Wraps av bokhvete (lavFODMAP)

Eller. Dette er egentlig bokhvetepannekaker som jeg fyller med godt pålegg istedet for bacon og blåbær ;) Wraps egner seg som en god lunsj eller hvorfor ikke en helt enkel middag? Jeg har stor sans for bokhvetemel og har blitt godt kjent med melet etter at jeg startet med lavFODMAP for vel tre år siden. Smaken er mild i tillegg til at det har gode vannbindende egenskaper som gjør at melet passer godt i pannekake-, lappe- eller vaffelrøre. Bokhvetemel får du tak i i helsekostbutikker eller i større matvarebutikker som Meny, ICA og lignende. Se etter dette eller dette melet. Disse må du prøve :-)

fyltebokhvetepannekaker
Bokhvetewraps
glutenfri, laktosefri

for melkefri: lag pannekaker med mandelmelk og bruk f.eks denne kremosten fra tofutti i stedet for kremost naturell

Dette trenger du
bokhvetepannekaker

Fyll
kremost naturell
en god skinke
salat
paprika
agurk
tomater

Slik gjør du
Lag bokhvetepannekaker, avkjøl og smør på med kremost og wrap inn godt pålegg.

Håper det smaker!

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Iren Rasmussen - september 28, 2015

Hei😄
Tusen takk for en flott bok! Jeg og min datter har nettopp begynt på elimineringsperioden 😄 og har prøvd mange av oppskriftene dine. Veldig gode! Og attpåtil finner jeg her nå bloggen din, så nå vet jeg hvor jeg skal henvende meg om jeg lurer på noe 😄 så her er et spørsmål: hvor får man tak i paprikapulver og andre spesielle krydder?
Mvh Iren

Reply
    Julianne - september 28, 2015

    Hei Iren :) Så gøy å høre at dere er fornøyd med boken! Paprikapulver kjøpes i vanlig dagligvare, det gjør de fleste andre krydder også som f.eks garam masala, spisskummin, gurkemeie osv :) Lykke til med elimineringsfasen og god bedring til dere begge!

    Hilsen Julianne

    Reply
Trine - oktober 9, 2015

Hei! Takk for masse inspirasjon til god mat! Er soyabønneekstrakt en fodmap, eller er det selve soyabønnen? TofuLine har is laget på dette. Nettsiden veg-veg.no lister opp disse ingrediensene: Soyabønneekstrakt, sukrose, dekstrose, vegetabilsk olje, emulgator: mono- og di-glyserider av vegetabilske oljer, stabilisator: carob, guargummi, karragenan, salt, vaniljesmak. PS: Feil kan forekomme.
Jeg er ikke trygg eller god på å lese innholdsfortegnelsen enda og jobber med saken.
Hilsen is-elsker’n :-)

Reply
    Julianne - oktober 13, 2015

    Hei Trine :) Jeg er ikke 100 % sikker på FODMAP-innholdet i soyabønne-ekstrakt, men i følge Sue Shepherds bok «the lowFODMAP diet cookbook» så er soyabønne-ekstrakt ok! :)

    Reply
    Trine - oktober 13, 2015

    Så deilig! Da kan jeg endelig nyte is innemellom igjen! :-) Takk for svar!

    Reply
Uke 6: lavFODMAP-ukemeny – GODT FOR MAGEN - februar 7, 2016

[…] Mandag: Fylte bokhvetepannekaker […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x