Magevennlig jul (2017)

Hei du! Er du klar for nok ei fin og magevennlig jul??

Det er jeg! Det er bare et par uker siden vi flyttet til Molde, og jeg må si det har vært noen spesielle uker. Jeg forstod det kom til å bli annerledes, men jeg tenkte nok også at jeg raskt skulle komme inn i mine vante rutiner med jobb, mat og trening. Men denne jenta fikk seg en liten utladning gitt! Det har vært en intens høst, så jeg tar en liten pause nå, før jeg deler de nye spennende resultatene fra Prosjekt Sterk Tarmflora, den NYE boken min som kommer i januar, 2018, pluss enda en god nyhet fra meg :) 

Magevennlig julemat​

Jeg følger opp tradisjonen om å skrive litt om magevennlig julemat for julekvelden senker seg. LavFODMAP-dietten er en "diett i bevegelse"og endringer i både FODMAP-innhold og mer kan skje. Fra i fjor er det faktisk ingen store endringer, men jeg oppdaterer innlegget likevel. Les spesielt siste del om du føler du har kontroll på hva som er høy, moderat og lavFODMAP. 

bilde fra matprat.no

Middagsmat

Rent kjøtt (animalske proteinkilder) er lavFODMAP
Nå er det ulike tradisjoner blant det norske folk, men ribbe, pinnekjøtt og lutefisk er ok på lavFODMAP-diett. Ribbe og pinnekjøtt inneholder en del fett, og noen opplever dette som tungt for magen å fordøye. Fett kan blant øke tynntarmens muskulære bevegelser og redusere tarmens evne til å transportere gass. Dette kan skape smerter hos en sensitiv mage.  Jeg er ikke spesielt glad i akevitt, men holder meg til bitterurte-dråper som stimulerer utskillelsen av fordøyelsesvæsker i tarmen som kan gjøre det lettere å fordøye den fete maten. 

Medisterkaker og julepølser
Farsen til medisterkakene kan lages uten løk og ved hjelp av laktosefri melk som et mer magevennlig alternativ. Se for eksempel denne oppskriften fra matprat.no. Kjøper du ferdiglagede medisterkaker, sjekk ingredienslisten nøye for FODMAPs i form av løk og eventuelt melk (laktose). Les ingredienslisten godt før du velger julepølse, og se etter høyFODMAP-ingredienser som løk. Her er en test av julepølser som kan være interessant å lese.

Surkål
Kål er i følge Monash lavFODMAP inntil 96 g per servering. Surkål består av flere ingredienser og kan ofte innholde både løk og eple som er råvarer med høyt innhold av FODMAPs. Kjøper du ferdiglaget surkål, bør du være obs på at kan inneholde akkurat dette, selv om jeg har funnet flere som er uten (se f.eks her). Lager du surkål fra bunn, inneholder den ofte både epler og løk. Jeg fant en oppskrift fra Bent Stiansen (via godt.no) som er lavFODMAP-alternativ. Link til oppskrift finner du her!

Rødkål
Rødkål er lavFODMAP inntil 89 gram. Den kan i likhet med surkål kjøpes ferdig og er ofte lavFODMAP. Les ingredienslisten. Lager du den fra bunn, kan du droppe eple i de fleste oppskrifter. Hjemmelaget surkål og rødkål er nydelig! 

Kålrabi/kålrotstappe
Kålrabi er lavFODMAP inntil 65 g og kan derfor spises på lavFODMAP-diett. 65 gram er ikke spesielt mye, så det kan være en idé å lage kålrotstappe som mange gjør: av en blanding av kålrot, potet og gulrot. Matprat har en fin oppskrift her! Jeg har laget den flere ganger og den er bare helt nydelig! Bruk laktosefri fløte om du trenger det.

Annet tilbehør
Poteter og gulrøtter er lavFODMAP, så det kan nytes til julemiddagen. 
Rosenkål er lavFODMAP inntil 28 g per måltid.
Tyttebær er lavFODMAP.
Grønne erter er høyFODMAP.
Svisker er høyFODMAP.

Desserter

Multer/multekrem
Multer er fremdeles ikke testet for FODMAP-innhold, men der bør du velge om du vil ta sjansen. Den beste måten å finne ut om du tåler noe, er å spise det, og vurdere om det skaper trøbbel for magen din eller ikke. Lager du multekrem, kan du bruke laktosefri kremfløte og spise en mindre mengde om du er usikker på om magen din tåler multer eller ikke. Spiser du krumkaker til? Du kan enkelt lage lavFODMAP-krumkaker ved å bytte ut hvetemel med lys glutenfri melblanding. Se f.eks oppskrift fra tine.no :)

Riskrem
Riskrem er en fin dessert som enkelt kan lages lavFODMAP. Grøtris er lavFODMAP og lager du den med laktosefri melk, så blir grøten lavFODMAP. Du kan også kjøpe ferdig laktosefri risengrynsgrøt fra toro. Bruk laktosefri kremfløte til selve riskremen og lag rød saus av bringebær eller jordbær med vann og sukker. Se f.eks oppskrift her.

Karamellpudding​
Karamellpudding kan du enkelt lage laktosefri med å bytte ut melk og fløte med laktosefrie alternativer. Resten av ingrediensene er lavFODMAP. En enkel oppskrift på karamellpudding finner du f.eks her :) 

bilde lånt fra melk.no

Tenk på totalmengden

Som du ser, så er mye av julematen lavFODMAP, men det er også en del som er moderat FODMAP. Husk at det ofte er den totale mengden FODMAP du spiser i løpet av dagen, eller over en periode som avgjør om du får plager eller ikke. Det betyr at moderate mengder surkål + rødkål + kålrabistappe + rosenkål i samme måltid kan by på problemer. 

Dette er vanskelig på selveste julaften, men mitt tips er å forsyne seg med en liten porsjon først, spise sakte, tygge godt og vurdere om du skal forsyne deg en gang til. Kanskje vil du ha plass til desserten også? Det kan være lurt å legge en liten plan før måltid, om du ønsker å minimere plagene dine (note to self...) ;) 

Om du ikke har sjekket ut mine 10 strategier for å holde magen i balanse i julen - så kan du lese innlegget her og laste ned strategiene. Dette er viktige strategier som vil være til hjelp for deg - om du tar dem i bruk :)

Jeg og samboeren skal for første gang stå for julematen i år, da vi inviterer familien hjem i nyhuset. Her blir det både pinnekjøtt, ribbe og grove morrpølser fra sunnmøre + tilbehør selvsagt! Puh. Ønsk oss lykke til :P

Jeg håper du får senket skuldrene og at du får en riktig fin julefeiring :)

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Karoline - desember 19, 2017

Masse lykke til med juleforberedelser og julemiddag, blir nok veldig bra! Håper du får slappet av og koser deg masse i julen :-) God jul, fine og flinke Julianne!

Reply
    Julianne - desember 19, 2017

    Tusen takk, Karoline! og takk det samme – håper du får ei nydelig jul sammen med deg og dine <3 :) Klem

    Reply
Oddveig Særen - desember 19, 2017

God jul til deg, og dere to i Molde! Håper du vil trives i Molde, på hjemlige trakter!
Det er vakkert der!

Hilsen Oddveig

Reply
Anne Marie Fjellheim - desember 19, 2017

Til lykke med nytt hus🏡🙂 god jul🎄 og godt nyttår🎇. Og lykke til med juleforberedelsene og julemiddagen, dette fikse dokk 👍🏻🙂

Reply
    Julianne - desember 20, 2017

    Tusen takk, Anne Marie :) Ja, vi skal gjøre vårt beste ;) God jul til deg og dine! Hilsen Julianne

    Reply
Monica - desember 19, 2017

Takk for mail og gode tips i juletida! God jul til deg og dine 🤶🏻 Gleder meg til boken din kommer neste år!

Reply
Erland - desember 20, 2017

Takker så mye for gode råd, Julianne! Det er snart et år siden fastlegen min anbefalte meg å teste ut FODMAPs, og jeg kom over bloggen din. Det var et vendepunkt for meg; magen har blitt veldig mye bedre etter at jeg testet ut dietten. Jeg er ikke helt ferdig med reintroduksjonen, og det har selvsagt vært enkelte nedturer underveis. Men jeg vet i alle fall at jeg må holde meg unna løk/hvitløk, laktose og gluten.
Til slutt i innlegget ditt over nevner du grove morrpølser – er det lav FODMAP?
Lykke til på nytt bosted, håper du får en fin julefeiring med familie og venner!

Reply
    Julianne - desember 20, 2017

    Hei Erland! Godt å høre at du har kommet et stykke på vei i å finne ut hva som trigger plagene dine. Det er en prosess, og det tar tid – men det er helt klart verdt innsatsen :) Jeg vet ikke om morrpølsene er lavFODMAP eller ikke, det er svigermor som skaffer til oss og jeg har aldri sett selve pakningen. Jeg skal se om jeg ikke finner ut av det :) Gode er de i alle fall! Tusen takk, Erland. God jul til deg og dine også :)

    Reply
Cecilie - desember 20, 2017

Lykke til og god jul!
Er så glad for at du prøver ut ting som også kan hjelpe oss andre ❤️

Reply
Magevennlig bakst til julebrunsjen - GODT FOR MAGEN - desember 21, 2017

[…] Fikk du forresten med deg dette innlegget om Magevennlig julemat 2017?  Les det her! :)Jeg håper dette var til inspirasjon :D Ønsker deg mange gode måltider i jula <3 […]

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x