Nytt kapittel!

Hei, håper alt står bra til med deg! I kveld titter jeg bare innom for å fortelle om en avgjørelse jeg har tatt denne uken. Jeg har nemlig sagt opp min stilling på Klinikk for Alle Majorstuen etter halvannet år på det fine, lille kontoret mitt. Dette føles både trist, men også veldig godt. Jeg er trist fordi jeg ikke lenger skal jobbe sammen med mine kjære kollegaer, men samtidig er jeg lettet og stolt over at jeg er modig nok til å ta dette valget.

Det er vel ingen hemmelighet at arbeidsbelastningen har vært stor for meg de siste årene. Jeg kom rett fra masterstudiene da jeg skrev min første bok lavFODMAP – en komplett håndbok for deg med sensitiv mage. Boken ble lansert kun få dager etter at jeg startet min praksis i Klinikk for Alle, noe som førte til mange nye inntrykk og erfaringer på samme tid. Det tok ikke lang tid før jeg satte i gang med min andre bok, Godt for Magen, som skulle være ferdig bare noen måneder etterpå. Bøkene er mine hjertebarn – jeg er så ufattelig stolt av hva jeg har fått til, og jeg er enda mer glad for at bøkene har vært til stor hjelp for mange av dere. Det er dette jeg ønsker å fortsette med og det er dette jeg brenner for!

Jobben som kostveileder har gitt meg utrolig mye. De fleste pasientene mine har naturlig nok vært mennesker som sliter med IBS, men også andre tarmrelaterte plager, matintoleranser eller vektproblemer. Jeg har lært om ulike utfordringer, behov og hvor problemene ofte oppstår, og jeg kan telle på en hånd de pasientene som ikke har opplevd bedring ved hjelp av kost- og livsstilsendringer. De største inntrykkene har jeg fått med de eldste pasientene, som gjerne har slitt med magen sin i flere tiår før de kom til meg. Små justeringer i kostholdet førte til stor forbedring i mageplagene. Kan du tenke deg hvor mye dette har å si for livskvaliteten for disse pasientene? Dette var et lite sidespor, men jeg vil bare si at jeg er veldig takknemlig for at jeg har fått muligheten til å jobbe så tett med pasienter, og det har gitt meg så mye glede og dyrbar erfaring!

Tre dager på klinikken i uken høres kanskje ikke mye ut, men når jeg skal holde liv i en blogg, produsere nye oppskrifter, svare på kommentarer her på bloggen, instagram, facebook, snap chat, samt svare på mail på privaten og på facebook-siden, i tillegg til å promotere bøkene og holde foredrag – da sier det seg selv at jeg ofte kommer til kort. Dette sliter på meg, og jeg ser jo nå at jeg ikke har overskudd eller kapasitet til å balansere alt dette. Jeg er jo litt idiot da, som holder på sånn, men så vil jeg veldig gjerne hjelpe hver og en av dere. Det vet jeg også at dere setter pris på! (men det er alltid koselig når dere sier det til meg.. :)

Nå som jeg slutter i Klinikk for Alle, vil dere heller ikke finne meg som kostveileder et annet sted. Jeg tar rett og slett en pause fra klinisk arbeid og satser videre på andre prosjekter gjennom egen virksomhet. Fortvil ikke! Jeg skal fortsette å fokusere på IBS og Godt for Magen, og hjelpe og inspirere dere på veien til en friskere mage ;)

bilde


Takk for at du leste og for at du henger med meg! Jeg ser positivt på hva fremtiden vil bringe :)

Ønsker deg en nydelig helg!


Julianne <3 

Click Here to Leave a Comment Below

Trine - april 15, 2016

Hei Julianne!
Gratulerer med med en meget modig avgjørelse :) Det er ikke alltid like lett å sette grenser for seg selv når en driver med noe en brenner for. Du virker som en veldig pliktoppfyllende person, man trenger ikke vente lenge på svar fra deg på bloggen. Takk for all kunnskapen du har gitt meg via blogg og FB – jeg har fått en helt ny hverdag med en mye bedre mage. Ønsker deg all lykke til, med blanke ark og fargstifter til :) – dette blir nok en spennede tid for deg, og med mindre arbeidspress vil du nok blomstre godt utover sommeren. :) Hilsen Trine Lorentzen

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Hei Trine! Tusen takk for hyggelig kommentar. Det er så godt å høre at rådene kommer til nytte for deg – det er nettopp det som driver meg! Gleder meg til å sette i gang for alvor nå ;) Klem fra meg

    Reply
Hanne K. - april 15, 2016

Lykke til Julianne👍😘Du gjør en fantastisk jobb. !!! Klem

Reply
Karoline - april 15, 2016

Det er viktig å lytte til kroppen og ikkje ta på seg for mykje, ein skal jo tross alt fungere i mange år framover. Eg gleder meg til å følge deg vidare :-) Du inspirerer og sprer glede, så det er en sann fornøyelse å følge deg :-) Og så håper eg du får ei fin helg :-) Eg heier på deg!

Reply
Lise C - april 15, 2016

Du er så dyktig😊

Reply
Janne - april 15, 2016

Så flott at du har kommet frem til en avgjørelse som er riktig for deg. Jeg heier på deg Julianne og er utrolig takknemlig for at du gjør veien min enklere å finne :) Jeg har enda mye å lære så jeg kommer til å henge med deg i laang tid fremover. Takk <3

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Tusen takk for kommentaren din, Janne! Det setter jeg stor pris på :) Gleder meg til å fortsette å inspirere nettopp deg! :D

    Reply
Julie - april 15, 2016

Så spennende :) Lykke til med din nye hverdag! Jeg elsker oppskriftene dine og håper du aldri slutter å eksperimentere på kjøkkenet.

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Tusen takk :) Nå som jeg skal styre hverdagen mer selv, vil det kommer flere oppskrifter fremover og det gleder jeg meg til! God søndag til deg, Julie :)

    Reply
Gerd Irene Velle - april 15, 2016

Hei! Forstår godt at du har nok å gjøre, og det er viktig å ikke brenne lyset i begge ender😍😍. Du er modig som tar en slik avgjørelse👍. Selv har jeg endelig besluttet å melde meg inn på treningssenteret Freh Fitness, som har allsidig trening og ingen bindingstid. Dette fordi Ole jobber skift, og fordi jeg har litt aktiviteter som det blir bare stress årrekke etter trening😝. Senteret har gode åpningstider, og det er viktig for meg som skal rekke en hel haug jeg også. Syingen er fortsatt en stor del av min hverdag, men av og til rekker jeg ikke pga husarbeid, baking, matlaging og turer med vår kjære hund, Piamor❤️❤️.

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Hei Gerd Irene :) Takk for hyggelig kommentar! Ja, det er viktig å lytte til kroppen (og magefølelsen) og gå for det. Lever bare en gang (tror jeg).

    Så flott at du har bestemt deg for å melde deg inn i Fresh Fitness. Det er alltid fint å ha mulighet å trene når som helst i nærheten. Stå på! Prioriter det som er viktig for deg :)

    Klem

    Reply
Cathrine Michelle - april 15, 2016

Det er bra å ta hensyn til seg selv, Julianne! <3 Du har vært en livredder for mange som kostholdsveileder! Masse lykke til videre!

Reply
Therese - april 15, 2016

Jeg skulle innom bloggen din i dag bare for å takke deg for jobben du gjør, så det var jo et fint sammentreff at du akkurat i dag har et så passende innlegg for en sånn kommentar:) Kjøpte den nyeste boka di i dag, og er både lettet og glad for at du har gjort hele innsatsen med å teste ut oppskrifter på bakst og frokost uten å gå omveien om glutenfri melblanding. Jeg tåler nemlig ikke maismel, og ingen vanlige mel, og fikk en kjempereaksjon nå nylig da jeg testet surdeigsbrød av spelt. Så selv om jeg alltid har vært glad i å lage mat og samle på oppskrifter, har jobbet med mat og generelt får til å lage god mat på streng diett, så har jeg ikke overskuddet til å prøve meg fram med bakeoppskrifter. Ikke nå, og jeg vet ikke når jeg eventuelt kan få det. Så tusen takk skal du ha, for at du har gjort det for meg!

For øvrig håper og tror jeg at målgruppen for arbeidet ditt vil være ekstra forståelsesfulle for ujevn oppdatering og tilbakemelding. For meg er det i hvert fall godt å få lese at også dere som får til så mye, og gjør så mye bra for andre, har utfordringer med å finne og holde balansen mellom det man vil og det man kan. At det får konsekvenser innimellom, i form av at bloggen blir sjeldnere oppdatert eller andre tilbakemeldinger må vente, det syns jeg vi alle har mye å vinne på å være rause med. Lykke til videre, og takk for at du skriver og deler på en så fin måte!

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Wow, tusen takk for fin kommentar, Therese. Det varmer å høre at du er fornøyd og setter pris på arbeidet jeg gjør. Tusen tusen takk! Stå på videre du også :)
    God klem fra meg

    Reply
Merethe Arstein - april 15, 2016

Jeg er en ganske ny følger av deg og ønsker deg lykke til og dette høres spennende ut.
Tøft gjort.

Merethe :)

Reply
Karin - april 15, 2016

Veldig glad du vil fortsette med Godt for magen! 👍😃 Har stor nytte av begge bøkene dine og det du deler på nettet. Er innom hver dag, du inspirerer! Masse gode oppskrifter og magen har det bra også. Ønsker deg en god helg ☀️

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Tusen takk for hyggelig kommentar, Karin! Setter stor pris på at du tok deg tid til å legge igjen noen ord :) Ønsker deg en fin søndag! Klem fra meg

    Reply
Silje - april 16, 2016

Lykke til med det du har i vente! Glad for at du fortsetter med Godt for magen og blogg (håper jeg?). Du motiverer og oppskriftene dine gir mye inspirasjon :)

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Tusen takk, Silje! Ja, jeg kommer selvfølgelig å fortsette med bloggen, men jeg kommer nok også til å formidle på andre måter. Det blir ikke MINDRE Godt for Magen, om jeg kan si det på den måten :) Hehe. Ønsker deg en fin søndag :)

    Reply
Nina - april 16, 2016

Lykke til Julianne, skjønner godt din avgjørelse jfr arbeidsbelasning og å prioritere det som er viktigst for en selv i den fasen man er i. Jeg vet av egen erfaring at det er veldig vemodig å slutte i en jobb man liker og miste gode kollegaer.
Takk for flotte bøker og arbeidet du legger ned for at vi med IBS får råd og veiledning og dermed et bedre liv. Jeg følger nå lav foodmap prinsippene etter årevis med magetrøbbel – og det fungerer. Keep up the good work – ha en riktig god helg. Hilsen Nina i Trondheim

Reply
    Julianne - april 17, 2016

    Hei Nina, tusen takk for fin kommentar! Ja, først og fremst må man tenke på det som er best for seg selv – det er ikke lett å gjøre en god jobb, være en god kjæreste, venninne, datter og søster om man ikke har det bra selv. Det må være pri 1 :)

    Veldig godt å høre at magen din er bedre! Stå på videre!! Ha en nydelig søndag :)

    Reply
Birgitte - april 17, 2016

Veldig modig gjort av deg, Julianne!:-) Gjør det som er best mulig for deg. Ha en nydelig søndag!

Reply
Sandra - april 17, 2016

Så spennende Julianne :) Ønsker deg masse lykke til! Jeg er veldig takknemlig for det du gjør… Du har blitt en trygghet i en frustrerende, usikker og trøblete vei mot å bli «frisk».. Tusen takk skal du ha! Og takk for at du er akkurat den du er.
Gleder meg til å følge deg videre :-)

Reply
Snefrid - april 18, 2016

Masse lykke til med valget ditt. Det er så viktig at du tar vare på deg selv så du ikke blir utbrent. Jeg forstår du liker å hjelpe andre og det er en flott egenskap 😊samtidig kan du ikke gjøre stort for andre om du blir helt utbrent heller. Ta vare på deg selv så skal du se at det går bra og hvis du kan oppmuntre og støtte andre på veien er det jo bare ett pluss. 😀

Reply
    Julianne - april 18, 2016

    Tusen takk for hyggelig kommentar, Snefrid! Ja – det er viktig å ta vare på seg selv før man tar vare på andre, det sier jeg alltid til mine pasienter også… Hehe. Live as you preach! Ønsker deg en fin uke :) Hilsen Julianne

    Reply
Sara Gjerde - april 18, 2016

Hei Julianne. Dette innlegget lyser MÅLRETTET! Jeg støtter deg fullt og helt på den avgjørelsen. Fortsett det gode arbeidet du gjør, jeg setter pris på hver gang du svarer meg på snapchat ;)

Reply
Marion - april 20, 2016

Du gjør en veldig god jobb, jeg kjøpte boken din for noen mnd siden og magen er merkbart bedre. :)

Men jeg har et spørsmål. Hvor mye frukt kan jeg spise om dagen(uten at jeg blir oppblåst, hørte man ble det av masse frukt)?

Reply
    Julianne - april 28, 2016

    Hei Marion! Takk for hyggelig kommentar :) Godt å høre at magen din er bedre.

    Når det gjelder frukt, så er det snakk om én håndfull lavFODMAP-frukt per måltid under eliminasjonsfasen av dietten. Du kan også se slik på det: En liten banan, en appelsin, to kiwi eller en halv banan og en kiwi. Det hele handler om porsjoner og mengder. Spis gjerne flere frukt/bær i løpet av dagen men fordel inntaket utover. F.eks litt til frokost, litt til lunsj og litt til kvelds :)

    Hilsen Julianne

    Reply
30-dagersprosjektet og IBS awareness month, 2016 – GODT FOR MAGEN - mai 1, 2016

[…] denne måneden og bestemte meg for å si opp stillingen min på Klinikk for Alle (les mer her). Jeg innser nå i ettertid at dette er noe som har tynget meg veldig den siste tiden, og satt sine […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x