Første steg…

Er tiden inne nå, Julianne? Greier du å være litt mer personlig på bloggen igjen eller skal du fortsette å kun dele oppskrifter og forskningsbasert informasjon? Dette var ikke planen da du startet - du skulle dele dine erfaringer og være åpen om det å leve med IBS. Det var din oppgave. Årevis med mageplager skulle brukes til å hjelpe og inspirere andre som sliter med det samme. Du skulle dele oppturer og nedturer. Nå deler du kun oppskrifter. Ingen oppturer. Ingen nedturer. Hva skjedde?

​I september 2013 startet jeg denne bloggen. Jeg husker jeg tok alvorspraten med Terje, samboeren min: Jeg skal starte en ny blogg. Jeg skal kun fokusere på mage- og tarmplager og FODMAP. Jeg skal være åpen om egne plager, bryte tabuer og hjelpe andre som sliter med det samme - er du klar for det? (hehe)

Planen min var soleklar og jeg jobbet målrettet med å spre ordet om lavFODMAP-dietten for mageplagede nordmenn. Jeg hadde så mye på hjertet rundt dette og gikk virkelig all inn med hele meg. Jeg var heller ikke redd for å bruke humor om det “harde” livet jeg levde med mageplager. De få leserne jeg hadde, ga meg tilbakemelding på at de syntes det var godt å vite at de ikke var alene. Alle årene med mageplager var plutselig verdt det. Jeg kunne bruke mine erfaringer til å hjelpe andre og jeg synes det var helt greit å være “offentlig forstoppet”.

I 2014 skjedde det noe uventet, og det skjedde på kort tid. Jeg skulle skrive en bok! Jeg gikk fra å være IBS-pasient med ernæringsutdannelse, til å få rollen som en av Norges fremste eksperter på FODMAP. Dette var spennende, men førte med seg et enormt ansvar.

Alt som skjedde i ettertid var og er fremdeles et lite hardtarbeidende eventyr, det skal jeg ikke legge skjul på. Jeg tenker på alt jeg har opplevd de tre siste årene - ting jeg bare kunne drømme om! Jeg har fått gitt ut to bøker, hjulpet hundrevis av mennesker via kostveiledning, holdt foredrag på steder jeg aldri har vært før, møtt så mange fantastiske mennesker, laga mat med Wenche på God Morgen Norge, vært forsidepike i Hjemmet (hallo!) og reist til det store utland på konferanser alene for å bli enda bedre på det jeg brenner for. For en drøm!

Men… Medaljens bakside har vært en annen, og den har jeg i stor grad holdt for meg selv. Dette førte selvsagt med seg mye jobbing. Jeg sa ja til absolutt alt for å spre ordet om FODMAP, stilte opp til intervjuer og svarte på hundrevis av mail ukentlig. I tillegg følte jeg et enormt press på å være teoretisk korrekt i alt jeg foretok meg. Jeg følte meg som et leksikon som ikke hadde alle svarene, men som måtte jobbe som en helt for å finne dem.

Det tok ikke lang tid før jeg kjente det ble for mye for meg. Jeg var ofte veldig sliten og i perioder var jeg langt nede. I tillegg hadde jeg en mage som kranglet mye. Dette var tungt, for jeg av alle burde kunne ta vare på egen helse - og mest av alt ha en balansert mage.

Jeg vet ikke hvorfor det ble slik, men jeg valgte å ikke snakke så mye om dette. Jeg holdt masken og valgte å fortsette som før med tro på at det blir lettere på sikt. Etter over to år med hardkjør, innser jeg at dette var en optimistisk tankegang fra Lyngstad - som fram til nå har vært centimeter unna veggen flere ganger.

Magen ble heller ikke bedre, selv om jeg i teorien gjorde alt riktig. Jeg har skammet meg veldig for dette. Litt fordi jeg burde ha kontroll, men mest av alt fordi jeg ikke var modig nok til å dele nedturen med dere. Det er ikke riktig av meg å kun dele de gode dagene - det gir et feil bilde av hvordan det er å leve med IBS. 

Det ble med andre ord ikke gøy lenger. Jeg føler jeg mistet meg selv mer og mer oppi det hele. Jeg har vært i tvil om det er dette jeg skal fortsette med eller om det er på tide å skaffe seg en “vanlig jobb”. Både for egen del og for kjæresten, familien og venner som stadig må forholde seg til at jeg stadig knekker. Jeg har skapt en jobb som jeg ikke klarer legge fra meg. Jeg lever selv med IBS og jobber for å hjelpe andre som sliter med det samme. Det er en veldig personlig jobb, noe som er min fordel - men også en bakdel.

Nå tar jeg en dag om gangen og jobber med å finne meg selv igjen, både fysisk og psykisk. Jeg trener hver dag, spiser bra og legger inn mer hvile i hverdagen. Nå er målet å finne en sunn balanse mellom jobb og fritid for å kunne ha det bedre. 

Jeg håper du nå forstår at det er en grunn til at jeg forsvinner litt i perioder, og at jeg kanskje ikke har svart deg på mail eller i andre sosiale kanaler. Jeg setter så stor pris på alle henvendelser, kommentarer og gode ord at du aner ikke. Det er til syvende og sist du som motiverer og meg til å fortsette.

Nå går det bedre, og jeg kommer sterkere tilbake. Det er ikke enkelt, men første steg for meg er å være mer åpen. Jeg håper jeg fikk det til med dette innlegget. 

Takk for at du leste <3

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Veronica - mars 6, 2017

👍

Reply
Line - mars 6, 2017

Hei! Stå på! Veldig glad for alle gangene du har svart meg på spørsmål, men det er over all forventning egentlig 😊 Håper du finner ut av ting 🍀

Reply
Sigrid - mars 6, 2017

Ta vare på fæ sjøl, det e d viktigste!!
Leve med en ME-diagnose og veit alt om koss d e å vær heilt tom! Lytt t kroppens signal😊
God bedring💜

Reply
Stella - mars 6, 2017

Viktig at du viser at det ikke er en Quick-fix vei til noe! Alt krever balanse – også for hun som baner veien for oss andre! Beundrer at du orker være åpen, at du innrømmer behov for hvile og tilbaketrekking og ikke minst hvor viktig det er med egenpleie hvis du skal være for andre!

Reply
Amalie - mars 6, 2017

Veldig flott du er så åpen og ærlig :) bra du er på bedringens vei så du blir å fortsette :)
Pass på deg selv….
Æ liker å følge deg rundt på sosiale medier og har dine fine bøker :)
Ha en fin dag.

Reply
Ragnhild - mars 6, 2017

Hei Julianne! Jeg kjenner meg bare så godt igjen i det du beskriver. IBS handler ikke bare om mat, det handler om hvordan man generelt har det, og hvilke valg man gjør i hverdagen. For mange, eller for store oppgaver på en gang trigger IBS. Jeg vil takke deg for mye god informasjon om FODMAP, og for det arbeidet du har gjort og gjør for alle oss som er sårbare for å ha en trøblete mage. Jeg takker deg også for å være modig nok til nå å være åpen omkring egne erfaringer. Det er til støtte og hjelp for de av oss som følger deg, men nå håper jeg at du også finner litt støtte i det å få tilbakemelding om at vi faktisk er flere i samme båt. Det er vanskelig å «se seg selv», og sette egne begrensninger, spesielt når man har et stort engasjement og brenner for en god sak. Men det er likeså viktig å aldri glemme og søke balanse i alt vi foretar oss, da holder vi oss ved best mulig helse. Ønsker deg bare all lykke til videre! Og om du må ta pauser underveis unner jeg deg det – virkelig! Ingen er vi vel supermennesker som tåler og holder ut alt, alltid. Ta godt vare på deg selv, jeg følger gjerne ditt arbeide videre:))

Reply
    Julianne - mars 7, 2017

    Hei Ragnhild! Tusen takk for gode ord. Dette vet jeg så godt, og noe jeg fokuserer mye på når jeg jobber med andre IBS-pasienter. Det er ikke enkelt å prioritere seg selv, og man tror alltid at man tåler mer enn man faktisk gjør. Spesielt når man sammenligner seg med friske mennesker – noe jeg til stadighet gjør. Det er ufattelig stor støtte i tilbakemeldingene jeg får fra dere – åh, fy søren så heldig jeg er som har så fine folk rundt meg <3 Stå på videre, Ragnhild! Klem

    Reply
Benedicte - mars 6, 2017

Kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver her. Tøft av deg! Stå på, du gjør en fantastisk bra jobb for meg og mange andre, glem ikke det!❤👍👏 Ønsker deg en fin kveld😘

Reply
Trine Merete Lorentzen - mars 6, 2017

Kjære Julianne! Takk for at du deler. Det skal styrke til å vise svakhet ❤ ta no godt vare på deg selv i ditt eget tempo. Du har delt så mye kunnskap og oppmuntrende ord med oss her «ute». Gitt håp og en bedre hverdag for mange. Nå er det din tur til å ta vare på deg. Riktig god bedring ønsker jeg deg. Hilsen Trine fra Årømyran i Molde. 😊

Reply
Irene - mars 6, 2017

Takk for alle gode tips og erfaringer du deler, og som du skriver her- har jeg også merket, stress plager magen nesten mer enn høy fodmaps..
Ta vare på deg selv, man må være frisk for å hjelpe andre!
God klem til deg!

Reply
Berit Johansen - mars 6, 2017

Det har jeg full forståelse for. Du må huske å ta vare på deg selv. Klem❤

Reply
mari røhme - mars 6, 2017

Takk for at du deler dette med oss Julianne. Vi er alle mennesker med ulike behov.

Reply
Silja - mars 6, 2017

💙

Reply
Trude Humblen - mars 6, 2017

Hei Julianne! Trist å lese at du ikke har hatt det greit, men jammen bra at du deler med oss! Det er ikke lett for noen med kroniske sykdommer å finne balansen i livet, hele tiden! Det er for meg hardt arbeid hver dag! Når viljen&iveren blir sterkere enn fornuften og kroppen nesten ikke klarer mer….. da gjelder det å tenke seg om. Ta vare på deg selv!

Reply
Isabel - mars 6, 2017

Du er et nydelig menneske, innerst til ytterst! :* susser og gode tanker fra Bergensdama som har savn i hjertet etter Julianne! Ønsker deg masse gode tider fremover

Reply
Hanne - mars 6, 2017

Takk for at du deler dette, jeg heier på deg ! Jeg har selv store problemer med magen og har funnet ut at veldig mye er knyttet opp til stress. Det er vanskelig å akseptere dette, en vil jo være på topp. Men en har bare en helse og det er viktig å ta vare på seg selv. Takk for at du deler, lykke til ☺

Reply
Line - mars 6, 2017

Tusen takk for at du deler dette. Det er veldig modig av deg, og jeg tror vi alle forstår. Stress påvirker jo IBS som vi alle vet, så ta vare på deg selv før du tar vare på alle andre!

Du har for min del vært en reddende engel, det var masse informasjon på Engelsk, men mye virket også forvirrende og useriøst, mens du var en trygg havn med en bakgrunn og åpen holdning som gjorde at jeg stolte på deg, og jeg har ikke angret et sekund! Boka di, Godt for Magen, har vært en av de beste kildene jeg har funnet. Med mange gode oppskrifter og nyttig informasjon har det blitt lettere for meg å leve med IBS og være åpen om det, og det har gjort hverdagen min mye lettere. Jeg setter stor pris på alt arbeidet du gjør for å spre åpenhet og informasjon om FODMAPs og IBS, og jeg håper virkelig plagene dine blir bedre igjen.

Stress ned, slapp av og nyt livet litt! God bedring! ❤

Reply
Hilde Schou - mars 6, 2017

Jeg har stor glede av bloggen din.
Aøle tips,matvarer,oppskrifter osv:)
Har mange utfordringer med cølaki,IBS og ME..og i de dårligste periodene er det vanskelig å lage muddag2. Men har byttet ut alt i skap til lav fod matvarer,og som oftest går det i grøt og bokhvetepannekaker:)
Du er en stor inspirasjon,jeg er veldig glad jeg fant bloggen din 😊

Reply
Inger Margrethe - mars 7, 2017

Forstår veldig godt hvordan du har det. Jeg syns det har vært utrolig alt du har fått til samtidig som du har IBS. Ønsker deg alt godt og ta vare på deg selv😄

Reply
Cecilie - mars 7, 2017

Du har en stjerne hos oss som endelig har fått en åpenbaring gjennom din informasjon. Og selv helter trenger pauser.
Selv om man følger oppskrifter, så kan kroppen reagere som den vil i ulike perioder. Ikke alltid enkelt å kontrollere.
Tror ikke utenforstående kan forstå alt. Jeg har tatt feil og trodd jeg hadde vanlig vondt i magen når jeg både hadde rier og blindtarmbetennelse. Så er det noen som forstår deg, så er det vi IBS’ere.
Ta vare på deg selv og kom tilbake når du er klar for det 😊

Reply
Anita Hjertviksten Lindland - mars 7, 2017

Hei Julianne

Min respekt for deg steg akkurat mange hakk. Jeg klarer ikke å kjøpe mennesker som selger en plettfri fasade, selv om de har aldri så mange relevante og gode fakta å komme med. Akkurat nå gjorde du deg selv menneskelig, og dermed mulig å sammenligne seg med. Tusen takk for at du turde å lete frem den Julianne du var da du startet. Jeg fortsetter å følge deg, og lese alle de gode tipsene du bringer. Stor klem❣️

Reply
    Julianne - mars 7, 2017

    Takk, Anita <3 Det var utrolig godt å lese. Puh.. føler meg 10 kg lettere nå - dette har bremset meg altfor mye. Klem til deg <3

    Reply
Monica - mars 7, 2017

Takk for at deler dette, Julianne! Eg veit akkurat kva du går gjennom, då eg sjølv har møtt veggen ganske kraftig i haust. Å jobbe innen ernæring er ingen lett jobb då man konstant strebar etter å få meir kunnskap for å kunne hjelpe alle kundar og andre rundt seg. Husk å fokuser på å gjere ting som gir deg energi, og ikkje la energigryta gå tom pga der er for mange energitappande aspekt i livet ditt. Lykke til vidare, Julianne! Du er superflink! Husk det 😉

Reply
Monica - mars 7, 2017

Kjære søte, sterke, flotte, ambisiøse og nære Julianne! Så godt å høre at du faktisk lytter til din etterhvert så erfarne kropp. Viktig budskap du deler og jeg heier på deg uansett jeg – men viktigst av alt er å ta vare på seg selv og sine kjæreste – på den måten takler en opp- og nedturer enda bedre og kommer sterkere ut av det for hver gang. «Roe reka» som vi jo har snakket sammen om nesten hver gang vi møtes er viktig, veldig viktig. Sender deg en superklemklemx5 <3 Monica

Reply
    Julianne - mars 7, 2017

    Heheh <3 Nå lo jeg godt, Monica! Tusen takk. Reka må roes i likhet med hamsteret i hodet... :) Stor klem til deg <3 <3 <3

    Reply
Hilde - mars 7, 2017

Skjønner deg kjempe godt og synes det er bra du er open selv om det ikke er lett å være open om slike ting. I første øyekast på bildet før jeg leste innlegget trodde jeg at du skulle fortelle at du vente en liten som låg inne i magen din. Viktig å ta vare på seg og prioritere helsen. Håper du ikke ender opp med å bytte jobb og at du klarer å finne en balanse mellom jobb, helse og privatliv. Jeg strever forsatt etter 4 år med å få i sjakk ibs plagene mine og prøver å få en normal hverdag. Ta vare på deg selv. God klem og støtte fra meg

Reply
    Julianne - mars 7, 2017

    Takk, Hilde <3 Stå på du også. Vi finner balansen etterhvert, selv om det er en vei dit :) Klem til deg!

    Reply
Randi Høydahl - mars 7, 2017

Takk for åpenheten din!
Jeg sitter igjen med ett spørsmål som jeg har stilt meg selv og mange rundt meg i mange år: hvorfor er vi kvinner (og sikkert noen menn) så dårlige på å ta signalene som kroppen så tydelig gir oss informasjon om? Mange av oss er eller har en bakgrunn som «hjelpere» for andre, men i den prosessen er det veldig fort gjort å at vi selv blir et redskap uten egne behov fordi vi ønsker så sterk å gjøre livet lettere for andre.
Jeg ønsker deg lykke til videre! Om det kan være noen trøst så har jeg hatt god hjelp av din kunnskap 🤗
Vennlig hilsen Randi

Reply
Inger-Anne Eikeland Vedå - mars 7, 2017

Så bra at du har tatt det første steget inn i resten av ditt liv, med hodet, hjertet og magen som passasjer! Syns det er flott at du er åpen og deler, både for din skyld og for oss andre. Til syvende og sist er vi bare små mennesker. Vi trenger mat, hvile og nærhet til oss selv og andre. Jeg håper du vil finne styrke og glede til å forsette, og finne balansen som skal til for at du skal klare å jobbe videre med det du brenner for. Alt godt!

Reply
Harriet - mars 7, 2017

Takk for at du har hjulpet meg så mange ganger.Lykke til med å finne ut av hvordan du kan bruke din glimrende kompetanse og ta vare på deg selv💞

Reply
Lisbeth Sandven - mars 7, 2017

Takk for at du deler så åpent og ærlig! Jeg tror veldig mange av oss deler erfaringene med en mage som gjør at dagene svinger. Men du har hjulpet og hjelper med dine råd og oppskrifter! Det er stadig din bok jeg henter frem. Jeg håper du klarer å ta vare på deg selv og finne en god balanse fremover! Så blir vi enda mer takknemlige når du er på nett. God bedring og lykke til!!!!

Reply
Andrea - mars 7, 2017

❤️

Reply
Renate - mars 8, 2017

Jeg er en helt fersk følger, og beundrer deg veldig for også være så ærlig om nedturene. Ønsker deg all mulig lykke til og gleder meg til å lære mer om IBS, FODMAP, dine erfaringer og råd. All mulig varme og klem herfra <3

Reply
    Julianne - mars 9, 2017

    Tusen takk, Renate. Så hyggelig at du følger med <3 Kos deg med bloggens oppskrifter og informasjon, så lover jeg mer spennende framover :) Gleder meg! Klem til deg :)

    Reply
Gunn Bråten - mars 8, 2017

Hei Julianne! Takk for at du deler dette! Ett av mine barn måtte ty til medisinering igjen etter en uke uten, og det var en enorm nedtur som gjorde at jeg begynte å tvile på hele FODMAP dietten, som skulle være vår store redning og få ungene av medisiner etter alt for mange år med IBS-C. Men ut ifra din erfaring forstår jeg nå at plagene kan komme og gå,selv om følger dietten strengt. Ergo kan jeg gi den en sjanse til og litt mer tid til å virke. Jeg vil også takke deg for bøkene, gratis kurset, epostene og ikke minst den oppdaterte lista over matvarer. Den, sammen med de fantastiske produktene fra Det glutenfrie verksted gjør at det oppleves ganske uproblematisk å følge dietten, også når det er barn som skal spise maten som ikke er like gira på solsikkefrø og gresskarkjerner som hjemmelaget müsli til frokost :-) Ta vare på deg selv også håper jeg du fortsetter å dele, om enn i et omfang og en mengde som ikke går utover deg selv.

Reply
    Julianne - mars 9, 2017

    Hei Gunn, takk for at du deler du også! Ja, kosthold spiller en rolle ved IBS, men det er så mye mer som kan påvirke fordøyelsen vår – det er det viktig å ikke glemme. Takk for gode ord, det varmer :) God bedring til barnet ditt, jeg håper dere finner en løsning som fungerer i lengden. Vær tålmodig med FODMAP og husk at fiber/væske/bevegelse også er viktig ved IBS-C. Det er ingen nedtur å ty til hjelpemidler når det går for lang tid mellom – det er mye bedre enn å gå enda lenger uten. Stå på! Hilsen Julianne :)

    Reply
Lisa - mars 11, 2017

Hei Julianne!
Jeg har skrevet inn til deg før, for et par år siden og du postet det her på bloggen. Ville bare si takk igjen og prøve å kanskje gi noe tilbake til deg. I den nye boken din nevner du at IBS ofte blir refferert til som «flink pike» sykdommen på folkemunne. Dette traff meg ganske hardt og etter 3 år med IBS følte jeg det var rart at jeg ikke hadde koblet dette selv. Uansett – ville dele mine to beste tips mot å aldri føle seg god nok her, til deg og alle andre som skulle kunne trenge det. Brené Brown har en Ted Talk om sårbarhet. Se den. Hun har også skrevet en bok med navn «Dearing Greatly». Her går hun litt nøyere inn på problematikken rundt å aldri føle at man strekker til, hvorfor det kanskje er sånn og hva man kan gjøre med det. Den har ikke bare gjort hverdagen og psyken min bedre, men også IBSen, da alt henger sammen. Alle gode ønsker og store klemmer!

Reply
    Julianne - mars 21, 2017

    Hei Lisa <3 Takk for gode ord og gode tips om Brene Brown. Nå har jeg sett TED-talken og kjenner det traff og tror jeg skal skaffe meg boken hennes også. Takk! God klem til deg!

    Reply
Ida Seim Jakobsen - mars 20, 2017

Hei Julianne,
Jeg har tenkt på deg så mange ganger etter jeg leste innlegget første gang, men har ikke fått skrevet til deg før nå! For en flott og ærlig artikkel. Setter utrolig stor pris på at du tør å være så modig og skrive hvordan du har det. Det er ingen som forventer at du skal være mester i å håndtere IBS selv om du kan utrolig mye om det og gjør ditt beste for å lære opp oss andre også :) Det er tvert i mot beroligende å høre at «eksperter» også kan ha opp- og nedturer, for det er jo det vi alle opplever, uansett hvor flinke vi er til å følge hva vi tror er best. Heier på deg, og gleder meg til å lære mer av deg. Ønsker deg alt godt og håper du har en fin ferie! Stor klem fra Ida :)

Reply
lisbeth - mars 24, 2017

Vet du – det var nettopp DIN blogg og dine bøker som fikk MIN mage i balanse som igjen ga meg en MYE bedre hverdag både fysisk og mentalt! Hjertelig takk! :) jeg er nå ute på en liten «bærtur i kostholdet» igjen og valgte derfor å kikke innom bloggen din for å finne tilbake til balansen i kostholdet mitt :) så leser jeg at DU også har hatt deg en «bærtur» ;( vel, det er jo slikt som skjer, vi alle snubler innimellom. Men det er vel HER det spennendes begynner, om vi velger å gå samme vei som før eller om vi søker en ny vei, siden den forrige ikke funka… :) Uansett hvilken vei du velger å gå håper jeg du tar deg tid til å finne DIN vei med hvile, mat og aktivitet:) Jeg er iallfall veldig glad du har delt din kunnskap og erfaring for DET har vært og ER veldig viktig for min hverdag! Du inspirerer i fleng! Masse lykke til videre, dette blir bra ass!:)

Reply
Rita Johansen - april 2, 2017

Hei! Min sønn har nå prøvd Fodmap i ca 3 uker. Hvor lang tid tar det før man bør merke bedring?

Reply
    Julianne - april 2, 2017

    Hei Rita! Det varierer. Min erfaring er at noen opplever forbedring etter noen dager, mens andre trenger et par uker før magen responderer. Ikke alle har effekt av lavFODMAP-dietten (3 av 10), så vurder om han kan stramme ytterligere inn på FODMAPs en ukes tid og se om det hjelper. Eventuelt om han skal gjeninnføre mat med FODMAPs igjen for å se hvordan det går. Er det ingen forverring ved gjeninnføring, er det ingen vits i å kutte mat med FODMAPs. Vurder om det kan være noe annet som trigger plagene hans. Lykke til!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x