Så mye vanlig pasta kan du spise på lavFODMAP-diett

På lavFODMAP-diett går vi gjerne for glutenfri pasta når vi skal kose oss med en deilig pastarett. Dette er fordi glutenfri pasta ofte er laget med lavFODMAP-korn som mais, ris eller quinoa. Men visste du at man også kan inkludere helt vanlig pasta under eliminasjonsfasen av dietten? Og visste du at det er en god del? Hele 74 gram kokt pasta av hvete eller spelt er lavFODMAP i en servering! Jeg får faktisk et helt måltid ut av det :)

Se bare på dette:

Slik ser 74 g kokt fullkornspasta ut på en vanlig middagstallerken.

Ha over godt med en deilig, magevennlig bolognesesaus som f.eks denne.

Topp med parmesan og server en god salat ved siden av!

Poenget med å vise dette, er at litt "vanlig mat" går helt fint an selv på eliminasjonsdiett. Selv om pasta er listet som høyFODMAP i listene over FODMAPs i matvarer, så er mindre mengder altså greit. Bruk the Monash University low FODMAP diet app aktivt og klikk deg inn på de ulike høyFODMAP-matvarene og lær mer om hvilke som er lavFODMAP i en lavere mengde. 

Om du vil ha litt pasta i en deilig salat for eksempel, så er 74 g pasta ofte mer enn nok :)

Var dette nytt for deg?

– Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Hilde Marie - mai 3, 2018

Veldig nyttig informasjon! Flott å få tips om mye brukte matvarer som i utgangspunktet er høy fomap, men som kan spises i små mengder som lav fodmap!

Reply
    Julianne - mai 3, 2018

    Hei Hilde :) Så bra du synes det! Det er mange aha-opplevelser å finne i Monash appen, og dette har jeg også skrevet litt om i min nyeste bok, tarmstyrkende lavFODMAP. Det er ingen vits å kutte ut mer enn man må :)

    Reply
M - mai 3, 2018

Er vekten før eller etter det er kokt? Altså skal du beregne ca 37 gram ukokt pasta? Spennende uansett!

Reply
    Julianne - mai 4, 2018

    Hei :) FODMAP-innholdet gjelder kokt pasta, så kok pasta og mål opp så ser du :) Håper det fungerer for deg!

    Reply
julie - mai 4, 2018

Gjelder dette alle matvarer? Tenker særlig søtpotet og bønner, soya osv.

Reply
    Julianne - mai 4, 2018

    Ja, de fleste matvarer har en lavFODMAP-mengde. Sjekk Monash University low FODMAP diet app for detaljene selv på høyFODMAP-matvarer :) Søtpotet er et godt eksempel å sjekke ut!

    Reply
Suzanne - mai 5, 2018

Veldig nyttig informasjon! :) Håper du kan fortsette å tipse om slike høyFODMAP matvarer som er lavFODMAP i visse mengder.

Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x