Hvordan lage linfrø- og chia-egg (vegan, lavFODMAP)

Dette er en oppskrift til deg som enten er allergisk mot egg, er veganer eller som bare ønsker å prøve noe nytt, enten du følger lavFODMAP eller ikke. Dette er «gele-egg» som kan erstatte egg i oppskrifter som kaker, muffins, kjeks eller andre oppskrifter der du skal bruke egg. Jeg tror ikke en linfrø-omelett vil bli spesielt vellykket, men hei – om du føler for å prøve – go for it! (nei, ikke gjør det, hehe) Jeg tror jeg heller ville gått for en lavFODMAP ovnsbakt polenta-variant som Vegan Misjonen gjør :) Det finnes flere gode alternativer til egg i matlaging, ta f.eks en titt på hva Allergikokken.no foreslår!

Jeg har lenge tenkt jeg skulle prøve å bake med «linfrø-egg» og i går fikk jeg sjansen da jeg bakte noen nydelige cookies med gulrot, mørk sjokolade og valnøtter. Oppskriften kommer senere denne uken. Fremgangsmåten på linfrø- og chia-egg er hentet fra Lexie’s Kitchen and Living.

IMG_4619

1. Før: Kvernet linfrø (til venstre) og chiafrø (til høyre) 2. Etter: Tilsatt vann – her kan du se at konsistensen er som gele. (beklager dårlig bildekvalitet)

 

Oppskriften gir 1 «egg»
Tid: 10 minutter
Glutenfri, laktosefri, melkefri, vegansk

  • 1 ss linfrø eller chiafrø
  • 3 ss vann

Kvern linfrø eller chiafrø til mel ved hjelp av en liten food prossessor, morter eller en elektrisk kaffekvern. Jeg bruker en elektrisk kaffekvern (prøver å overbevise meg selv om at det var en god investering, hehe.) Ha melet i en liten skål og bland i vannet. La svelle i 5-10 minutter til konsistensen er som eggehvite/slim-aktig. Kan nå brukes på samme måte som egg i oppskrifter.

NB: Jeg synes chiafrø-eggene krevde mer vann enn det linfrø-eggene gjorde. Prøv deg litt frem!

Julianne :)

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x