Boller til fastelavn (lavFODMAP)

Jeg har tenkt urovekkende mye på boller denne uka. Søndag 27. februar er det jo fastelavn og det vil jeg feire med hygge og kremfylte boller! Mmm. Jeg gleder meg til å både lage og nyte en deilig, myk bolle med masse krem og syltetøy. For så å bli småkvalm - noe som er litt av sjarmen ;)

Jeg skal lage surdeigsboller av spelt. Å lage disse bollene krever litt planlegging, så for å få nystekte boller til ettermiddagen/kveld på søndag, starter jeg prosessen lørdagsmorgen. Jeg lover det er verdt ventetiden, for disse bollene er amaaaazing :)

Her kan du finne oppskriften på surdeigsboller av spelt

Har du ikke kommet i gang med surdeigsbakingen, kan jeg anbefale deg et annet mer lettvint alternativ - nemlig bollemiksen fra det glutenfrie verksted! Den er basert på lavFODMAP-ingredienser og er veldig gode. Disse er også glutenfrie, for deg som faktisk ikke tåler spelt. 

Kos deg med bakingen, så håper jeg å se mange bilder av magevennlig bakst på søndag! 

Enjoy :)

Julianne


Click Here to Leave a Comment Below

Else Sakshaug - februar 25, 2017

Hei, Julianne!
Takk for sist (Tårnåsen). En hyggelig og lærerik kveld.
Nå kom jeg på hva det var jeg skulle nevnt for deg da vi sto og pratet sammen etter foredraget.
Når det gjelder glutenfrie brødmikser, synes jeg at Regals glutenfrie grovbrødmiks er veldig god! Jeg pleier gjerne å bake to brød av gangen, og oppskriften er lett å følge.
Når jeg har tatt brødene ut av ovnen, lar jeg dem avkjøles i formene i 10 minutter før jeg tar dem ut av formene og lar dem bli helt kalle. Så legger jeg dem i plastposer til neste dag. Da skjærer jeg dem i skiver og pakker to og to inn i plastfilm og legger dem i fryseren. Så er det bare å ta ut en pakke av gangen, stille skivene i brødristeren og NYYYYTE «nystekte» brødskiver hver gang! NYYYDELIG!!!!

Fortsatt god dag.

Else Sakshaug

Reply
    Julianne - mars 1, 2017

    Hei Else :) Takk for sist! Det var veldig hyggelig å prate med deg :) Takk for tipset om grovbrødmiksen – jeg har selv prøvd det og det er ikke så verst :) Smart å fryse ned i porsjoner! Ha en nydelig dag du også! Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x