Eltefri surdeigsfocaccia av spelt (lavFODMAP)

Denne focacciaen har jeg laget flere ganger, men har tidligere bakt den med tørrgjær og spelt. Oppskriften er inspirert av dyktige Ina som driver matbloggen Mat på Bordet. Den blir supergod, og jeg synes den ser skikkelig lekker ut når den bakes på denne måten. Denne gangen bakte jeg den med surdeig for å redusere FODMAP-innholdet i focacciaen ytterligere. Det fungerte utmerket og smaken ble enda bedre enn når jeg baker den med gjær! Surdeig altså <3

Focaccia passer jo til det meste, som tilbehør til supper, salater, tapas eller til grillmaten. Jeg lager opp og har dem i fryseren, så tiner de raskt på hvileristen på grillen. Oi, så godt :D 

Eltefri surdeigsfocaccia av spelt 

Oppskriften gir 4 medium focaccia
Oppskriften er lavFODMAP, laktosefri og kan lages med melkefri topping
Oppskriften inneholder gluten

Ingredienser
500 g speltmel (siktet eller bland inn noe sammalt mel om du ønsker en grovere focaccia)
1 ts salt
2 ss boblende surdeigsstarter (du kan også bruke 1/4 ts tørrgjær)
3–4 dl vann

Forslag til topping
​Friske eller tørkede urter
Soltørket tomat
​Oliven
Fetaost 
​Tomater
​Grønn del av vårløk
Ramsløkpesto
Olivenolje
Flaksalt

Slik gjør du: Ta fram en bakebolle og bland sammen ingrediensene til deigen. Bruk hendene og kna deigen godt sammen. Sett lokk på bakebollen eller kle den med folie eller lignende. La deigen heve på kjøkkenbenken i minst 8 timer - gjerne mer (jeg synes 10-12 timer er perfekt).

Etter at deigen har hevet strør du litt mel på bakebordet. Velt deigen forsiktig på bakebordet, strø eventuelt over litt ekstra mel om deigen er veldig klissete. Brett deigen sammen noen ganger før du deler den i 4 like store emner. 

Ta fram to stekebrett og kle dem med bakepapir. Strekk ut hvert emne og legg dem på bakepapiret (to på hvert brett). Nå skal focacciaen etterheves, og da setter jeg brettene like så greit inn i den kalde stekeovnen. Der står de lunt en times tid før du topper focacciaene med ønsket topping. 

Jeg toppet én med ramsløkpesto, olivenolje og havsalt, én med soltørket tomat, fetaost, frisk rosmarin, olivenolje og havsalt og to med fetaost, rosmarin, olivenolje og havsalt. Ta det du har og liker :-)

Stekes på 225 grader, over og undervarme i ca. 12–15 minutter til de er gylne og fine i fargen. Stek gjerne et brett om gangen. Avkjøles på rist! 

Håper det smaker! 

Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Tina - juni 5, 2018

Hei. Dette er litt utenom akkurat denne oppskriften – ser godt ut!!!!

Men ja.. Lurer på om det går an å få datoene på innleggene dine øverst, sånn at man ser de litt tydeligere? For jeg dreiv å leste rundt her og lærte og lærte, men så veit jeg jo at enkelte ting skifter, at noe har lav Fodmap for to år siden og så høy nå.. Det er jo neppe så skadelig, men blir ofte litt sånn uff når jeg ser at jeg har lest et innlegg som er mange år gammelt. Mange av de er jo aktuelle og riktige, men noen av de er jo «utdaterte», sånn litt hvertfall….. Så man ikke åjja, det må jeg, og så leser jeg en nyere post og ser at det ikke var sånn likevel.. Hvis det gir mening? Jeg leser mest på mobil, så veit ikke hvor stor forskjell det er fra data-versjon, men står hvertfall helt nederst her, jeg trykker bare sånn åpne i ny fane og da blir den helt nederst….

Reply
    Julianne - juni 6, 2018

    Hei Tina! Takk for nyttig og VIKTIG tilbakemelding, det skal jeg se om jeg kan få ordne (håper det går!) Layouten på bloggen er litt klønete, og jeg vil gjerne gi en bedre brukeropplevelse – så helt supert at du tok deg tid til å gi tilbakemelding på dette :) Hilsen Julianne

    Reply
Betina skaara - juni 7, 2018

Hei😊
Først vil jeg si at du gjør en fantastisk jobb 😊 så tusen takk 😊
Det jeg lurer på , er om det er fodmap eller gluten som gjør meg så trøtt? ( er i koma)

Reply
    Julianne - juni 8, 2018

    Hei du :) Så kjekt at du setter pris på arbeidet mitt! Du, det vet jeg ikke – har du vært hos legen og sjekket det ut? Det er første steg. Ville også ha sjekket blodverdier for mangel på vitaminer og mineraler når du først var i gang. Håper du finner ut av det, det er ikke gøy å være trøtt og sliten! Hilsen Julianne.

    Reply
    Kristine Ottesen - juni 27, 2018

    Hei. har du lest dette? https://www.okoland.no/matoverfolsomhet-arsak-irritabel-tarm-leddsmerter-angst-me/ Se også filmen som det er link til på slutten av innlegget. Jeg fikk mange aha’er når jeg leste og hørte hva hanhadde å si:)

    Reply
    Julianne - juni 27, 2018

    Hei Kristine :) Takk for linken – ja, jeg er godt kjent med arbeidet til Arnold Berstad. Dyktig mann med masse kunnskap :) Jeg var faktisk på foredraget, men anbefaler andre å ta en titt på videoen! Riktig god sommer til deg! Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x