Uke 15: lavFODMAP-ukemeny

Plutselig var det påske oppi alt som foregår 🐣 Jeg må innrømme at den kom litt brått på meg i år, så i denne ukemenyen finner du dessverre ikke magevennlige lammelår eller annen tradisjonell påskemat - men jeg håper du finner noe som frister likevel! Jeg vil spesielt anbefale surdeigs-pizzaen 🍕 Mmmm! 

Men om du trenger hjelp til å lage din favoritt-påskemiddag lavFODMAP, så legg igjen en kommentar med oppskriften under dette innlegget, så kan jeg gi deg tips til hvordan ta retten fra høyFODMAP til lavFODMAP med noen enkle grep!  

Uke 15: lavFODMAP-ukemeny


Mandag: Buddha-bowl (lag en reste-buddha av det du har) 

Tirsdag: Laks og ananassalsa

Onsdag: Shaksuka (kjøttfri)

Torsdag: Gresk kyllingsalat med granateple 

Fredag: Spagetti carbonara

Lørdag: Surdeigspizza med søtpotet, oliven og soltørkede tomater

Søndag: Baconsurret torsk med gulrotmos 

Ukens magevennlige bakst: Brytebrød av surdeig og spelt 

Ukens magevennlige søtsak: Gelégodis med appelsin 

💛

For mer inspirasjon og oppdateringer, følg meg på sosiale medier:

Facebook: Godt for Magen
Instagram: @julianne_godtformagen
Lær mer om IBS, FODMAPs og lavFODMAP-dietten: Gratiskurset

Gooood påske fra Julianne ✨

Click Here to Leave a Comment Below

Marit - april 5, 2020

Hei. Jeg er helt ny på det er og har et par spørsmål jeg håper på svar på.
– I oppskriften på pizzabunn skriver du « kna deigen godt sammen i noen minutter» – trenger man kjøkkenmaskin til dette eller kan man enkelt gjøre dette for hånd?
– Har du noen nybegynnertips eller linker til enkle starttips? Lurer på å bruke denne tiden hvor all mat spises hjemme til å få testet ut litt endringer, men blir litt matt av å skulle endre på «alt» på en gang og finne ut av hvordan jeg skal begynne.

Har boken din om tarmstyrkende mat og har testet noen av oppskriftene (som var veldig gode!), men synes det er vanskelig å få det inn i den daglige rutinen.

Reply
    Julianne - april 6, 2020

    Hei Marit :)

    Her ser jeg at jeg burde ordlagt meg annerledes, så det er bra du sier fra! Du trenger egentlig bare kna deigen sammen til en fin deig. Bakst med spelt skal ikke bearbeides så hardt, så jeg anbefaler at du knar med hendene og ikke bruker kjøkkenmaskin.

    JA: Les gjerne dette innlegget: https://lyngstadernaering.no/2017/04/20/lavfodmap-komme-gang/

    En tilpasset eller gradvis tilnærming til lavFODMAP-dietten kan være en veldig fin start for deg som synes det blir litt mye å endre på alt på samme tid :)

    Så kjekt å høre at boka er nyttig! <3

    Lykke til og god bedring :)

    Reply
    Marit - april 11, 2020

    Tusen takk for svar! Skal lese litt mer og så prøve ut en gradvis tilnærming. Takk for link. Det er så lett å tenke at det ikke er noe vits hvis man ikke gjør alt riktig fra start, så fint å se at det er mulig å jobbe seg gradvis bedre. Det er jo egentlig veldig logisk at små endringer også vil hjelpe!

    Reply
    Julianne - april 12, 2020

    Så godt å høre, Marit :) Målet er ikke å følge en diett, målet er å bli bedre! Ta en dag om gangen :) Lykke til og god bedring <3 Hilsen Julianne

    Reply
Leave a Reply:

5 dagers gratis nettkurs om IBS, FODMAPs og mer!

x