Hjemmelaget påskesnop (lavFODMAP)

Er du en av dem som tar deg lang påskeferie i år? Da må du virkelig nyte dagene! 

Vi holder oss hjemme i år på grunn av min voksende babymage, men vi får en del besøk, så det blir hyggelig. Besøk betyr jo at jeg kan bake en ny runde saftige surdeigsboller uten at fryseren fylles opp! Du har kanskje lagt merke til at bloggen er fylt med nye magevennlige oppskrifter på bakst og boller om dagen? Jeg koser meg altfor mye med det akkurat nå! Mest gøy er det å lage lekre snurrer og se de heve i ovnen som på et bakeri - og ikke minst spise dem 🤗 

Lyst til å bake du også? Sjekk ut denne oppskriften: Kanelknuter av surdeig og spelt 🌿 

Jeg vil også lage litt hjemmelaget påskesnop som går under kategorien litt sunnere. Må ha en balanse her, kan ikke bare spise kanelboller hele dagen 😉 (note to self) 

HJEMMELAGET PÅSKESNOP

Her har jeg samlet mine favoritter til deg, alle er lavFODMAP og egner seg veldig godt som tursnacks, søtt til kaffen eller bare når du er fysen på noe :)

💛 Sjokoladekuler med valnøtter

Finner du noe som frister? 

Nyt den første påskehelgen, kjære deg! 

GOD PÅSKE!

 Klem Julianne 🐣

Click Here to Leave a Comment Below

Trine - april 25, 2019

Hei!

Jeg har et spørsmål til FODMAP stoffet fruktose, som jeg har reagert på nå i reintroduksjonsfasen. Vanlig sukker består jo av 50% fruktose. Når jeg reagerer på fruktose, betyr det at jeg kommer til å reagere ekstra mye på sukker, og burde spise mindre av det enn det som normalt er anbefalt?

Mvh,

Trine

Reply
    Julianne - april 30, 2019

    Hei Trine! Godt spørsmål. Dette er noe du må prøve deg litt fram på, men i teorien vil vanlig hvitt sukker gi mindre plager enn om du spiser fruktose alene. Årsaken er at hvitt sukker består av 50 % fruktose og 50 % glukose. Glukose hjelper opptaket av fruktose i tarmen, noe som vil gi mindre plager. Honning, agavesirup og annen høyFODMAP-søtning har en høyere prosentandel fruktose i forhold til glukose, som fører til at fruktose-overskuddet kan passere videre ufordøyd til tykktarmen og gi plager. Jeg vil ikke anbefale noen å overdrive inntaket hvitt sukker, og i større mengder vil de fleste få vond mage – spesielt om du har IBS. Men prøv deg litt fram og vurder hva som gjelder for deg :)

    Gir det mening?

    Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x