Oppsummering Diett 2: resistent stivelse

Endelig ferdig med tre uker på diett med fokus på resistent stivelse! Jeg skulle egentlig bare bruke to uker på dette, men utvidet dietten med en uke, fordi de to første ukene var preget av både reising, fire foredrag og litt annen mat enn jeg normalt sett spiser. Den siste uken har jeg altså vært hjemme i rolige omgivelser i Oslo :)

HVORDAN HAR DIETTEN GÅTT? 

Først og fremst må jeg si at det er godt å være ferdig. Jeg begynte å bli veldig lei kalde, kokte poteter, havre og ris, for noen dager fristet det virkelig ikke. Men alt for prosjekt sterk tarmflora! I går tok jeg en ny GA-map ™ Dysbiosis Test for å få svar på om tarmfloraen min har endret seg i løpet av disse ukene. Jeg er utrolig spent på disse resultatene!

Jeg har ikke registrert kosthold, stress eller avføringsmønster i bowelle-appen denne perioden - sorry, det hadde jeg rett og slett ikke kapasitet til denne gangen. Jeg har likevel fulgt godt med på både antall avføringer, konsistens og andre symptomer, så her er en oppsummering basert på god husk.

UKE 1

Den første uken gikk veldig fint, jeg forberedte meg bra og sørget for å spise både kalde, kokte poteter, ris, grønne bananer og rå havre. Magen fungerte veldig bra fra dag 1, ingen spesielle luftplager og lite oppblåsthet. Energien var også bra!

Antall toalettbesøk/konsistens
Mellom 2–3 ganger daglig (fra normal til bløt)

UKE 2

Uke 2 var preget av at jeg følte meg i toppform, så jeg fortsatte å spise poteter, ris, havre og grønne bananer. Noe sier meg at jeg ble litt for ivrig, og overdrev inntaket, for i denne uken ble avføringen litt i bløteste laget og jeg gikk litt oftere enn det jeg synes er normalt. Jeg ble nødt til å oppsøke do på både kjøpesenter, rasteplasser, ferger og mer. En veldig interessant personlig erfaring!

​Det skal også sies at på vei til mitt siste foredrag i Arendal, fikk jeg en knekk med vonde mageknip. Jeg tracker menstruasjonssyklusen min via appen Life, og fant raskt ut at mensen var ventet dagen etter - noe som hver måned gir meg symptomer i mage- og tarm. Noen kvinner som kjenner seg igjen her? :)

Antall toalettbesøk/konsistens
Mellom 3–4 ganger daglig (fra normal til bløt)

UKE 3

I uke 3 var jeg tilbake igjen fra min lille foredragsturné, med rolige dager med hjemmekontor. Jeg gjorde mitt beste å få i meg den resistente stivelsen, men hadde som sagt råvarene litt oppi halsen. Inntaket har nok derfor vært litt lavere enn de to første ukene - men faktisk normaliserte magen seg og jeg har ikke gått like hyppig på do som ukene før og konsistensen ble fastere.

​Ellers har den velfungerende magen og energinivået hjulpet meg tilbake på trening, som har vært litt ymse nå etter sommeren. Trening hjelper meg utrolig mye, både hvordan jeg har det fysisk (også magen) og psykisk ved at det reduserer stress. For meg er en velfungerende fordøyelse alfa omega! 

Antall toalettbesøk/konsistens
Mellom 1–2 ganger daglig (stort sett normal)

Du kan lese mer om Genetic Analysis her. Mer informasjon om hvordan du kan teste din tarmflora ved hjelp av GA-map™ Dysbiosis Test finner du her.

Se også prøveresultatene fra plantefiber-dietten

ANDRE FAKTORER

Stressnivå denne perioden
Mest plaget av akutt stress denne perioden, spesielt før foredragene. Ellers har jeg jobbet for å holde stressnivået nede, både gjennom trening og andre teknikker. 

Det positive
var helt klart at magen har fungert utmerket disse ukene! Jeg synes maten er smaksrik, enkel å forberede, lett tilgjengelig i butikken og ikke minst BILLIG å handle!

Det negative
var i uken hvor jeg overdrev inntaket. Da gikk jeg litt for hyppig på do, noe som naturlig nok er plagsomt. Jeg har heldigvis ikke problemer med å gå på offentlige toaletter, og går når jeg må. Ellers ble jeg rimelig lei av å spise mye av den samme maten hver dag, men her kunne jeg ha vært flinkere å variere. Jeg fikk derimot mange gode tips fra lesere på Facebook, som du kan lese her :)

Alt i alt er det mest positivt å hente fra disse ukene med resistent stivelse, og jeg tenker at jeg blir å fortsette med dette fokuset for bedre min IBS framover. For min del i moderate mengder ;) Når man gjør en kostholdsendring som dette, gjelder det å gi det tid, prøve seg fram og vurdere hvordan magen tolererer det. Du lærer så utrolig mye av å lytte til hvordan kroppen responderer! 

Nå blir det igjen et par uker med normalt kosthold for min del, før jeg skal i gang med et par uker med periodisk faste, som er neste diett på planen. Dette kan jeg foreløpig ikke så mye om, så nå blir det en del research som må gjøres. Har du erfaringer eller gode tips om periodisk faste setter jeg veldig pris på det. Kult om du har forskning å vise til også :)

Ha en nydelig dag videre!

Julianne :)

Ps. Nå kan du lettere finne alle innleggene i Prosjekt Sterk Tarmflora i Menyen over. Klikk her for å lese mer :)

Click Here to Leave a Comment Below

Anne Grete K.Jacobsen - oktober 31, 2017

Takk for en ny vri, for å få litt smak av hvitløk.Dette er jo også en fin gave å gi bort.

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x