Påskegodt (lavFODMAP)

Er du klar for litt påskeferie? Det er jeg! I år reiser jeg hjem til Molde. Satser på avslapping, god mat, tullprat og yatzy med familien og kreativ hjemmetrening i hagen :) 

Under fjorårets påske spilte ikke min mage på lag. Jeg var midt i et vendepunkt i livet hvor jeg bestemte meg for å slutte på klinikken jeg jobbet og starte 100 % for meg selv. Det var en vanskelig tid som gjorde magen ekstra sensitiv. Med mål om å gi magen fred og boikotte dagligvarekjedenes priskrig på smågodt, bestemte jeg meg for å lage magevennlig snop den påsken. Det vil jeg i stor grad gjøre i år også, for det var virkelig suksess. Må nok lage litt ekstra i år, for det var noen luringer i familien som snek til seg biter av "mitt snop" ;)

PEANUT BUTTER CUPS

Jeg har forelsket meg helt i peanut butter cups! Jeg har funnet ut at de smaker best rett fra fryseren (ja, der oppbevarer jeg dem hehe) og rett i munnen. La sjokoladen og peanøttsmøret smelte sammen på tunga og nyt smakene. MMmm! 

Oppskriften finner du her! 

​COCO CRUNCH KULER

Så har vi favoritt nummer to, coco crunch kuler! Det som gjør disse ekstra gode er spiret bokhvete. Det må du på helsekost for å få tak i, men det er absolutt verdt den ekstra innsatsen. Har du ikke spiret bokhvete, kan du finhakke nøtter og tilsette :)

Oppskriften finner du her! 

​BOUNTY

Bounty kan også lages hjemme! Du trenger få ingredienser og du lager dem på relativt kort tid. Smaker ypperlig til en kopp med kaffe ;)

Oppskriften finner du her! 

CHIAKULER

En god gammel klassiker fra Lyngstad Ernæring er jo chiakulene! De kan vi ikke komme foruten. Dette er fiberrikt snadder som egner seg som snop, søtt til kaffen eller på lange turer når du trenger litt energi. 

Oppskriften finner du her! 

Håper du fant noe som fristet! Ha ei nydelig helg <3 

Julianne :)​

Click Here to Leave a Comment Below

Silje Rosenborg - april 11, 2017

Heisann!

Siden høye FODMAP´s er vanskeligere for tarmen å absorbere opp enn lave FODMAP´s, vil det da også kunne hindre andre lave FODMAP´s å bli absorbert opp av tarmen ved høyt inntak av høye FODMAPs?
Grunnen til at jeg spør om dette er rett og slett fordi jeg har lenge falt under kategorien som har spist fiberrikt og sunt, men likevel slitt med hyppige dobesøk, utmattelse i perioder, mye luft og magesmerter, større foodbaby utover dagen. Jeg har lenge slitt med å legge på meg i muskelmasse selv om treningen har vært på plass og kostholdet har vært på plass.
Jeg har fulgt din oversikt over FODMAPs de siste to ukene og merker stor forbedring allerede. Dette etter anbefalinger fra Ullevål da jeg er på utredning for magebesværet mitt.

Reply
    Julianne - april 16, 2017

    Hei Silje :) Flott å høre at du opplever forbedringer! Godt spørsmål, det kommer nok veldig an på. Har du mye løs mage når du spiser mat med mye FODMAPs kan dette påvirke hvor godt tarmen din tar opp næring fra maten du spiser – naturlig nok siden maten går for raskt gjennom systemet. Vi får håpe du får mer overskudd etterhvert som fordøyelsen din fungerer bedre. Stå på! Lykke til :) Mvh Julianne

    Reply
hilde - april 17, 2017

Hei. Har du noe kjennskap til kosttilskuddet laktase,(som hjelper mot nedbryting av laktose) som en får kjøpt på apoteket? Tok en slik tablett i forbindelse med då eg måtte ete mat med laktose i og det gjekk også då eg fekk lyst på en vanlig is. Er det vanlig at når en går fra vanlig melk til laktosefri melk at en kan bli forstoppet og treg i magen den første uka om en har vært plaget med diare/løs mage før? Om eg blir dårlig av noe eg eter, så merker eg det ikkje før dagen etter.

Reply
    Julianne - april 19, 2017

    Hei du! Ja, laktasetabletter er et fint tilskudd ved laktoseintoleranse. Om laktose har bidratt til å gi deg plager som diaré og løs mage, er det naturlig at plagene avtar når du kutter det ut. Sørg for å få i deg nok fiber og væske for å få fart på magen igjen :) Mvh Julianne

    Reply
Eline - april 18, 2017

Hei! :-)

Jeg har et par spørsmål.

1. Jeg vet at øl er ok på lavfodmap-diett fordi kornet omgjøres til alkohol i gjæringsprosessen. Men hva da med alkoholfri øl, for eksempel Munkholm? Er det lavfodmap? Jeg har forsøkt å drikke alkoholfritt i det siste, men merker at magen reagerer litt annerledes på det. Vanlig øl har jeg derimot aldri noe problem med.

2. Jeg har nettopp kjøpt en ny vegetarfarse på butikken fra Vivera, er denne lavfodmap? Ingredienser: 93% rehydrert SOYAPROTEIN, smaksstoffer, krydderekstrakt, BYGGMALTEKSTRAKT

Reply
    Julianne - april 19, 2017

    Hei Eline! Når det kommer til alkoholholdig drikke tar vi hensyn til både FODMAP-innholdet og alkohol. Alkohol i seg selv kan trigge plager, så derfor anbefales ikke øl og vin i store mengder. Alkoholfritt øl er ikke testet, men jeg antar at det vil tolereres bedre. Prøv deg frem og vurder hvordan din mage tåler det.

    Vegetarfarsen ser ikke så verst ut. Både soyaprotein og byggmaltekstrakt er OK på lavFODMAP-diett.

    Reply
    Hilde - april 19, 2017

    Får nok i meg alt for lite vann, lite fiber og går alt for lenge mellom måltida. Men blir nok lettere å få magen i sjakk etter eg har flytta inn i ei ny leilighet med helt nytt og bedre kjøkken. 6 uker igjen til eg begynner å pakke og eg teller ned dagene:)

    Reply
    Julianne - april 20, 2017

    Det høres herlig ut! Alltid godt med en «ny start» :) Lykke til med flyttingen!

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x