Basilikumpesto (lavFODMAP)

Basilikumpesto er SÅ godt! Godt til middag, men enda bedre på en nybakt skive surdeigsbrød av spelt med hvitost og saftige tomatskiver. Yum, en ny favoritt! 

Både friske og tørkede urter bidrar med næring for de gode tarmbakteriene, så denne kan med fordel inkluderes om du – som meg, har som mål om å styrke tarmfloraen din. Her er det fytokjemikaliene i planten som byr på godsakene! Sørg også for at du bruker en kaldpresset olivenolje av god kvalitet, så får du med deg masse gode plantestoffer derfra også :)

Basilikumpesto 

Oppskriften gir et lite glass
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri, laktosefri og kan lages melkefri om du dropper parmesan 

Dette trenger du

  • ​blader fra en basilikumplante
  • 50 g pinjekjerner
  • 30 g revet parmesan
  • 1/2 – 1 dl olivenolje eller hvitløksinfusert olje
  • salt og pepper
  • en skvis sitron 

Slik gjør du: Kjør basilikum, pinjekjerner, parmesan og olje i en food prosessor. Tilsett mer olje om pestoen virker tykk. Smak til med salt, pepper og en skvis sitron. Oppbevares i et tett glass i kjøleskapet og nytes innen noen dager. 

Tips! 
Jeg fikk et godt tips av Maria via snapchat (juliannesfodmap) om å tilsette tørket ramsløk for mer smak av hvitløk. Verdt å prøve :)

Ha en nydelig dag :) 

– Julianne 

Click Here to Leave a Comment Below

Nina - september 5, 2017

Basilikumpesto er også min favoritt. Veldig anvendelig.
Har du prøvd å riste pinjekjernene før de has i blenderen? Lærte det av Jamie Oliver for mange år siden – det blir helt himmelsk godt :-)
Hilsen Nina

Reply
    Julianne - september 5, 2017

    Hei Nina :) Takk for tips, det tror jeg virkelig gjør susen! Jeg lurer på om pinjekjernene jeg kjøpte på Rema 1000 var ferdig ristet. Uansett, neste gang skal jeg riste dem etter ditt tips! :)

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x