Kjøleskapsgrøt (lavFODMAP)

Frokost er et av mine favorittmåltider i løpet av dagen, spesielt i helgene når vi har ekstra god tid. Til hverdags blir det mye av det samme, men jeg varierer gjerne fra årstid til årstid. På kalde vinterdager, foretrekker jeg en varmende og mettende grøt, mens på sommertid velger jeg ofte en kald frokost, gjerne i form av en kjøleskapsgrøt. Siden temperaturen viser varmegrader her i Oslo, fikk jeg lyst til å dele fremgangsmåten på frokosten du smekker sammen på få minutter kvelden før, som gjør at du bare kan stå opp og helt enkelt nyte frokosten din uten videre innsats: Dette er en klassisk kjøleskapsgrøt! Bruk fantasien her, det er mye godt du kan ha i, f.eks kokt quinoa, hel bokhvete, frosne bær, peanøttsmør – you name it! :-)

 

IMG_2746


Dette trenger du til én porsjon

Tid: 10 min (deretter min. én time eller over natten i kjøleskap).
oppskriften er lavFODMAP, glutenfri (velg GF havregryn), laktosefri, melkefri (velg mandelmelk/kokosmelk)

Dette trenger du

  • ½ dl havregryn
  • 1 ss chiafrø eller linfrø
  • 1 dl laktosefri melk, kokos- eller mandelmelk
  • 2 ss laktosefri yoghurt (for melkefri: dropp yoghurt
  • Et dryss kardemomme
  • Et dryss kanel 
  • smak evt. til med lønnesirup og en klype salt

server gjerne med:

  • oppskåret FODMAP­-vennlig frukt eller bær
  • hakkede lavFODMAP-nøtter eller banangranola

Slik gjør du:
Ha i og bland godt sammen havregryn, chiafrø, melk og yoghurt i en skål. Smak til med lønnesirup og en klype salt. Ha grøten i et glass med lokk eller dekk skålen med plastfolie. Sett grøten kaldt i kjøleskap i minst én time eller over natten til dagen etter. Nyt en deilig frokost servert med oppskåret FODMAP­-vennlig frukt eller bær, litt hakkede nøtter eller en magevennlig granola.

Håper det smaker!

Julianne :-)

 

Click Here to Leave a Comment Below

Camilla - mai 10, 2016

Hei d ser så utrolig godt ut, men kan jeg bruke vanlig melk,ekstra lettmelk? Liker ikje noe annet nemlig 😒😌

Reply
    Julianne - mai 11, 2016

    Hei du! Ja, om du tåler laktoseholdig melk, kan du selvsagt bruke vanlig ekstra lett melk :) Det er kjempegodt! Spesielt om du topper den med noe cruchy ;)

    Reply
Jim Elvegaard - juni 14, 2016

Hei
Blir ikke den veldig tykk da? Melk på om morran ?

Reply
    Julianne - juni 15, 2016

    Hei! Den blir som en vanlig grøt i konsistensen, men dette kan du selv regulere når du lager den på kvelden – eller du kan spe på med mer melk på morgenen :)

    Reply
Gunn - juli 6, 2016

Takk, dette ble kveldens utprøving. Jeg bruker kun store havregryn (ikke lettkokte) og spent på om natt i kjøleskap er tilstrekkelig med tid for grynene. Ellers kan jeg dele videre at min pilot består også av: kokosflak, chia, lettmelk Røros, kokosmelk, q meierienes laktoselave melon-yoghurt, lønnesirup, ceylon kanel og havsalt. Imorgen tidlig planlegger jeg å legge på noen bringebær og ta med på jobb. Spiser sjeldent full frokost før kroppen har kommet i gang. Det har vist seg å fungere for meg, akkurat nå i hvertfall. Igjen, takk :)

Reply
    Julianne - juli 12, 2016

    Hei Gunn! Så spennende, jeg håper det smakte? Det hørtes i alle fall nydelig ut :D God sommer til deg! Hilsen Julianne

    Reply
Heidi - august 12, 2016

Hei! Vet du om det går an å lage kjøleskapsgrøt med havremel? Hvordan i såfall?

Reply
    Julianne - august 12, 2016

    Hei :) Det går nok an, men jeg vet ikke hvor god konsistensen blir… :) Her er det nok bare å prøve seg frem!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x