Maistortilla (lavFODMAP)

Mange blir forvirret når maismel og produkter av mais, som tacoskjell, tortillachips og popcorn, er listet som lavFODMAP, når vår kjente og kjære mais er listet som høyFODMAP.  Vi spiser sweet corn eller søtmais som inneholder moderate mengder galaktaner og større mengder sorbitol i følge the Monash University low FODMAP diet app. Inntak av store mengder kan derfor skape trøbbel hos oss med sensitive mager. Maismel og produkter laget av maismel er lavFODMAP fordi de blir fremstilt av en annen type mais som har et lavere innhold av FODMAP-stoffer. Les mer om forskjellen mellom søtmais og mais som brukes til å fremstille maismel her. Dette er supert, og betyr at vi f.eks kan lage nydelige maistortillas til fredagstacoen! Se etter f.eks dette maismelet i butikken – billig og bra!

 

IMG_1991
Maistortilla
Gir ca 10 små 
Tid: 40 minutter 
Oppskriften er: lavFODMAP, glutenfri, laktosefri, melkefri

  • 2 dl maismel 
  • 1 dl vann
  • 1 ts salt

Bland ingrediensene og kna godt sammen til en deig. Føles deigen tørr tilsetter du litt mer vann, én spiseskje om gangen. Ta fram to ark bakepapir og én kjevle. Trill kuler av deigen på størrelse med en golfball. Legg deigen mellom bakepapirene og kjevle så flat som mulig. Bruk en stekespade til å forsiktig løsne tortilla-lefsen fra bakepapiret. Stekes i en tørr stekepanne på medium til høy varme på begge sider til den får litt farge. Legg de ferdigstekte tortillalefsene i et fuktig kjøkkenhåndkle. Det er viktig, for da holder de seg myke og lune til servering. Egner seg godt til taco, til wraps med pålegg eller tortilla-pizza! 

Oppskrift på lavFODMAP-taco finner du her!

Julianne :) 

Click Here to Leave a Comment Below

Trine - desember 10, 2015

Hei!
Når vi først snakker om mais og maismel……..er Maizenamel det samme som du kaller Maismel? Å er Maizenna lav på fodmap?
Hilsen Trine

Reply
    Julianne - desember 10, 2015

    Maisenna er ikke det samme som maismel, det er ren maisstivelse – laget av frøhviten i kornet. Godt spørsmål! Maisenna er lavFODMAP og kan brukes i bakst og til jevning av supper og sauser :) Hilsen Julianne

    Reply
Gerd Irene Velle - desember 10, 2015

Ja, men på TINE sine nettsider er det lagt ut oppskrift på vafler med Maizena……bruker man da Laktosefrie produkter, så er det jo lav FODMAP……..

Reply
Trine - desember 11, 2015

Takk for opplysningen både til Julianne og Gerd Irene – vi tar stadig skritt framover i denne lav FODMAP verdenen vi befinner oss i ved å utveksle spørsmål, erfaringer og oppdagelser. Jeg setter utrolig stor pris på denne bloggen.
En glad hilsen Trine

Reply
Ragnhild - januar 15, 2016

Hei!
Er det mulig å fryse disse, og er de like gode når de tines?

Reply
    Julianne - januar 16, 2016

    Hei Ragnhild! Det har jeg ikke prøvd, dessverre. Men jeg vil tro at det skal gå fint! Jeg ville ha prøvd å tine de ved hjelp av et lunt, fuktig kjøkkenhåndkle, slik at de ikke blir tørre. Lykke til :D

    Reply
Marianne Kristiansen - januar 22, 2016

Jeg har blitt glad i å lage maistortillas til tacoen, men jeg fikk ikke til å lage dem etter denne oppskriften (de bare revnet før eller under steking). Men jeg fant en oppskrift på Matprat.no, hvor de har smør i deigen og bruker plastfolie som ett av lagene under kjevling. Da henger de bedre sammen, og plastfolien er lett å dra av. Så legger man tortillaen ned i panna mens bakepapiret fortsatt sitter på, og når tortillaen har stekt littegrann, blir det også lett å ta av. Imponerende at du klarer å få dem til å henge sammen her, altså! Men oppskriften med smør gjør det mye lettere ;-)
God helg! :-)

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x