17. mai uten mageplager!

Nå nærmer nasjonaldagen seg med stormskritt, og kanskje har flere av dere planlagt menyen allerede? Det kan være lurt å planlegge litt i forkant i år, siden butikkene stenger noen dager før 17. mai i år. 17. mai-frokosten er hellig for mange, og jeg må si at jeg liker den veldig godt jeg også! Jeg elsker frokost generelt, men det er noe spesielt når gode venner samles og bidrar med litt mat hver. I år (som i fjor) kommer jeg til å stå opp tidlig og bake ut eltefrie speltrundstykker til hele gjengen :) Det er mye man kan lage til denne anledningen, men vi bruker som regel å gjøre det enkelt med rent pålegg, friske grønnsaker og frisk frukt og noe søtt til kaffen selvsagt! Her er mine magevennlige forslag til hva du kan sette på frokostbordet 17. mai :) 

Magevennlig brødmat

Magevennlig pålegg og tilbehør

Magevennlig drikke

  • Vann: tilsett gjerne litt blåbær, jordbær og litt frisk sitronmelisse for skikkelig 17. mai-stemning! 
  • Ferskpresset appelsinjuice
  • Hjemmelaget iste. Lag te på vanlig måte, la avkjøles og tilsett is ved servering (se bilde under) 
  • Kaffe og te
  • Noe alkoholholdig med bobler? Les mer om alkohol på lavFODMAP-diett her :) 

Magevennlig 17. mai-søtt

Generelle tips for å unngå at magen krangler denne dagen

  • Sørg for å spise regelmessig slik at det ikke blir for lang tid mellom måltider
  • Sørg samtidig for at du ikke småspiser hele dagen, gi tarmen pauser mellom måltidene
  • Unngå store mengder alkohol. Alkohol i seg selv kan trigge symptomer ;)
  • Drikk godt med vann
  • Jeg synes bitterurter (bitterstern fra helsekosten) er fint å ha tilgjengelig i vesken. Det kan roe ned magen om den begynner å knurre utover dagen. 

Ellers håper jeg du kommer til å kose deg maksimalt denne dagen! Jeg skal skeie ut, spise laktoseholdig is og spise god mat til jeg nesten sprekker. Kan ikke bryte den tradisjonen, så der tar jeg rett og slett konsekvensene som de kommer. Av og til er det verdt det ;)

Hva er dine planer for 17. mai? :)

Hipp hurra fra Julianne :D

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - mai 13, 2016

Hurra for 17.mai! Masse gode tips! Og gjett om eg gleder meg til å komme heim til ovn så eg kan lage eltefrie speltrundtstykker (dei beste som finnes) :-D I år blir det ein annerledes 17.mai her i Utrecht, men sjøl med sein forelesning har eg invitert ein hau med internasjonale studenter og dei norske her nede på 17.mai-feiring om kvelden. Så då blir det rømmegrøt, kake, frukt og is, så ikkje særlig FODMAP-vennlig nei.. Det er 17.mai en gang i året og då slår vi på stortrommen :-) Håper du får ei fin helg og ein heilt nydelig 17.mai, Julianne :-)

Reply
    Julianne - mai 13, 2016

    Åh, så utrolig koselig, Karoline! Helt enig, av og til er det verdt å skeie ut ;) Du må kose deg masse med deilig mat og godt selskap! God helg til deg også :D Klem

    Reply
Marianne - mai 13, 2016

Visste ikke at diplomis hadde trygg is. Takk for tips :) ha en flott 17 mai

Reply
    Julianne - mai 14, 2016

    Jo, det stemmer! De har kommet med både laktosefri vaniljeis og vaniljeis med sjokoladebiter :) Ha en fin 17. mai du også :)

    Reply
Linn Beate Ludvigsen - mai 13, 2016

Har du navn på den bitterstern fra helsekosten? Og hvordan bruker du det? :-)
Ha en fin pinse og 17.mai! :-)

Reply
Marita - august 24, 2016

Jeg begynte på eliminasjonsdietten for to uker siden etter at legen kom fram til at jeg hadde irritabel tarm, men synes fortsatt magen krangler mye. Dermed lurte jeg på om Bitterstern kan brukes under eliminasjonsdietten eller om jeg burde vente med å prøve det?

Tusen takk for alle gode tips!

Reply
    Julianne - august 24, 2016

    Hei du! Det kan ta litt tid før man merker effekt av dietten, så jeg anbefaler deg å ta en dag om gangen :) Bitterstern kan du også bruke under eliminasjonsfasen av dietten. Mvh Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x