Hekta på surdeigsbaking!

I fjor mestret jeg endelig kunsten å bake surdeigsbrød, noe jeg hadde prøvd å få til leeeenge uten å lykkes.  Jeg ble så lykkelig den dagen brødet endelig vokste i ovnen, fikk store luftbobler og i tillegg smakte himmelsk! Aaah. Jeg jobbet så hardt for å få det til, fordi jeg ville ha en fremgangsmåte og oppskrift på surdeigsbrød av spelt til min andre bok (Godt for Magen). Surdeigsbrød av 100 % spelt er nemlig lavFODMAP, og er etter min mening det beste magevennlige alternativet til brød når man følger lavFODMAP-dietten. Det er flere grunner til det, ikke bare har det lavere FODMAP-innhold, men surdeigsprosessen gjør blant annet næringsstoffene i brødet mer tilgjengelig for oss sammenlignet med brød som ikke er laget med surdeig. Det er med andre ord mange helsefordeler i å spise surdeigsbrød! 

Jeg la dessverre surdeigsbakingen på hylla etter at mitt siste brød var stylet og fotografert til boken i fjor. Jeg hadde veldig mye jeg skulle produsere til boken, så jeg nedprioriterte å pleie surdeigstarteren min. Det fikk jeg noe dårlig samvittighet for, så derfor valgte jeg å tørke surdeigsstarteren min i håp om at den på et senere tidspunkt kunne bli vekket til live. 

Oppskrift på surdeigsstarter og surdeigsbrød av spelt finner du her! 

Nå, ett år senere, fikk jeg igjen lyst til å eksperimentere mer med surdeigsbakingen. Jeg bestemte meg derfor for å finne fram den tørkede surdeigstarteren for å se om det faktisk fungerte. Jeg blandet surdeigsflakene med økoligisk siktet speltmel og lunket vann i en skål og lot den stå på kjøkkenbenken i noen timer. Etterhvert begynte den så smått å boble, så jeg fortsatte å mate surdeigen med mer speltmel og vann. Dette gjorde jeg i noen dager, helt til den fikk litt mer futt og bobler i seg. Da tok jeg sjansen og satte en brøddeig. De første brødene ble litt flate og kompakte, men gode på smak. Neste runde ble bedre - og nå er surdeigstarteren i toppform og surdeigsbrødene blir bare så fine og fantastisk gode på smak. De er faktisk mye bedre nå, enn da jeg lagde brød til boken. Det kan ha noe med at jeg har mer tid, jeg er mindre usikker og pleier starteren min godt. Jeg knar deigen med mye kjærlighet og takker den for gode brød hver eneste dag, for det sier fermenteringsdronningen Gry Hammer er viktig ;)

Hvordan tørke surdeigsstarteren? 

Har du en aktiv, sprudlende og effektiv surdeigsstarter, er det en god idé å spare litt av den sånn tilfelle surdeigsstarteren din skulle finne på å dø en dag. Ta fram et bakepapir og smør utover 2-3 ss med aktiv surdeigsstarter i et tynt lag. Brett bakepapiret over og la surdeigsstarteren tørke på kjøkkenbenken. Etter en stund er den tørr og du kan knekke den opp i mindre flak. Oppbevares i et tett glass eller en boks. Så enkelt! 

Ikke vær redd for å prøve - når jeg kan, kan du! Mange har hatt suksess med fremgangsmåten min, og den finner du her :) 

Julianne :) 

Click Here to Leave a Comment Below

Wenche - juni 18, 2016

Hei! Ser du skriver at du får forstoppelse om du spiser mer enn ca 2 skiver om dagen.. Er du plaget med forstoppelse? Jeg har ibs-c (plages med forstoppelse)
Lurer på hva dine beste tips mot forstoppelse er?
Og eventuelt hva som er lurt å holde seg unna?
God helg videre flotte du:)

Reply
    Julianne - juni 20, 2016

    Hei Wenche :) Ja, jeg har også IBS-C. For meg fungerer chiafrø, havre, havrekli, linfrø og andre frø som gode fiberkilder i matlaging, å drikke nok med vann i tillegg til at jeg følger et FODMAP-redusert kosthold med mye grønnsaker. Dette gjør at magen fungerer og jeg får mindre luftproblemer. Jeg er også avhengig av å bevege meg nok for å gå på do, derfor trener jeg regelmessig og sørger for å gå minst én tur om dagen for å få inn den bevegelsen jeg trenger. Min erfaring er at det er veldig individuelt hva som stopper opp fordøyelsen hos folk, og hva som skal til for å sette fart på systemet, så her er gjelder det for deg å prøve deg frem. Jeg har funnet ut at for mye bakst (selv lavFODMAP-surdeigsbrød av spelt) er dårlig deal for meg i tillegg til at stress, reising og for mye tanker i hodet ikke akkurat hjelper. Regelmessighet er en viktig nøkkel for meg :) Håper helgen din har vært fin og at dette var til hjelp :) Hilsen Julianne

    Reply
Cathrine - juni 18, 2016

Hei Julianne. Jeg har fulgt deg i snart 1-2 år og setter stor pris på at du deler oppskrifter, erfaringer og generell kunnskap om mage og tarm. Jeg har fått så ufattelig gode resultater etter å ha startet på lowfoodmap-dietten og har nå mer energi, fordøyelse og livskvalitet i hverdagen.
Likevel har jeg merket problemer i forhold til forstoppelse. Du skrev et innlegg på Instagram idag om surdeigsbrød og hvordan dette (hvis du spiste mer enn 2 skiver brød) kunne merke tegn til fortoppelse. Hva er årsaken til dette? Jeg spiser surdeigsbrød, men problemet med forstoppelse har holdt på lengre enn dette. Jeg er glad i havre, low-foodmap frø og spiser generelt mye proteiner (low-foodmap bevisst mat) ved siden av trening. Det jeg har finnet ut at jeg reagerer mest ved lowfoodmap-dietten er hvete. Dette har jeg kuttet helt ut.

Hadde satt stor pris på tilbakemelding. ☺

Mvh Cathrine

Reply
    Julianne - juni 20, 2016

    Hei Cathrine :) Så godt å høre at du har hatt så gode resultater med lavFODMAP-dietten! Så interessant at flere la merke til at jeg nevnte forstoppelsen på instagram. Dette er mitt hovedproblem, og kanskje har jeg ikke formidlet dette godt nok. Jeg merker tegn til forstoppelse om jeg spiser mer enn to skiver surdeigsbrød over flere dager, det er helt klart. Hva grunnen til det er, har jeg ingen klare svar på, men jeg antar at brødspisingen min går på bekostning av annen mat som hjelper fordøyelsen min som f.eks grønnsaker og salat. I tillegg er ikke brødet mitt av det groveste, noe som også betyr mindre fiber (skal bake grovere framover å se om det har effekt). Det er så mange faktorer som spiller inn på hvordan fordøyelsen fungerer, og jeg tror ikke det er så enkelt at man kan skylde på enkeltfaktorer som en eller to matvarer. Forstoppelse og en fordøyelse som ikke fungerer som den skal, gir hodebry – og dette kan igjen spille inn på hvordan magen fungerer. Slik er det i alle fall hos meg, og det er ikke alltid like enkelt å håndtere.

    Hva som skaper trøbbel hos deg kan jeg ikke svare på, men tenk for eksempel over væskeinntaket ditt. Når du spiser mye fiber er det veldig viktig at du får i deg tilsvarende mye vann i løpet av dagen, slik at systemet ikke stopper opp. Du virker aktiv og bevisst på det du spiser. Skriv gjerne matdagbok og få en oversikt over når du er forstoppet og når magen din fungerer, så kan det hende du ser tydeligere sammenhenger :)

    Håper dette var til hjelp! Hilsen Julianne :)

    Reply
Linda - januar 24, 2017

Kan man steke surdeigsbrødet i vanlige brødformer, eller må jeg ut og kjøpe jerngryte ?

Reply
    Julianne - januar 25, 2017

    Ja, du kan steke brødet i vanlige brødformer :) Men jeg synes brødet blir ekstra bra i jerngryte!

    Reply
Janne - april 11, 2017

Hei,
Må brødet stå lenge for at det skal
Være lavfodmap eller holder det med 2 timers heving? Har funnet en oppskrift på 2 timer som passer mye bedre for tidsplanen min men dersom denne ikke blir lavfodmap passer den ikke allikevel 😊 Hvorfor blir det lavfodmap lurer jeg også på.

Reply
Tone - april 18, 2017

Hei. Takk for mange gode tips.
Har satt en surdeigstarter og bakte mine første surdeigsbrød idag.
Har ikke smakt enda, men var ikke helt fornøyd med høyden på brødet.
Synes det lukter ganske sterkt av surdeigsstarteren. Skal det gjøre det , eller betyr det at den er ødelagt?

Reply
    Julianne - april 19, 2017

    Hei Tone! Så spennende :) Vær tålmodig med surdeigsbakingen, brødene blir bare bedre og bedre etterhvert som du blir bedre. Håper brødet var godt på smak og at magen din tålte det godt. Det er vanlig at surdeigsstartere lukter sterkt, men den skal ikke lukte vondt. Men selv om den lukter vondt, betyr det ikke at den er ødelagt – fortsett å mat den og bruk den i bakst, og følg med på hvordan den oppfører seg :) Lykke til!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x