Tips til retter med resistent stivelse

Etter forrige innlegg, spurte jeg dere både her på bloggen og på Facebook etter tips til hva man kan bruke kalde, kokte poteter og kald avkjølt ris til. Jeg fikk så mange gode tips, at jeg må dele dem her på bloggen! 

  • ​Kald potetsalat, som f.eks denne
  • Spansk tortilla (potetomelett) - bør nytes avkjølt for den resistente stivelsen
  • Rissalat med kald, kokt ris med masse magevennlige grønnsaker! 
  • Pesto-potetsalat: Kalde poteter, pesto og litt god olivenolje, salt og pepper. Perfekt til kylling, laks og svin.
  •  Stekt ris med egg (eggeris) - bør med fordel nytes avkjølt for den resistente stivelsen. Ypperlig i matpakka! 
  • Kalde, kokte poteter i pai med bacon, grønnsaker eller kylling. Bør nytes kald for den resistente stivelsen, men kald pai er jo bare NAM! 
  • Sushi inneholder mye avkjølt, kokt ris 
  • Appelsinris: Kald kokt ris blandes med laktosefri krem, appelsin, sukker og vanilje. 
  • Potetsalat: Kokte poteter i terninger, vårløk, rista solsikkekjerner, hell over litt olivenolje og soyasaus, smak til med pepper og evt. litt salt. Dryss over frisk hakka basilikum og evt oliven liker du det. Skikkelig snadder!
  • Lag en Dosai, tynn pannekake med potet og urtefyll! Bruk sennepsfrø og ingefær i miksen! Dosai lages av bløtlagt ris og linser (f.eks uri dal som er lavFODMAP) se f.eks denne oppskriften
  • Potetlefse/lompe, mos kokte poteter tilsett f.eks bokhvetemel eller speltmel, litt krydder, stek på tørr panne , server med salat og pålegg, eller til taco. 
  • Gnocchi. Bruk da glutenfritt mel eller speltmel om du tåler det. Bør nytes kalde eller svakt oppvarmet for mest mulig resistent stivelse. 
  • Kalde kokte poteter moses med gaffel. Tilsett krydder/urter man liker. Stekes som en slags røsti. Bruk gjerne egg som bindemiddel. Kan også raspe ost oppå disse «kakene». Små baconbiter eller litt klippfiskrester til blir knall. Passer til mange retter. Også vegetarisk.
  • Kokt ris og tyttebærsyltetøy med vaniljesukker og laktoseredusert melk. 
  • Kald ris, tunfisk i olje/vann, oliven, og masse grønnsaker, evt. litt hvitvinseddik. 
  • Poteter med Ajvar og rømme. Gjerne små snadderpoteter som perlepotet. Bruker Mamas Ajvar som kun inneholder paprika, aubergine, solsikkeolje og havsalt. Mild type uten chili som bare er helt fantastisk god. Litt laktosefri lettrømme og en salat med feks fetaost i tillegg: nam nam! 

Les mer om resistent stivelse her!

Tusen takk til Jorun, Ingvild, Maria, Marit, Christine, Inger Johanne, Trude, Lisa, Randi, Xena, Birte, Camilla, Mette, Anne-Hilse, Mia, Benedicte, Tone, Linda Mari, Gunn, Bertha og Nina for supre tips på Facebook! 

Jeg er kjempeinspirert og vil lage alt! Disse to ukene har gått altfor fort, og dietten skal egentlig avsluttes i morgen. Det har som sagt vært travelt for meg disse ukene, og jeg har ikke fått ekspreimentert like mye på kjøkkenet som jeg ønsket. Jeg vil derfor utvide dietten med en uke, slik at jeg kan dele litt mer med dere ;)

Et tips jeg tok i bruk med en gang, var å lage rissalat! Jeg tok den med i bilen på vei til foredraget i Arendal på torsdag. Denne bestod av avkjølt, kokt fullkornsris, agurk, tomat, paprika, vårløk, baby leaf salat, radicchio rosso salat (den lilla) og granateplekjerner (lavFODMAP inntil 38 g per måltid). Jeg hadde også en kald kokt potet som gikk i salaten! Blandet til slutt i en god kaldpresset olivenolje, sitronsaft, salt og pepper og serverte med to kokte egg. Må ha litt proteiner i en slik salat, så kokte egg er helt perfekt ;)

Håper du ble inspirert! Som du ser, er det mye god og magevennlig mat du kan inkludere for å styrke de gode bakteriene i tarmen din :)

Ha ei fin helg <3

Julianne​

Click Here to Leave a Comment Below

suzanne - oktober 17, 2017

Jeg har ikke oppskrift eller prøvd selv enda, men en venninne lagde potetvafler på slump her forleden..
Hun blandet og stavmikset egg, melk, litt salt, havregryn, cottage cheese og kokte poteter.

Jeg har også et spm til dette med resistent stivelse:
Om jeg lager bananlapper med grønn banan – vil jeg fortsatt ha den resistente stivelsen, eller forsvinner den når bananen blir varmet opp?
Samme spm gjelder for så vidt også når det kommer til potetvaflene over – er det resistent stivelse i dem når man har stekt vaflene? Eller må man spise vaflene kalde i så tilfelle? 🙂

Reply
    Julianne - oktober 18, 2017

    Hei Suzanne! Det høres nydelig ut, kan tenke meg de er saftige. Den resistente stivelsen i de kalde, kokte potetene vil reduseres når den varmes opp, men jeg tror den kommer tilbake (i alle fall noe) om de igjen avkjøles og nytes kalde. Så avkjøl potetvaflene for mer resistent stivelse :)
    Når det kommer til banan-lappene med grønne bananer, mener jeg at den resistente stivelsen fremdeles vil være intakt. Det er når bananen modnes og den resistente stivelsen omdannes til sukker at innholdet av RS reduseres. Jeg er ikke 100 % sikker, men om jeg forstår det riktig så er det slik. Takk for gode spørsmål! Hilsen Julianne :)

    Reply
    suzanne - oktober 18, 2017

    Tusen takk for gode svar! Digger at jeg så og si kan regne med å få svar på spm jeg stiller – fortsett med det gode arbeidet du gjør :D <3

    Reply
    Julianne - oktober 18, 2017

    Så bra :) Ja, det lønner seg å legge igjen en kommentar her på bloggen, for det gjør det enklere for meg å gi svar som flere kan dra nytte av :) Fortsett med det!

    Reply
Randi Knudsen - oktober 23, 2017

Hei! Kan Sukrin brukes når man har problemer med fodmaps?

Reply
    Julianne - oktober 23, 2017

    Hei du! Noen tåler Sukrin godt, andre ikke. Generelt anbefaler jeg å unngå Sukrin om du skal gjennomføre selve lavFODMAP-dietten, men prøv deg fram om du ønsker å inkludere det i kostholdet ditt. Mvh Julianne

    Reply
Benedicte - oktober 24, 2017

Prøv å steke kokte kalde poteter, grønnkål og serranoskinke, i cocosa’s nøytrale kokosolje og med litt himalayasalt og pepper. Sååå godt!😍

Reply
    Julianne - oktober 25, 2017

    Hei Benedicte! Høres nydelig ut! Så lenge retten nytes avkjølt, så er dette midt i blinken :D

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x