Magevennlig bakst til julebrunsjen

Julen er ei tid for å sove litt lenger om morgenen og sitte lenge ved frokostbordet sammen med de du er glad i. Litt ekstra godt pålegg, god drikke og det jeg synes er viktigst av alt: et godt, magevennlig brød :) 

I dag vil jeg dele mine favorittoppskrifter med deg til inspirasjon til lange julebrunsjer i tiden som kommer!

Surdeigsbrød av spelt 

Surdeigsbrød av 100 % spelt
Dette brødet var det første surdeigsbrødet av 100 % spelt jeg lagde og virkelig følte jeg fikk til. Det tar ca. 1, 5 døgn å lage to brød, men så blir de ubeskrivelig gode på smak og kan se bedre ut enn bakerens. Et brød du virkelig kan imponere med :)

Grove surdeigsbrød av spelt med gulrot
Dette er et enklere brød - eller et hverdagsbrød som jeg liker å kalle det. Du lar deigen heve over natten og steker det etter 10-12 timer heving. Min samboer og jeg spiser to brød i uka, så jeg baker varianter av disse ofte. En annen favoritt er surdeigsbrød av spelt med frøtopp! 

Eltefrie surdeigsrundstykker av spelt
Disse er helt konge! Jeg lager disse ofte i helgene, da setter jeg deigen på kvelden før jeg legger meg, står opp dagen etter, skrur på ovnen og former 10-12 rundstykker på et bakepapir. Etter ca. 20 minutter har vi nystekte surdeigsrundstykker til frokosten :) Om du tåler spelt godt, kan du lage disse rundstykkene med tørrgjær isteden for surdeig. Prøv for eksempel eltefrie, halvgrove rundstykker eller eltefrie rundstykker med gulrot og gresskarkjerner

Julebrød av surdeig og spelt
Hvem liker ikke julebrød? Jeg har laget en variant med surdeig, spelt og litt rosiner for en magevennlig variant. Disse får helt klart en plass på julebrunsjen :) Oppskriften finner du her!

Glutenfri bakst

Proteinrundstykker
Jeg vil ikke påstå at jeg er god på glutenfri bakst, derfor gjør jeg det fryktelig enkelt ved å bake varianter av proteinrundstykker! De kalles proteinrundstykker fordi de er basert på egg, cottage cheese og noe magevennlig mel. De er både blodsukkervennlige, snill mot magen og går rett i biceps ;) Min favoritt er varianten med gulrot fordi de blir ekstra saftige, men prøv også de enklere variantene: proteinrundstykker og proteinrundstykker med chiafrø :)

Enkle glutenfrie rundstykker med gulrot og gresskarkjerner
De mest allergivennlige rundstykkene du finner hos meg! De kan lages glutenfrie, melkefrie, laktosefrie og er helt uten gjær eller bakepulver - her er det faktisk fiberhusk som står for den jobben. De er også veldig enkle å lage, derfor står det også i tittelen ;) Oppskriften finner du her!

Melfrie frørundstykker
Disse er også en klassiker som ble til da jeg lagde min første bok. De er veldig næringsrike og proppet med frø og fiber. Det bidrar til at du holder deg mett lenge :) Oppskriften finner du her!

Magevennlige knekkebrød

Klassiske frøknekkebrød
Disse knekkebrødene er fra min første bok lavFODMAP - en komplett håndbok for deg med sensitiv mage. Sprø, proppet med næring og fiber er disse perfekte for deg som trenger ekstra fiber i kostholdet ditt. De holder dessuten lenge i en kakeboks eller lignende, så dette kan lages mange uker i forveien :)

Frøknekkebrød med surdeig
Dette er mine favoritter som bakes med surdeig. Det gir en ekstra god smak og surdeigsprosessen og bløtleggingen av frøene kan gjøre knekkebrødet lettere å fordøye. De krever litt mer planlegging, men jeg lover deg at det er verdt det :)

Brødvafler

Saftige brødvafler
Disse brødvaflene fikk plass i boken Godt for Magen med et nødskrik, men endte opp med å bli en av de mest populære oppskriftene fra hele boken! Dette var egentlig en oppskrift jeg kalte "frøvafler" fordi de var tilsatt ulike typer frø. Jeg likte dem godt, men siden noen har problemer med hele frø, så jeg behovet for å gjøre endringer. Da ble disse saftige brødvaflene til, og det er jeg veldig glad for. Jeg lager dem ofte til kveldsmat og nyter restene til lunsj dagen etter. De er helt nydelige med godt pålegg eller med litt laktosefri rømme og bær :)

Surdeigsbrødvafler
Jeg har også laget en surdeigsvariant av brødvaflene! De krever litt mer planlegging, men er nydelige de også :)

Variasjoner: Tilsett revet gulrot for enda saftigere vafler eller prøv å tilsett en liten håndfull blandede frø for å lage forløperen "frøvafler" ;) Her er det bare fantasien som begrenser deg og det er lite som kan bli feil ;)


Fikk du forresten med deg dette innlegget om Magevennlig julemat 2017?  Les det her! :)

Jeg håper dette var til inspirasjon :D Ønsker deg mange gode måltider i jula <3

-  Smil fra Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Hilde - desember 21, 2017

Sove lenge om morningen og nyte en god å lang frukost savnar jeg. Nå er bare frukost stess då tarmplagene er der uansett om eg må på do når eg står opp eller ikke. Nyt din første jul i nytt hus julianne, du er til stor inspirasjon og eg kommer til å følge deg videre selv om jeg ikke spiser fodmaps lenger og heller må bli friskere ved fysisk aktivitet, regelmessige måltider og gode rutiner. Har kvidd meg litt til jul de siste årene pga tarmplagene står i veien for mye og det har jo gitt mye stess og fokus rundt mat. Men det størte eg har gjort i år er vel å vere åpen med familien min om hva eg sliter med og det håper eg har gjort at det blir letter å samlast med familien.

Reply
    Julianne - januar 2, 2018

    Hei Hilde! Godt å høre at du er i gang med en ny strategi for å bli friskere. Du jobber med det grunnleggende, som er veldig viktig for en tarm i balanse. Håper jula di har vært fin sammen med familien og at magen har oppført seg bra <3 Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x