Potet- og pastinakkmos (lavFODMAP)

Neste gang du planlegger potetmos som tilbehør til middag vil jeg anbefale å blande inn litt pastinakk! Pastinakk er en grønnsak jeg ble bedre kjent med etter at jeg begynte med lavFODMAP-dietten. Potet- og pastinakkmos er nydelig magevennlig tilbehør til kjøtt, fisk eller kylling og er veldig lett å lage :)

 

IMG_1523

 

Potet- og pastinakkmos

Gir 3–4 porsjoner (som tilbehør) 
Tid: 30 minutter 
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri

 

Dette trenger du: 

  • 300 g poteter
  • 300 g pastinakk
  • 1 dl laktosefri melk
  • 1 ss smør
  • smak til med salt og pepper

Slik gjør du:
Vask og skrell poteter og pastinakk. Kutt disse i mindre, like store terninger og ha i en medium stor kjele. Fyll på med vann til grønnsakene er dekket og ha litt salt i vannet. Kokes på medium varme til grønnsakene er møre. Når potet- og pastinakkterningene er ferdige heller du av kokevannet. Tilsett laktosefri melk og smør, og mos ved hjelp av en potetstapper. Smak til med salt og pepper.

Julianne :-)

Click Here to Leave a Comment Below

Marita - mars 14, 2016

Dette har jeg brukt flere ganger og anbefaler det på det sterkeste! :)

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x