Boklansering: Godt for Magen – Matglede med lavFODMAP!

I dag lanseres jaggu meg min andre bok!!

IMG_4323

Les mer om boken her!

Bla i boken her! 

Kjøp boken til nedsatt pris her :)

Jeg er veldig spent og jeg håper du liker den! :D

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Trine - januar 4, 2016

Gratulerer så mye. Den ligger nok i min postkasse når som helst da tenker jeg. Ser virkelig fram til å lese den )
Hilsen Trine

Reply
Karin L.Solvang - januar 6, 2016

Hei Julianne. Har god nytte av din første bok. Mye godt her. Imidlertid kjøper jeg noen laktose/glutenfrie brød, men har oppdaget de inneholder eplesyre. Kjøpt semper landtbrød mix som tenkte lage. Ser nå de også inneholder eplesyre. Gir dette samme virkning på IBS som epler,noe jeg ikke tåler. Finnes det noen kjøpebrød uten, eventuelt oppskrift på hjemmebakte lavfodmaps? HilsenKarin

Reply
    Julianne - januar 6, 2016

    Hei Karin! Først og fremst, hvordan tåler magen din disse brødene? Jeg tror ikke eplesyre er et stort problem. Eplefiber og betefiber/sukkeroefiber/roefiber er derimot tilsatt fiber i glutenfrie/laktosefrie brød som kan bidra til symptomtrigging om du har en sensitiv mage. Her har jeg en liste over noen ferdigbrød/hurtigløsninger som egner seg :) http://lyngstadernaering.no/2015/05/12/liste-over-lavfodmap-hurtiglosninger-og-ferdigprodukter/ Hilsen Julianne :)

    Reply
    Karin L.Solvang - januar 6, 2016

    Hei Julianne. Tusen takk for svar og nyttig liste. Brødet jeg nevner fra Brisk Bakeri ineholder mange gode lavfood maps, men er også usikker på disse indigrensene: Hvetestivelse, dekstrose,sirup,tapiskastivelse og aroma.Ikke lett å vite om det er brødet jeg ikke tåler.2 stk pr.dag. Til frukost spiser jeg havregrøt på vann med chiafrø, med vitalett smør, Candarell Green og kanel oppå. Redusert til 1 glass lactosefri blåbærbiola etter å ha lest et tild. svar du har gitt.Flott du har tid til å lese alle spørsmål. Har stor nytte av det i tillegg til boka. Enda et spørsmål: Har tatt Calsigran Forte 500 mgx2 pr.dag i flere år+andre nødvendige medisiner. Ikke reagert på dette tidligere. Fikk diagnosen Irritabel tarm for mange år siden. Bare å leve med ikke farlig var det sagt. Hilsen Karin L.

    Reply
    Julianne - januar 7, 2016

    Hei Karin! Hvetestivelse, dekstrose, tapiokastivelse og aroma skal så vidt jeg vet, ikke skape trøbbel på lik linje som FODMAPs. Casigran Forte inneholder søtstoffene isomalt og sorbitol som kan bidra til mageplager – avhengig av mengdene selvsagt (http://www.felleskatalogen.no/medisin/calcigran-forte-takeda-547194). Det finnes helt sikkert gode alternativ uten disse søtstoffene du kan vurdere. Kjekt å høre at du har god nytte av bloggen og boken, Karin :) Hilsen Julianne

    Reply
Ane - januar 6, 2016

Fikk den første boken din til jul og liker den veldig godt, så spørs om ikke jeg må få meg den nye etter hvert også :)
Jeg har også et spørsmål om ‘Funksjonell Mat’ sin fibersirup. Har hatt lyst til å teste den, men vet ikke om ingrediensene i denne er lavfodmap eller ikke.. Vet du? :)

Reply
    Julianne - januar 6, 2016

    Hei Ane :) Så kjekt å høre at boken falt i smak! Ja, det er et godt spørsmål, fibersirupen består av isomalto-oligosakkarider som er FODMAPs – den kan med andre ord trigge symptomer om du har en sensitiv mage. Den bør i alle fall unngås under eliminasjonsfasen av dietten og eventuelt testes ved reintroduksjonen :) Lykke til med lavFODMAP! Hilsen Julianne :)

    Reply
Hedda - januar 6, 2016

Da har jeg kjøpt boka. Spennende!

Reply
Olaug Brit Dahl - januar 6, 2016

Jeg fikk boka til jul av mannen min. Veldig fornøyd med den, jeg visste en del fra før, men her var det mye gode tips og oppskrifter. Satte i gang med å lage granola i dag. Men jeg får stort sett alltid mageknip av banan. Det samme gjelder også jordbær. Er dette vanlig?
Mvh Olaug Brit

Reply
    Julianne - januar 7, 2016

    Hei Olaug Brit :) Så kjekt å høre at du er fornøyd med boken! Nei, jeg kan ikke si at det er vanlig å få mageknip av banan og jordbær. Men ser du et mønster, så kan det være lurt å unngå disse matvarene en periode, spesielt om magen din krangler. Prøv igjen når magen din er i bedre balanse og se om det går bedre da. Tenk også over om det er annet du spiser i tillegg til banan eller jordbær som kan ha bidratt til mageknip. Melk eller andre høyFODMAP-matvarer? Jeg ønsker deg lykke til videre og god bedring :)

    Hilsen Julianne

    Reply
Saftige havremuffins (lavFODMAP) – GODT FOR MAGEN - januar 10, 2016

[…] av 2016 har behandlet deg bra! Jeg har hatt en relativt rolig start på året, sett bort i fra at min nye bok endelig er ute i butikkene – tusen takk for alle gode tilbakemeldinger så langt! Selve […]

Reply
Invitasjon til boklansering! – GODT FOR MAGEN - januar 12, 2016

[…] 20. januar lager Gyldendal og jeg en fest og lanserer min nye bok Godt for Magen her i Oslo! Alle mine kjære lesere er selvsagt hjertelig […]

Reply
Michelle - januar 15, 2016

Kan du legge ut foredraget ditt fra lanseringsfesten din i ettertid? Jeg sliter mye med min IBS-C mage for tiden og tør ikke å melde meg på festen. Da står jeg i fare for å ta plassen til en som er frisk den dagen, men ikke fikk plass.

Reply
    Julianne - januar 18, 2016

    Hei Michelle! Jeg vet ikke om foredraget blir filmet, men om det blir det så kan det hende det legges ut. Men du må bare melde deg på eventet og heller kjenne på formen når onsdagen kommer. Du vil ikke ta plassen til noen! God bedring og så håper du føler deg bra nok til å komme :) Vennlig hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x