Uke 5: lavFODMAP-ukemeny

Da er jeg klar med en ny ukemeny! Jeg fikk inntrykk av at dette var nyttig forrige uke, så da kommer jeg til å fortsette med det :-) Det gir meg en mulighet til å trekke fram gode gamle slagere, med innslag av nye oppskrifter som kommer etterhvert. Jeg er veldig inspirert om dagen, og det kan jeg takke dere for! Ingenting er mer motiverende enn deres gode historier om hvordan lavFODMAP hjelper dere til en bedre hverdag! I tillegg blir jeg utrolig glad for deres gode ord om boken og at oppskriftene faller i smak. Jeg kommer ikke over denne ukens 2. plass på bestselgerlisten over generell litteratur! Jeg er så ufattelig stolt og takknemlig! Her kommer ukens magevennlige middagsmeny :-)

 

IMG_3263

lavFODMAP shakshuka

 

UKE 5


Mandag: 
Gulrot- og ingefærsuppe

Tirsdag: Laks og ananassalsa

Onsdag: Shakshuka

Torsdag: Spagetti bolognese

Fredag: Squashlasagne

Lørdag: Indisk kyllinggryte med raita

Søndag: Torsk med potetmos og stekt strandmør

 

Ukens magevennlige bakst: Frøknekkebrød med hirse

Ukens magevennlige søtsak: Cookies med gulrot, mørk sjokolade og valnøtter

 

For mer inspirasjon og oppdateringer, følg meg på sosiale medier: 

Facebook: Godt for Magen
Instagram: @julianne_godtformagen
Twitter: @juliannely
Snapchat: juliannesfodmap

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Birgitte - februar 2, 2016

Hei! Jeg er i elimasjonsfasen akkurat nå, og er i uke 3 (tror jeg?). De første dagene var helt strålende, men så fikk jeg mye luft igjen, og så kuttet jeg ut banan og da gikk det mye bedre, men nå den siste uka har jeg hatt mye luft selv om jeg ikke spiser noe som har et høyt innhold av FODMAPs, og begrenser meg på litt frø osv.. som jeg kanskje reagerer litt ekstra på! Så jeg lurte på om du vet om matvarer som er vanlig å reagere på som likevel har et lavt innhold av FODMAPs? Det er veldig kjedelig, og jeg får så mye mindre energi! Da jeg ikke hadde luft var det bare helt fantastisk, så jeg skulle så gjerne funnet ut av hva jeg fortsatt reagerer på:-) I dag har jeg spist havregrøt med valnøtter, en blodappelsin, cottage cheese og bokhvetepannekaker.

Reply
    Julianne - februar 4, 2016

    Hei Birgitte! Det er ikke godt å si hva du reagerer på, men veldig fint at du kan koble plagene dine til spesifikke matvarer som du gjorde med banan. Skriv matdagbok, så kan du enklere se et mønster i når og hvordan du reagerer! Kanskje er det måltidsmønsteret ditt eller mengdene mat (for lite eller for mye) som skaper trøbbel? Bor du i nærheten av Oslo, så jobber jeg på Klinikk for Alle, Majorstuen. Jeg kan hjelpe deg å kartlegge og vurdere plagene dine og se om vi ikke kan finne ut om det er andre syndere i ditt kosthold. Stå på!

    Hilsen Julianne :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x