - august 29, 2015

Dette blir så bra! Du inspirerer og sprer kunnskap, motivasjon og har så mange spennende og gode oppskrifter :-) Boken din står på kjøkkenbordet i leiligheten min og det er god plass til en til! Eg gleder meg i alle fall masse :-)

Reply
    Julianne - september 1, 2015

    Tusen takk for vennlige ord, Karoline! <3

    Reply
Silje - september 2, 2015

Hei!

Har nylig kjøpt boken din, og er i gang med dietten. Har gjennomført 4 uker nå. Ser du har skrevet at i den nye boken din har du oppskrifter på mindre havre og spelt. Er det vanlig at IBS pasienter også reagerer på havre? Jeg har nemlig mistanke om at magen min ikke er superglad i for mye av havregryn. Jeg har også mistanke om at jeg reagerer på egg, så jeg har hatt litt utfordringer i denne perioden med å finne på hva jeg skal spise. Flott om ny bok inneholder oppskrifter også uten egg…
Flott det du får til, stå på ! :)

MVH Silje

Reply
    Julianne - september 7, 2015

    Hei Silje :) Så flott at du er i gang med dietten. Jeg håper du føler deg bedre!

    Ja, min erfaring er at mange reagerer på _for mye_ havre. Havre har et moderat innhold av FODMAPs noe som gjør at det ikke bør spises til flere måltider i løpet av en dag. Prøv å bytt ut litt av mengden havregryn med bokhveteflak, hirseflak eller quinoaflak – da reduserer du FODMAP-innholdet i retten uten at det går spesielt utover smaken. Veldig greit! I den nye boken tar jeg hensyn til flere allergier, ikke bare FODMAP-intoleranse. Færre retter med egg i bok nummer to også :)

    Håper dette var til hjelp! Hilsen Julianne :-)

    Reply
Trine - september 2, 2015

Hei!
Jeg er, snart 23 år og student på heltid. Det medfører en hektisk hverdag og jeg er personen som fort blir stresset. Fastlegen min og jeg tror jeg har ibs, da jeg har alle symptomer, men jeg har ikke utelukket andre sykdommer enda og har derfor ikke diagnosen. Jeg blir fort forstoppet og veldig treg i magen. Har klart å kutte ut de grønnsakene og fruktene som inneholder fodmaps, men ulike brød og knekkebrød er jeg dårlig på. Det gjør jo at jeg får i meg lite fiber som ikke akkurat hjelper mot en treg mage.. Spiser stort sett Veggen Spelt rundtstykker og Finn Crisp Multi grain knekkebrød som frokost eller lunsj. Har du noen tips eller anbefalinger til hva jeg kan erstatte dette med, eventuelt hvilke av dine oppskrifter jeg bør prøve? Er i tillegg laktoseintolerant..
Bloggen din har gitt meg inspirasjon både til middager og innstilling til endring i matvaner, så takk for det!
Håper på svar! Hilsen student med mye magevondt! :-)

Reply
    Julianne - september 7, 2015

    Hei Trine :)

    Har du sett denne listen? http://lyngstadernaering.no/2015/05/12/liste-over-lavfodmap-hurtiglosninger-og-ferdigprodukter/ Jeg vil anbefale deg å bytte ut både veggen spelt og finn crisp knekkebrød med noen av alternativene listet i linken. Vær obs på at du ikke kutter for mange matvarer nå som du er i gang med dette. Når du kutter ut matvarer er det viktig at du inkluderer andre lavFODMAP-alternativer slik at du får i deg de næringsstoffene kroppen din trenger.

    Har du prøvd ulike varianter chiagrøt og kjøleskapsgrøt? Se under oppskrifter! Chiafrø/linfrø er god fordøyelseshjelp for trege mager, men vær obs på at du drikker nok vann/væske i løpet av dagen. Håper dette var til hjelp! Hilsen Julianne

    Reply
    Trine - september 7, 2015

    Takk, det var til hjelp ja! Jeg fikk boken din i bursdagsgave og skal teste ut noen av knekkebrøene dine, og spesielt quinoa-grøten. Har allerede prøvd tortillalefsene og de falt absolutt i smak! Jeg leste også at Wasa sine gluten- og laktosefrie knekkebrød inneholder fodmaps, men kan jeg spise en liten mengde, eventuelt hvor stor mengde av disse, når jeg ikke er i eliminasjonsfasen?
    Trine :-)

    Reply
    Julianne - september 13, 2015

    Hei :) Wasa sine gluten- og laktosefrie knekkebrød inneholder betefiber som ikke er en FODMAP, men et fiber som har samme effekt som FODMAPs i tarmen. Etter eliminasjonsfasen anbefaler jeg absolutt at du tester knekkebrød og andre fiberrike glutenfrie produkter/melmikser som inneholder betefiber. Begynn med 1-2 knekkebrød og vurder hvordan magen din tåler det :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Kristin Blokkum - september 4, 2015

Hei😊 Jeg fikk boken din i posten på tirsdag og er allerede frelst! Dette har jeg lett etter. Så mange svar! Allerede bedring I heimen hos store og små😊 Takk! Kristin

Reply
    Julianne - september 13, 2015

    Hei! Neimen så kjekt å høre :D Takk for gode ord!

    Julianne :)

    Reply
Anette - oktober 10, 2015

Spennende, gratulerer! :-)

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x