bilde fra matprat.no

Magevennlig julemat (lavFODMAP)

Hei dere!

Håper alt står bra til. Jeg har tatt tidlig juleferie og skal være noen dager hos svigerfamilien på sunnmøre før turen går videre hjem til Molde hvor jeg skal feire jul med familien. Den siste tiden har jeg tatt det med ro, og jeg kjenner at skuldrene er senket allerede første feriedag. Vanligvis trenger jeg tre-fire dager før jeg for alvor greier å slappe av, så dette kjennes deilig. I dag stod vi opp sent, spiste en god og lang frokost før vi løp en rolig runde ute i 8 plussgrader!  Mildvær gjør det i det minste enklere å bevege seg ute :) I fjor på denne tiden skrev jeg et innlegg om julemat på lavFODMAP-dietten. Siden det har skjedd mye det siste året, har jeg oppdatert innlegget fra i fjor – håper dette er til hjelp :-)

Rent kjøtt (animalske proteinkilder) er lavFODMAP 
Nå er det ulike tradisjoner blant det norske folk, men ribbe, pinnekjøtt og lutefisk er ok på lavFODMAP-diett. Ribbe og pinnekjøtt innholder en del fett, og noen opplever dette som tungt for magen å fordøye. Jeg er ikke spesielt glad i akevitt, men holder meg til bitterurte-dråper som stimulerer utskillelsen av fordøyelsesvæsker i tarmen som kan gjøre det lettere å fordøye den fete maten. Om det er tankens kraft som trår til her er ikke umulig, men for meg virker det å fungere. 

Medisterkaker og julepølser
Farsen til medisterkakene kan lages uten løk og ved hjelp av laktosefri melk som et mer magevennlig alternativ. Se for eksempel denne oppskriften fra matprat.noKjøper du ferdiglagede medisterkaker, sjekk ingredienslisten nøye for FODMAPs i form av løk og eventuelt melk (laktose). Les ingredienslisten godt før du velger julepølse, og se etter høyFODMAP-ingredienser som løkHer er en test av julepølser som kan være interessant å lese.

Poteter og gulrøtter
Er lavFODMAP, så det kan nytes til julemiddagen.

Surkål
Kål er i følge Monash lavFODMAP inntil 96 g per servering. Surkål består av flere ingredienser og kan ofte innholde både løk og eple som er råvarer med høyt innhold av FODMAPs. Kjøper du ferdiglaget surkål, bør du være obs på at kan inneholde akkurat dette, selv om jeg har funnet flere som er uten (se f.eks her). Lager du surkål fra bunn, inneholder den ofte både epler og løk. Jeg fant en oppskrift fra Bent Stiansen (via godt.no) som er lavFODMAP-alternativ. Link til oppskrift finner du her!

Rødkål
I fjor var ikke rødkål testet for FODMAPs, men nå er rødkål testet og er lav inntil 89 gram. Den kan i likhet med surkål kjøpes ferdig og er ofte lavFODMAP. Les ingredienslisten. Lager du den fra bunn, kan du droppe elpe i de fleste oppskrifter. 

Kålrabi/kålrotstappe
Kålrabi er lavFODMAP inntil 65 g og kan derfor spises på lavFODMAP-diett. 65 gram er ikke spesielt mye, så det kan være en idé å lage kålrotstappe som mange gjør: av en blanding av kålrot, potet og gulrot. Matprat har en fin oppskrift her! Bruk laktosefri fløte om du trenger det.

Tyttebærsyltetøy 
Monash University har testet tyttebær og har gitt den foreløpig status som lavFODMAP.

Multer/multekrem 
Multer er heller ikke testet for FODMAP-innhold, men der bør du velge om du vil ta sjansen. Den beste måten å finne ut om du tåler noe, er å spise det, og vurdere om det skaper trøbbel for magen din eller ikke. Lager du multekrem, kan du bruke laktosefri kremfløte og spise en mindre mengde om du er usikker på om magen din tåler multer eller ikke.

Riskrem
Riskrem er en fin dessert som enkelt kan lages lavFODMAP. Grøtris er lavFODMAP og lager du den med laktosefri melk, så blir grøten lavFODMAP. Du kan også kjøpe ferdig laktosefri risengrynsgrøt fra toro. Bruk laktosefri kremfløte til selve riskremen og lag rød saus av bringebær eller jordbær med vann og sukker. Se f.eks oppskrift her.

 

bilde lånt fra melk.no

bildet er lånt fra melk.no


I fjor skrev jeg også et lite innlegg om hvordan jeg overlever julen med mageplager. Les det her :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Mari - desember 21, 2015

Har du oppskrift på LF-sild, type sursild eller tomatsild f.eks? Det er løk i alle ferdige og i oppskriftene, kanskje jeg bare kan ta i purre i stedet for en gul løk?

Reply
    Julianne - desember 21, 2015

    Hei du :) Det har jeg dessverre ikke, kanskje det vil fungere godt med den grønne delen av vårløk eller purreløk? Lykke til :) God jul!

    Reply
Siv - desember 23, 2015

Hei lurte også på tomatsild/julesild. Da løken er rå og bere ligger i sausen vil den fortsatt frigi Oligo fruktaner? Eller er det mulig å spise fisken og la løken ligge?

Reply
    Julianne - desember 23, 2015

    Hei du :) Ja, slik er det. Ved å ikke spise løken, men bare fisken, vil du absolutt få i deg mindre fruktaner, men siden fruktanene er vannløselige vil de lekke ut i væsken. Prøv deg frem på mengdene, litt vil sannsynligvis gå helt fint :) God jul! Hilsen Julianne

    Reply
VERONICA PEDERSEN - mai 26, 2016

Hei igjen :-)
Takk for super blogg! Har hatt en GIGA aha-opplevelse denne uka. Kutta bort to ting, så vet ikke helt hva som hjalp, men har fjerde dagen på rad uten å være oppblåst!!! ALDRI SKJEDD FØR!!! Hurra :-)

((Tok bort havren i havre&hirsegrøten som jeg har til frokost (det var bare 20g havre) og byttet bort yoghurtblandinga mi med skyr (det var yoghurt med cottage cheese og steviadråper+ordentlig kanel+lønnesirup). ))

Lurer på en liten sak ang. hvitløk; kan man ha hele fedd med hvitløk i en form der jeg ovnsbaker grønnsaker, for så å plukke dem bort før vi spiser? Reagerer på hvitløk, løk og chilli, men elsker både smak og aroma til alle tre….

på forhånd: takker&bukker! Ha en knaill dag videre :-)

Reply
    Julianne - mai 27, 2016

    Hei Veronica! Takk for hyggelig kommentar og HIPP HURRA for 4 dager med flat mage! :D

    Når det gjelder måten å tilberede hvitløk på, er jeg ikke sikker. Fruktanene i hvitløk er vannløselige og kan derfor lekke ut i dampen/vannet fra de andre grønnsakene uten at jeg kan si hvor mye som lekker ut eller om det vil gi deg plager. Du kan prøve og se hvordan det går? Evt. kan du lage en hvitløksinfusert olje som du har over grønnsakene før du ovnsbaker dem – det er også en mulighet for smak av hvitløk. Du kan også kjøpe ferdig hvitløksolje, f.eks på Granit – der selger de en rapsolje med hvitløk og chili som egner seg godt på lavFODMAP-diett :)

    God helg til deg også :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x