Pizzabunn av spelt og surdeig (lavFODMAP)

Pizza er noe av det aller beste jeg vet! Men for at magen ikke skal slå seg vrang, må den selvfølgelig lages magevennlig. Det finnes mange gode glutenfrie/lavFODMAP-pizzabunner der ute, men det er lite som slår varianten laget med spelt og surdeig. Altså - jeg er så glad for surdeig!

Om du tar en titt i listen over FODMAPs i matvarer, ser du at spelt er listet som høyFODMAP. Speltbrød laget med surdeig er derimot lavFODMAP inntil et par skiver per måltid. Dette er fordi surdeigsprosessen og den lange hevetiden reduserer FODMAP-innholdet i kornet, noe som gjør surdeigsbakst av spelt til et godt alternativ for oss som har en sensitiv mage. 

Hold deg oppdatert, last ned listen over FODMAPs i matvarer her.

Du kan spise mer enn bare surdeigsbrød av spelt, du kan bruke surdeigstarteren din til å gjøre annen bakst mer magevennlig også. For eksempel pizza! Denne oppskriften fant jeg hos tradisjonskost, og er helt super! Sett deigen på morgenen og la den heve til kvelden. Skal du lage god og magevennlig pizza trenger du bare planlegge litt ;)

Pizzabunn av spelt og surdeig

oppskriften gir: 2 store italienske pizzabunner (4-5 porsjoner) 
oppskriften er: lavFODMAP, laktosefri, melkefri (obs! spelt inneholder gluten)

Slik gjør du: Ha mel, salt og sukker i en bakebolle. Mål opp vann og rør ut surdeigsstareren i vannet. Ha vannet i deigen og kna deigen godt sammen i noen minutter. Sett deigen til heving i en plast- eller glassbolle og dekk til med plastfolie. La deigen hele i ca. 12 timer før du baker ut. Hvor mye den hever, avhenger av hvor mye piff det er i surdeigsstareren din, men som tradisjonskost sier - pizza blir det uansett :) 

Sett stekeovnen på 250 grader og la stekebrettet stå i ovnen og varme seg godt opp. Dette blir din "pizzastein". Del deigen i to og kjevl ut to pizzabunner på hver sitt bakepapir. Når ovnen er klar, tar du ut brettet og fører bakepapiret med den ene pizzabunnen over. Sett brettet i ovnen igjen og forstek pizzabunnen i 5 minutter. Gjør det samme med den andre pizzabunnen. Legg på ønsket fyll og stek videre i 15-20 minutter til fyllet er godt stekt og bunnen er sprø i kantene. Nytes umiddelbart :)

Tips: Om deigen er litt klissete etter heving, ha litt mild olje på kjevla isteden for store mengder mer speltmel. Da blir det mindre kliss, og du unngår å tilsette speltmel som fremdeles har en del FODMAPs. 

​Oppskrift på magevennlig pizzasaus finner du her. Jeg liker å tilsette én ss tomatpuré for en mer intens tomatsmak. Om du ønsker en "hvit pizza" kan du bruke crème fraîche om du vil. Crème fraîche har et naturlig lavt innhold av laktose og kan derfor brukes på lavFODMAP-diett :)

Håper det smaker! 

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Maria - desember 2, 2016

Hei Julianne:) fantastisk flott blogg, du gjør utrolig mye bra for ibs folk:) har du vurdert medisiner som feks Surmontil som kan hjelpe/gjøre alvorlig ibs mye bedre? Jeg kommer ikke helt i mål med kun lav fodmap, er fortsatt mye sliten, b12 mangel osv..

Reply
    Julianne - desember 5, 2016

    Hei Maria :) Takk for hyggelig kommentar! LavFODMAP hjelper mye, men det er sjeldent nok for alle. Selv ikke for meg! Jeg trenger blant annet rutiner som reduserer stress og støtter god fordøyelse i tillegg til å følge et FODMAP-redusert kosthold basert på rene råvarer. Jeg ville ha snakket med legen min angående surmontil, det har jeg dessverre ikke et forhold til selv eller i min praksis. Jeg ville i tillegg vurdert å få hjelp av noen til å se på kostholdet ditt, i tilfelle du ikke får i deg nok næringsstoffer gjennom maten du spiser. Stå på videre! Ønsker deg en fin kveld :) Julianne

    Reply
Caroline - desember 8, 2016

Må jeg lage surdeigsstarter selv eller kan det fås kjøpt? Tenkte å lage surdeigspizza i morgen men ser nå at det tar flere dager for å lage surdeigsstarter….

Reply
    Julianne - desember 8, 2016

    Hei :) Nei, du må ikke lage surdeigsstarter selv. Kjenner du noen som driver med surdeigsbakst så kan du få en starter av dem. Jeg vet at Handwerk surdeigsbakeri selger surdeigsstarter og Ekte Vare på Sagene i Oslo (de har i alle fall gjort det), men ellers vet jeg ikke om andre butikker som selger, dessverre.

    Reply
Elsa Steen - desember 12, 2016

Hei!
Takk for supre oppskrifter! Har bakt surdeideigsbrødet ditt fra boka med godt og velsmakende resultat. Nå lurer jeg på en ting: vet at noen bruker bare 1 heving. Blir
FODMAPen mer «spist opp» ved 2 hevinger enn ved bare 1? Ville jo vært lettvint med bare 1 heving, men vil ikke ta noen sjanser.
Elsa

Reply
    Julianne - desember 12, 2016

    Hei Elsa :) Så flott å høre at surdeigsbrødet faller i smak! Det er mange måter å bake med surdeig på, og du kan bruke kun én heving i romtemperatur. I romtemperatur er surdeigskulturen mer aktiv og bryter blant annet ned FODMAP raskere. Resultatet er ofte et surere brød i forhold til om du kaldhever i kjøleskap, men dette er rett og slett en smakssak. Prøv deg frem og fortell gjerne hvordan det går :) Julianne

    Reply
    Elsa - desember 12, 2016

    Takk for rask og nyttig svar!

    Reply
    Julianne - desember 12, 2016

    Bare hyggelig :)

    Reply
Ane - april 4, 2017

Hei, jeg har prøvd både surdeigsrundstykkene dine og pizzabunnen. De blir veldig gode :) Men jeg opplever deigen som veldig klissete, slik at rundstykkene flyter utover og blir mer polarbrødlignende. Og pizzabunnen har jeg ikke sjans til å kjevle ut, jeg bruker bare en slikkepott og drar den utover. Hva skyldes det? Har brukt akkurat lik mengde med vann som du har :)

mvh
Ane

Reply
    Julianne - april 7, 2017

    Hei Ane :) Så godt å høre at smaken er på plass! Jeg vet ikke hvorfor deigen din flyter ut, men det kan ha noe med malingsgraden av melet. Mel med mer fullkorn/fiber har en tendens til å trekke til seg mer vann og gjør deigen fastere. Prøv å ha i mindre vann neste gang, evt. mer mel om du synes deigen kjennes bløt. Det samme gjelder pizzabunnen. Jeg begynner alltid med 450 g mel og 3 dl vann, og sper evt. på med mel om deigen kjennes veldig bløt. Når jeg kjevler ut deigen har jeg den direkte på bakepapiret og bruker litt olje på kjevla. Da går det veldig bra! Lykke til :)

    Reply
kaja - april 7, 2017

Heia heia, du er så flink, og det er så motiverende å lese alt du skriver! :) livet for en matelsker trenger jo ikke bli kjipt på tross av mageplager!

Reply
    Julianne - april 9, 2017

    :D Takk, så gøy å høre! Jeg er helt enig :D Det handler om å se mulighetene og fokusere på alt man KAN spise – og det er jo så mye bra! Nyt påsken, Kaja :)

    Reply
A-H - juni 19, 2017

Er stor fan av oppskriften dine, faller alltid i smak og er enkle og følge :-)Har hevet meg på surdeigbaksten og nå og driver å prøve det ut. Skal teste denne pizzaen til middag i morgen tykt jeg. Skal jeg bruke kaldt etter fingervarmt vann å røre starteren ut i her?

Reply
    Julianne - juni 20, 2017

    Hei du! Så kjekt å høre :D Takk! Det har ikke så mye å si, det fungerer godt å bruke kaldt (trenger ikke være iskaldt) og fingervarmt. Håper pizzaen faller i smak :D

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x