Redebygging og nytt surdeigsprosjekt 😀

Ukene går, og hverdagene er roligere. Jeg og lillemor trenger mer hvile enn før og jeg prøver å ikke sette meg for høye arbeidskrav i løpet av en dag og heller ikke lage så mange planer i løpet av en uke. Jeg tenker det er viktig å ikke slite seg ut før babyen kommer, og heller gjøre ting som jeg får overskudd av. Det er vanskelig å omstille seg, for jeg er vant til å ha en del å gjøre (eller burde gjøre) i jobben min, men prøver så godt jeg kan :)

Dette er heldigvis ingen food-baby <3

Jeg bruker en del tid på kjøkkenet - og spesielt i helgene. Jeg tenker mye på hvordan jeg kan forberede og legge til rette for en god matuke, slik at jeg har god, magevennlig mat som ikke krever mye tid i hverdagen. Terje begynner å bli rutinert på surdeigsbakst og banangranola han også - et lite taktisk grep å slippe han mer til der 😉

Jeg tenker at dette er en måte vi kan forberede oss på tiden som kommer - selv om vi ikke kan vite hva som egentlig venter oss som førstegangsforeldre 😜

Ellers har vi fått ut fingeren (med fantastisk hjelp av svigerfamilien) og fått på plass et godt og praktisk soverom til oss, kontor/tv-stue og snart også barnerommet. Dette er rom som har stått litt halvferdige siden vi flyttet til Molde i desember 2017, så det var godt å få ting på plass. Og det har blitt skikkelig fint!  Vi har ryddet mye, solgt unna tøy og møbler vi ikke vil ha og resirkulert masse. Følelsen av å ha oversikt over det vi har er ubeskrivelig deilig!

Nå gjenstår “bare” stasjonsvognen, barnevogn og bilsete. Og bleier. Og babyklær (ja, vi har ikke kjøpt inn et eneste plagg ennå...) og sikkert mye, mye mer. Puh. Nei, nå.. Det ordner seg, ikke sant?

Nytt surdeigsprosjekt på gang!
Nå er det helg igjen og vi skal fortsette redebyggingen. Jeg driver også på med et nytt surdeigsprosjekt som krever litt oppskriftstesting. Jeg har nemlig fått til en GLUTENFRI surdeigsstarter og det er så spennende! Jeg har nemlig fått den til på første forsøk - og den fungerer. Nå gjelder det bare å klare å lage noe godt med den, for det viser seg å ikke være så enkelt. Glutenfri bakst er ikke min sterkeste side. 

Glutenfri surdeigsstarter av rismel til venstre, surdeigsstarter av spelt til høyre :)

Jeg skal dele mer om dette prosjektet til uken! Har du noe erfaring med glutenfri surdeigsbakst? Vær så snill å del med meg 😇

Med det ønsker jeg deg ei riktig god helg ⭐️ 

Nyt den! Det skal jeg 🤗

Klem fra Julianne

Click Here to Leave a Comment Below

Hilde - mars 23, 2019

Hei. Eg har fått beskjed om å kutte ned på kveitemjøl, då eg har fått beskjed om at uansett kva eg eter så hjalp det ikkje på tarmplagene, men skal gjere et forsøk ved å redusere litt for å sjå om det hjelper, samt ete meir og regelmessing. Å kutte ut alt mjøl på dagen går ikke for min del, så må redusere litt for å sjå om det hjelper og heller kutte ut all kveitemjøl etter kvart for ein periode om det ikkje hjelper å redusere.

Har du forsøkt og lage kvit saus med spelt mjøl? Veit du korleis resultatet blir?
Har lest at surdeigsbrød laga av vanlig mjøl er bedre å fordøye ein vanleg brød. Har du noko kjennskap til dette? Eg veit jo at surdeigs brød av spelt er det beste, men når eg ikkje har mulighet for å bake selv og eg i tillegg ikkje synes det vanlige speltbrødet en får kjøpt ikkje er så veldig godt, så blir det litt vanskelig. Muligens en får surdeigsbrød av spelt hos eit bakeri utsalg, men det veit eg ikkje. Begynner i allefall å forandre på frukosten først også får eg forandre på lunsjen etter kvart, da eg pga spiseproblematikk/spiseforstyrrelse ikkje kan kutte ut og forandre på alt med ein gang

Reply
    Julianne - mars 26, 2019

    Hei Hilde :) Du kan jo prøve å bytte ut hvete med spelt og vurdere om det går bedre for deg? Eventuelt så vil jeg anbefale deg å prøve surdeigsbaking, både med spelt og med hvete – for surdeigsprosessen gjør kornet lettere å fordøye for sensitive mager. Om du ikke har anledning til å bake selv, kan du høre på et bakeri om de har surdeigsbrød inne (det har de ofte)

    Hvit saus med speltmel fungerer utmerket :)

    Lykke til, så håper jeg magen fungerer bedre framover!

    Hilsen Julianne

    Reply
Trine - mars 27, 2019

Hei!

Jeg holder nå på med reintroduksjonsfasen og skal teste gruppen Fruktaner. I boken din «Godt for magen» skriver du at en test matvare i denne gruppen er hvetebrød. Men betyr dette at det må være et brød som kun består av hvetemel og ingen andre typer mel? Jeg tenkte at jeg kunne teste loff, men på de loffene jeg leste innholdsfortegnelse på på butikken, hadde også rugmel i seg. Eller kan jeg spise hvilket som helst type brød, så lenge det er hvetemel i det?

Hilsen Trine

Reply
    Julianne - april 2, 2019

    Hei Trine! Ja, før anbefalte jeg brød kun laget på hvete, men nye anbefalinger fra Monash sier nå at du kan velge det brødet du normalt sett hadde valgt, om det inneholder flere ulike kornslag eller ikke. Du kan også teste f.eks kokt hvetepasta når du tester fruktaner, det er et godt alternativ til brød :) Lykke til med reintroduksjonsfasen! Jeg håper du får klare svar :) Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x