Laktosefri risengrynsgrøt (lavFODMAP)

Om det er noe som er enkelt å lage magevennlig, så er det risengrynsgrøt. Den eneste endringen du trenger å gjøre i oppskriften, er å velge laktosefri eller laktoseredusert melk. Den blir like god som vanlig risengrynsgrøt, så denne kan du lage til hele familien. I denne oppskriften bruker jeg grøtris fra ming - den som kun skal koke i 20 minutter, men du må gjerne bruke grøtris fra f.eks geisha. Den har lenger koketid, og tilberedes delvis med vann - men følg oppskriften på pakningen, så er du i trygge hender :)

Oppskriften jeg deler i dag holdt til to voksne personer. Da tok jeg også til side ca. 3 dl ferdig grøt som ble til riskrem med jordbærsaus dagen etter (oppskriften kommer senere) :) 

Risengrynsgrøt 

Oppskriften gir 4 porsjoner
Oppskriften er lavFODMAP, glutenfri og laktosefri

Ingredienser
3 dl grøtris
1,8 liter laktosefri eller laktoseredusert lettmelk
Smak til med salt

Slik gjør du: Ha grøtris og melken i en kjele. Skru platen på medium varme og kok opp under opprøring. Husk å røre i bunnen av kjelen, slik at melken ikke brenner seg. La grøten koke i ca. 20 minutter til risen trekker til seg melken og grøten tykner. Vær tålmodig her. Jeg anbefaler å røre jevnt hele veien :)

Server grøten med kanel, sukker, litt rosiner (lavFODMAP inntil 13 g per servering) og et godt smørøye. Jeg bruker litt kokosblomstsukker på min grøt, derfor er sukkeret brunt på bildet. Det smelter og gir en karamellaktig smak :) Det er også godt med litt salt spekemat ved siden av for å bryte litt med det søte.

Håper det smaker!

Julianne :)

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x