Om IBS på Helsekontrollen på TV2 i morgen!

Hei! Det går litt tid mellom innleggene for tiden, og det er fordi jeg jobber igjen med et nytt prosjekt, nemlig et større online-kurs om lavFODMAP-dietten! Kurset lanseres 17. oktober - så følg med om du er interessert i å vite mer når det nærmer seg. Jeg vil også tipse deg om å bli med på mitt gratis-nettkurs om du ønsker å lære mer om IBS og lavFODMAP-dietten! Meld deg på her  :) 

Men tilbake til overskriften! I forrige uke stilte jeg opp til intervju med Helsekontrollen på TV2. De lagde en sak om irritabel tarm, og ønsket å snakke med noen som lever med disse plagene. Jeg valgte å stille opp fordi jeg vet at åpenhet kan hjelpe andre som sliter med slike mageplager, og tenkte dette var en mulighet for å spre det gode budskapet om FODMAP. Fokuset i saken var hvordan leve med IBS og på "konstant diett" for å holde magen i balanse. Det er ikke umulig at du kjenner deg igjen i noe av det jeg forteller i morgen :)  Jeg fikk dessverre ikke nevne FODMAP denne gangen, så det er jeg litt lei meg for (løsningsorientert som jeg er :P)

Så i morgen onsdag, kan du se innslaget kl. 20:00 på TV2! 

Jeg må innrømme at jeg er kjempespent, og vil egentlig grave meg ned til innslaget er ferdig. Jeg har ingen problemer med å være åpen om plagene mine, så lenge det kan hjelpe andre med mage- og tarmplager. Men å snakke om plagene med mennesker som ikke har problemer med magen – det er litt rart altså. Det gir meg fremdeles følelsen av å ikke bli helt forstått, være litt sær og vanskelig som ikke bare kan spise vanlig mat som folk flest. Det er nesten som å være tilbake på fastlegens kontor for 12 år siden :P 

Selv om jeg ikke tar meg selv så høytidelig og er rimelig åpen om mageplagene mine, så er det fremdeles liiitt ubehagelig å snakke om luft i magen, oppblåstheten og store problemer med å gå på do, at jeg kan få akutt behov når jeg er utenfor huset, og at jeg faktisk har kjøpt en kjole ved en feiltagelse i gravideavdelingen på H&M fordi den skjulte så godt den oppblåste magen. 

Oi, det hjalp gitt! Gruer meg litt mindre nå :)

Ha en fin kveld - jeg håper du titter innom helsekontrollen på TV2 i morgen. Fortell meg gjerne hva du synes... (vær litt grei da <3)

Julianne :) 

Click Here to Leave a Comment Below

Camilla Bergstrøm - september 28, 2016

Gleder meg til å se innslaget :)
Hva var grunnen til at du ikke fikk nevne FODMAP?
Merkelig at de vil snakke om problemet men ikke løsningen…

Reply
    Julianne - september 30, 2016

    Hei :) Det var nok selve lidelsen som var fokuset denne gangen – noe som var tydelig i innslaget. Jeg tror ikke det var til hjelp for noen. Tro meg, jeg fokuserte på FODMAP, men ble faktisk stoppet.. Sånn er det – mulig det er bedre TV å kun snakke om problemet! Kjekt at du fulgte med da, Camilla :)

    Reply
    Camilla Bergstrøm - september 30, 2016

    Klart jeg følger med :) Er kvitt 90% av IBS-plagene mine etter å ha fulgt FODMAP-dietten i 2 mnd. Med stor hjelp fra deg og bloggen din :) Er et godt stykke inn i eliminasjonsfasen nå. Takk for all inspirasjon og gode råd på veien!

    Reply
    Julianne - oktober 4, 2016

    :) Så fantastisk å høre! Stå på videre og lykke til med reintroduksjon når den tid kommer :D

    Reply
Mette - september 30, 2016

Hei! Skal forsøke å finne innslaget på nettet :) Du er modig som står frem! Jeg er fast leser av bloggen. Jeg dumpet innom siden din i dag for å finne ut av hvilket søtningsstoff jeg trygt kan bruke uten at magen min klikker helt. Vil du anbefale lønnesirup eller fibersirup fra funksjonell mat? Er fibersirup ok? Og er sukrin gold ok? Jeg spiser lavfodmap diett for tiden, men skjønner ikke hva det er som gir meg megamasse luft i magen. Jeg har til og med kuttet ut kaffe og spiser nesten null meieriprodukter. Isåfall velger jeg laktosefritt. Magen rumler så mye at jeg ikke tør sitte på lesesal for tiden, har du tips til hva jeg kan gjøre? Har du erfaring med enzymtabletter eller tabletter mot luft i magen?

Håper på svar!
Hilsen fortvilet student

Reply
    Julianne - oktober 4, 2016

    Hei Mette :) Takk for hyggelig kommentar! Det er hyggelig at du følger med <3

    Jeg vil anbefale lønnesirup framfor fibersirup fra Funksjonell Mat. Fibersirup inneholder mye FODMAPs og bør unngås. Vil du ha et kalorifritt alternativ, så kan du velge stevia, enten i pulverform, dråper eller suketter i te.

    Det er vanskelig å svare på hvorfor du fremdeles har mye luft i magen, da trenger jeg å vite mer om deg, dine rutiner og ditt kosthold. Det er ikke bare maten vi spiser som kan påvirke hvordan magen fungerer, og har man en periode med for eksempel mye stress så kan tarmen være mer sensitiv og reagere på selv mat med lite FODMAPs. Enzymer kan hjelpe tarmen å bryte ned mat, om kroppen har problemer med å produsere disse enzymene selv. Om du ønsker å teste det ut, så er det verdt et forsøk, men jeg har selv ingen erfaring med om slike tilskudd hjelper mot luft i magen. Men om du har god effekt av lavFODMAP, er det stor sannsynlighet for at rumlingen din vil gi seg etterhvert :) Stå på!

    Mvh Julianne :)

    Reply
    Mette - oktober 4, 2016

    Tusen takk for svar :) Jeg skal teste ut enzymtabletter også ser vi. Men er det slik å forstå at sukrin gold også har høy fodmaps? Blir ikke helt klok på dette med hvilke søtningsstoffer som er ok og ikke. Jeg bor i utlandet men kunne kanskje tenkt meg en konsultasjon hos deg, kan dette gjøres per skype? :)

    Mette

    Reply
    Julianne - oktober 5, 2016

    Hei :) Test det ut, og vurder hvordan det går :) Ja, eller sukrin Gold inneholder erytrithol som i utgangspunktet absorberes godt i tarmen, MEN det kan forstyrre fruktose-opptaket i tarmen, noe som kan gi plager. For å ikke komplisere det, anbefaler jeg de fleste å unngå Sukrin under selve lavFODMAP-dietten (eliminasjon- og reintroduksjon). Da er det bedre å bruke Stevia :)

    Ja, jeg driver kun med skype-konsultasjoner for tiden, så det er mulighet for det. Akkurat nå fokuserer jeg på mitt første online-kurs som tar studentene gjennom en omfattende kunnskapsdel om lavFODMAP-dietten og eliminasjon- og reintroduksjonsfasen av dietten. Dette er et 13-ukers kurs og lanseres 17. oktober. Kanskje det kan være noe for deg? Jeg må se litt hvordan det går framover, men sannsynligvis så åpner jeg opp for personlige konsultasjoner igjen fra begynnelsen av november. Send meg gjerne en mail på lyngstadernaering@gmail.com :)

    Julianne :)

    Reply
Ingunn - oktober 2, 2016

Jeg så programmet og ble egentlig skuffet. Ikke over deg, men hele opplegget. Følte meg skikkelig båssatt og enda flauere over å være kjip i matveien

Reply
    Julianne - oktober 4, 2016

    Hei Ingunn, jeg er enig med deg. Det var flaut av tv2 – dårlig journalistikk rett og slett. Hva var hensikten? Godt at folk glemmer fort, så får vi fortsette å snakke om IBS og hvordan det er å leve med plagene og jobbe for å øke forståelsen blant folk. Husk at du ikke er alene – vi er mange som har det som deg og vi velger å spise på denne måten fordi det motsatte er langt verre. Det må vi ikke glemme oppi det hele! Stå på! <3

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x