FODMAPs i rips, multer, solbær og moreller

Nå som bærsesongen er i gang for fullt får jeg mange spørsmål om hvordan det står til med FODMAP-innholdet i en del bær som fremdeles ikke er testet for FODMAPs ved Monash University

Først og fremst, det fremdeles mange matvarer som ikke er testet for FODMAPs. Betyr det at vi skal la være å spise det?

Om du er i gang med selve lavFODMAP-dietten, så vil jeg anbefale deg å vente med det til du har gjennomført eliminasjon- og reintroduksjonfasen av dietten. Men når du er ferdig med dette, da er det bare å slå seg løs og teste matvarer som vi ikke kjenner FODMAP-innholdet i. 

Hvordan teste en matvare med ukjent FODMAP-innhold. 

Sørg for at resten av kostholdet ditt er lavFODMAP før du setter i gang. Test en matvare på samme måte som du reintroduserer FODMAP-grupper i reintroduksjonsfasen. Bruk tre sammenhengende dager og start med en liten mengde dag 1, øk mengden dag 2 om magen din er OK med testmengden dag 1. Øk deretter testmengden dag 3 om magen din er OK med testmengden dag 2. Om du opplever symptomer etter dag 1 eller 2, så stopper du testingen og du har fått et signal på at matvaren kan gi deg plager og bør unngås i store mengder. 

Ta mitt gratis nettkurs om lavFODMAP-dietten om du ønsker å lære mer om reintroduksjonsfasen av lavFODMAP-dietten! Meld deg på her :) 

Søte kirsebær eller moreller (foto: Bigstock)

FODMAPs i rips, multer, solbær og moreller

Rips og multer er ikke testet for FODMAPs. Det virker derimot som at mange med IBS tåler rips i moderate mengder. Det samme gjelder multer. Prøv deg derfor fram med en liten mengde i første omgang og vurder hvordan magen din tåler det.

Solbær er ikke testet for seg selv, men Monash University har testet et dansk solbærsyltetøy. Resutlatet ble høyFODMAP på grunn av høyt innhold av fruktaner. ​

Moreller. Jeg vet ikke hvorfor jeg ikke har googlet dette før, men en morelle er en søt kirsebær​. Kirsebær er sure. Hva slags type kirsebær som er testet ved Monash University vet jeg ikke, men kirsebær er altså testet som høyFODMAP (M, PS). Derfor er jeg rimelig sikker på at moreller også er høyFODMAP. De fleste av oss har kanskje opplevd å bli dårlige i magen etter litt for mange moreller i et jafs? DET kan i alle fall jeg skrive under på... :) 

Hva med deg, hvordan tåler din mage disse matvarene? :)

- Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x