Nytt samarbeid: Det Glutenfrie Verksted & Julianne Lyngstad

Det er en jungel av glutenfrie ferdigprodukter, halvfabrikata og bakemikser ute i butikkene og stadig flere egner seg for deg som følger lavFODMAP-dietten. Det finnes mange produsenter og produkter der ute for oss med IBS, men flere av produktene er dessverre fiberfattige og basert på stivelse og sukker som på sikt kan bidra til å svekke tarmfloraen. Det er det siste vi med IBS og sensitiv mage trenger.

Så når jeg anbefaler produkter til mine lesere og kursdeltagere er det først og fremst viktig at produktene har et lavt innhold av FODMAPs, men samtidig inneholder godt med fiber og en rekke viktige næringsstoffer - og som rett og slett ikke gjør deg sulten igjen etter en time.

Dette synes jeg kan være vanskelig å finne i dag, men heldigvis har jeg et godt kort i ermet; nemlig flere av produktene til Det Glutenfrie Verksted!

Som mange vet, har jeg anbefalt Det Glutenfrie Verksted sine produkter til mine klienter og lesere i mange år, spesielt i boka Godt for Magen og her på bloggen. Nå har vi endelig innført et formelt samarbeid - og det er jeg veldig glad for!

Det Glutenfrie Verksted tilbyr en rekke bakemikser
Noen anbefaler jeg til hverdags og andre anbefaler jeg til fest ;) De har blant annet et godt utvalg næringsrike brødmikser, knekkebrød, pizzabunn og rundstykker som er perfekt hverdagsmat - men har også kommet med en ny produktserie - nemlig rent, økologisk mel av bokhvete, quinoa, mais og ris som jeg personlig bruker mye av i min hverdag og i mine oppskrifter.

Bare for å oppklare en ting, siden jeg sitter her og anbefaler deg å velge glutenfritt!
Produktene er glutenfrie, men de aller fleste produktene er basert på lavFODMAP-mel og egner seg derfor veldig godt for deg med IBS og sensitiv mage. For IBS-pasienter er det sjeldent at det er gluten-proteinet som er synderen, men FODMAP-karbohydratet (fruktaner), noe som gjør at mange med IBS blir bedre av å spise glutenfritt.

Målet med samarbeidet er å sette mer fokus på mat for deg med IBS og sensitiv mage, og ikke minst hjelpe deg finne gode, lavFODMAP-alternativer i en travel hverdag. Jeg vil hovedsakelig trekke frem mine magevennlige hverdagsfavoritter og vise deg hvordan du enkelt kan lage dem 100 % lavFODMAP - og kanskje det blir noe “forsunning” a la Lyngstad oppi det hele. 

Monica (damen bak DGV) og jeg tror dette blir veldig bra! Jeg håper du synes det samme?? :)

Hva er dine erfaringer med produktene til Det Glutenfrie Verksted? Del gjerne med oss!  

Click Here to Leave a Comment Below

ANITA Storjord - november 8, 2018

Hei. Ett spørsmål?
Lavfoodmap mat skal ikke den ha lite karbohydrater??
Det meste fra det glutenfrie verkstedet du anbefaler av både brød, kaker og frokostblanding har mye karbohydrater…
Har jeg misforstått hva lavfoodmap er muligens???

Reply
    Julianne - november 9, 2018

    Hei Anita! Nei, lavFODMAP er ikke det samme som lavkarbo. lavFODMAP handler om å redusere på visse tungtfordøyelige karbohydrater, men man kan fremdeles inkludere mer lettfordøyelige karbohydrater som stivelse, hvitt sukker og ikke minst frukt, bær, poteter, ris og glutenfri pasta! I moderate mengder absorberes dette godt i tarmen og tåles godt av de fleste med IBS :) Håper dette var oppklarende! Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x