10 strategier for en balansert mage i julen!

Julen nærmer seg, og jeg vet mange er bekymret for hvordan balansere magen oppi det hele. Mye julemat, stillesitting, besøk hos andre, småkaker og andre fristelser kan være nok til at den irritable tarmen trigges. Dette er jo oppskriften på en hyggelig høytid, men finnes det en måte å minimere mageplagene oppi det hele? 

​Ja, det mener jeg! 

Etter å ha slitt med magen i hele mitt voksne liv, har jeg kommet fram til noen strategier som virkelig fungerer når hverdagen blir utfordret.

Jeg vil gjerne dele disse med deg! 

Jeg har samlet mine beste strategier for å unngå mageplager i julen - spesielt nyttig for oss med irritabel tarm, men også nyttig for deg som har en tendens til å bli mye dårlig i magen akkurat i juletida! Strategiene handler ikke om hvilken mat du bør og ikke bør spise, men hvordan du kan legge forholdene til rette for at magen din skal oppføre seg. 

Få mine 10 strategier for å holde magen i balanse i julen gratis på mail!

Fyll inn navn og e-post i feltet under og sjekk din e-post. Pdf-filen kan lastes ned, printes ut og henges på veggen :)

Dette fungerer virkelig! (om du velger å ta dem i bruk, vel og merke :))

Ønsker deg en fredlig førjulstid <3

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Majken - desember 14, 2016

Hei! Har du tips til tilbehør til kalkun som er low foodmap? 😊

Reply
    Julianne - desember 16, 2016

    Hei Majken :) Jeg er ikke vant til å spise kalkun, så hva spiser du normalt sett til? :)

    Reply
    hilde - desember 20, 2016

    åt kalkun med søtpotetmos, stekte grønnsaker og hjemmelaget saus i helgen. knallgodt. trur søtpotet er lav foodmap så lenge en ikke spiser så store mengder men går fint an å lage potetmos av vanlige poteter eller ha stekte poteter ved siden av.

    Reply
    Julianne - desember 21, 2016

    Hei :) Så herlig, det høres veldig godt ut! Søtpotet er lavFODMAP inntil 70 gram per måltid, men høy i større mengder. Flott at du tålte det :)

    Reply
hilde - desember 19, 2016

Hei. Når en har Ibs. er det normalt at det som kommer ut av tarmen og magen endrer seg frå å gå frå hard, forstoppa og treig mage/avføring til laus/diare og treg mage etter å ha blitt dårlig av en middag og fått en infeksjon i magen? vet eg burde tatt slike prøver for å sjekket meg, men eg kvir meg så til å ta dei prøvene og har utsett det i fleire uke.

Reply
    Julianne - desember 21, 2016

    Hei Hilde! Ja, ved IBS er det vanlig at avføringen veksler mellom hard og løs – det er en del av diagnosen hos mange. Om du kjenner på at noe ikke er som det stemmer, ville jeg ha tatt kontakt med legen og høre hva han/hun har å si. Så tar du det derfra, Hilde!

    Reply
Anette - desember 21, 2016

Hei, sønnen min har nettop startet på lavFODMAP etter råd fra lege. Nå er avføringen ikke lenger løs, men han har veldig vondt i magen, nesten mer enn før. Er dette vanlig?

Reply
    Julianne - desember 21, 2016

    Hei! Ja, noen en opplever å bli verre i en liten periode før de blir bedre. Det er derimot ikke alle som responderer like godt på lavFODMAP-dietten, så det kan også være en årsak. Jeg anbefaler å prøve noen uker skikkelig, slik at dere får bekreftet dette. Skriv mat- og symptomdagbok som du kan ta med til legen/ernæringsfysiologen om dette ikke bedrer seg. Stå på videre, så håper jeg sønnen din opplever lindring :) Mvh Julianne

    Reply
    Anette - desember 22, 2016

    Tusen takk for svar! Blir jo litt fortvilet når barna har vondt. Vi håper det er en overgangsfase og at det blir bedre :-) God jul!

    Reply
    Julianne - desember 22, 2016

    Det forstår jeg veldig godt, Anette! Jeg håper det går over. God jul til deg og dine også :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x